Nyheter från FKG
 
- 17 februari, 2021
- 
									FKG tar höjd för lagstiftning kring betalningstider
- Frågan om betaltider står åter överst på FKG:s agenda. Trots ingångna uppförandekoder om att skynda på betalningarna såväl nationellt som inom EU, tycks inget hända. Snarare är signalerna från den svenska leverantörsindustrin tvärtom – piskan viner allt hårdare. - – Vi trodde att frågan i stort var utagerad när ”Föreningen för effektiva affärstransaktioner inom näringslivet” bildades med Volvo Cars och Scania som undertecknare av koden, och så sent som i fjol undertecknade Volvo Cars, Scania och även AB Volvo ACEA:s och CLEPA:s gemensamma affärsetiska uppförandekod för tillämpning inom EU, inleder FKG:s Fredrik Sidahl som bland annat ingår i styrelsen för ”betaltider” och den europeiska underleverantörsorganisationen CLEPA:s advisory board, rådgivande krets. Forum där frågor om sunda och hållbara affärsvillkor för gemensam tillväxt till och från finns på agendan. - Med stöd av två nyligen genomförda medlemsenkäter klarnar en bild över ett allt hårdare affärsklimat där övertag inom värdekedjan utnyttjas allt ensidigare, stick i stäv med uppförandekodernas intentioner om lite sundare affärsförhållanden. - 73,3 procent av respondenterna i FKG:s enkäter uppger att ingenting har hänt efter att uppförandekoderna undertecknats, medan 25,3 procent uppger att kunderna vill ha längre kredittider, betala ännu senare. - – Då förstår man att sex av tio FKG-företag vill ha en tvingande lagstiftning i nivå med räntelagens 30 dagar. Bara att man svarar så på en enkät är något som måste tas med eftertryck från FKG:s sida. De är trötta på ”90 days + E M” som i praktiken blir 120 dagar eller annat ”trix” som tillsammans hämmar deras ekonomi, innovationsförmåga och tillväxt. En annan utveckling i fel riktning är tillämpandet av ”pay-to-play”, det vill säga ekonomiska eftergifter för att ens komma på tal vid en upphandling eller för att få behålla affären, berättar Fredrik. - Han ser det som ett problem när företag undertecknar eller ställer sig bakom uppförandekoder, branschöverenskommelser eller andra gemensamma policys för att i nästa andetag helt eller delvis bortse från dem. - – Vi kallar fenomenet för policy wash eftersom det ser bra ut att stå bland undertecknarna i en större kontext inför lagstiftare, media, kunder och andra delar av omvärlden. I våra fall är det direktörer och public affairs-avdelningar som ingått överenskommelserna, medan i andra änden på företagen finns inköps- och ekonomiavdelningar med helt andra instruktioner och intentioner. Där krävs det skärpning, menar Fredrik och betonar vikten av förtroende och tillit: - – Det var just tillit och omvårdnad kring oss leverantörer och kunder som var själva andemeningen i CLEPA:s och ACEA:s ”Automotive Industry Code of Business Conduct in view of COVID‐19”. - Avslutningsvis vill Fredrik betona vikten av att även FKG-medlemmar uppträder korrekt mot varandra enlighet med vedertagna affärskodex. - – Det finns en olycklig nyordning även i våra led, vilket innebär att smittan sprids nedåt tills den möter råvaruleverantörens leveransvillkor, i regel 30 dagar, i andra änden, avslutar han. - FKG har med detta återupptagit lobbyarbetet för en tvingande lagstiftning och för ett långsiktigt, sunt och hållbart affärsklimat som är alla affärspartner tillgodo. 
- 
								
									- 29 oktober, 2025
- FKG:s vd bland fordonsindustrins tunga påverkare
- När Dagens industri i förra veckan presenterade listan över årets 55 agendasättare inom mobilitet var ett välkänt namn för FKG:s...
 
- 
								
									- 29 oktober, 2025
- Nya regler för EU:s maskintillverkare: ”En stor förändring”
- Direkt vid dygnsskiftet den 20 januari 2027 slår ett nytt reglemente till inom EU. Då börjar den nya maskinförordningen att...
 
- 
								
									- 29 oktober, 2025
- Här blir nya reglementet väl mottaget
- Ett företag som välkomnar den nya maskinförordningen är Ekenäs Mekaniska, med säte i Ekenässjön strax norr om Vetlanda. – Vi...
 
- 
								
									- 29 oktober, 2025
- Spaning: Så går det för Europas lokomotiv
- Storkoalitionenen som leder landet – CDU/CSU och SPD – brottas med utmaningar som svag ekonomi och politisk polarisering. Samtidigt är...
 
- 
								
									- 29 oktober, 2025
- Ställde om bondgården till verkstadsföretag
- De ordnar konstvernissage i verkstan. Vd:n hyllar Åsa-Nisse, och produktionen är förlagd till en före detta ladugård. Nej, nya FKG-medlemmen...
 
