Nyheter från FKG

- 29 oktober, 2025
-
Spaning: Så går det för Europas lokomotiv
Storkoalitionenen som leder landet – CDU/CSU och SPD – brottas med utmaningar som svag ekonomi och politisk polarisering. Samtidigt är industrin på nedgång, inte minst fordonssegmentet som lider av tuff konkurrens från Asien. FKG:s Lina Galow, med placering i området kring Frankfurt har tagit en närmare titt på hur det egentligen går för Tyskland just nu, här kommer hennes spaning.
Denna upplag av ett tyskt nyhetssvep skulle egentligen mest handlat om ”Automobildialog” som hölls i början av oktober, det vill säga mötet mellan tyska regeringen och företrädare, företag och fack ur tyska fordonsindustrin. Men med Trump i Vita huset snurrar de geopolitiska hjulet allt snabbare.
Fordonsdialog med vaga besked om förbränningsmotorns framtid
Efter att både Bundeskansler Merz och Bayerns ministerpresident Söder på IAA Mobility i september så tydligt öppnat för att förbränningsmotorförbudet 2035 borde skrotas är en kursändring i den tyska hållningen inte osannolik. De båda herrarna från kristdemokratiska CDU/CSU sitter dock i koalitionsregering med socialdemokratiska SPD, som inte delar åsikten om hur man snabbast når klimatvänlig mobilitet, och dialogmötet den 9 oktober gav alltså inga klara besked om vilken position Tyskland ska driva i Bryssel.Både VW och Mercedes-Benz, där Ola Källenius även har rollen som ordförande i ACEA, slår fast att målet med nollemission till 2035 inte är genomförbart, mer tid behövs. VDA välkomnar att man från regeringens håll öppnar upp för mer flexibilitet och ”tekniköppenhet”. IG Metall är också positiva till de aviserade nya pengarna för köppremie till låg- och medelinkomsttagare men tydliga i frågan om att de tillverkare som drar fördel av statligt stöd också måste ta ansvar för jobben på hemmaplan, snarare än att lägga produktion av framtidsprodukter i låglöneländer. Gemensamt för båda parter är uppmaningen till politiken om snabbt och konkret handlande.
Den tysk-kinesiska relationen gnisslar
Den tyske utrikesministern Wadephul beslutade i förra veckan att med mycket kort varsel skjuta upp en planerad resa till Kina tillsammans med en företagsdelegation. Anledningen: Kina hade bara bekräftat ett enda möte medan Wadephul hade en rad ämnen som han önskade diskutera, som handelsförbindelser, sällsynta jordartsmetaller och halvledare, samt inte minst Kinas inflytande över Ryssland. Enligt Die Zeit får utrikesministerns beslut både kritik och beröm från de andra partierna, med olika analyser om hur relationen med Kina bäst ska skötas. I nyheterna uttalar sig en rad branschexperter om faran i att den kinesiska regeringen i praktiken har en av-och-på-knapp för viktiga tyska industrier som försvar och fordon.
Relationerna surnade ytterligare då inga tyskar dök upp i lördags när kinesiska ambassaden firade den nyinstiftade minnesdagen för att markera Taiwans återförande till kinesiskt styre 1945.Halvledarkris som lök på laxen
Senaste exemplet på faran med kraftigt beroende och balansakten i relation med Kina är halvledarkrisen som uppstått i och med den holländska regeringens förstatligande av Nexperia. Enligt Automobilwoche producerar Nexperia 110 miljarder standard-halvledare som sitter i allt från elektroniska styrenheter och elmotorer till växellådor, bromsar, krockkuddar och luftkonditionering. Även i färdiga komponenter som displayer, sätesuppvärmning och fönsterhissar, hela 60 procent av Nexperias försäljning går till fordonsindustrin. Nexperias kinesiska dotterbolag, där färdigställandet av halvledarna sker, har deklarerat sig oberoende från den holländska bolagsdelen, men omfattas oavsett av den utökade exportkontroll som Kina svarade med i början på oktober. (Kina införde den 9 oktober också omfattande exportrestriktioner för sällsynta jordartsmetaller, magneter, batteriteknik och processteknik.)Från Volkswagen kommer information om att de förhandlar med alternativa leverantörer och att den omedelbara faran om produktionsstopp är avvärjd. Volkswagen köper inte själva in halvledare utan flödet går i första hand via underleverantörer. Senaste beskedet är att inga avtal är klara och därmed är också prisfrågan öppen. Under tisdagen aviserade Bosch att 1 000 anställda vid verket i Salzgitter, där de tillverkar motorstyrsystem, påverkas och att företaget tvingas införa arbetstidsförkortning (Kurzarbeit). Halvledarna i fråga är förvisso standardprodukter, men att certifiera nya komponenter och leverantörer är tidskrävande. Att producera halvledare av den typen är först lönsamt i mycket stora volymen vilket är anledningen till att Nexperia skaffat sig sådan stor marknadsandel.
Konsultbolagen CapGemini och Arthur D. Little menar att fordonsindustrin, som under årtionden tungt förlitat sig på frihandel, öppna marknader och just-in-time, måste ställa om då den geopolitiska kartan inte längre möjliggör sådana strategier.
Tysk fordonsindustrin, liksom många andra exportberoende branscher och länder, håller andan inför torsdagens möte mellan Donald Trump och Xi Jinping i samband med ASEAN-mötet i Sydkorea. På agendan står samtal om USA:s tullar och Kinas exportkontroller av sällsynta jordartsmetaller.
Det sammantagna läget
VDA har i september gjort en undersökning bland sina medelstora (Mittelstand) medlemmar. Resultatet visar på svag orderingång och en utbredd tendens till att skjuta investeringar i Tyskland på framtiden. Investeringar förläggs i ökande grad i utlandet. Andra faktorer som tynger är snårig byråkrati, höga energikostnader och de amerikanska tullarna. Tyskland exporterar knappt 80 procent av sin bilproduktion, 3,1 miljoner bilar under 2024, varav 448 000 gick till USA.
Näringslivsinstitutet Ifos mätning i oktober visar dock på en liten förbättring, pådrivet av ljusare förväntningar medan nuläget fortfarande är dystert.Sparprogrammen rullar på hos de stora Tier1:orna. I september höjde Bosch prognosen om nedskärningar med ytterligare 13 000 i tillägg till de 9 000 som aviserades 2024, allt för att spara 2,5 miljarder EUR till 2030. Även OEM:erna drar ner på arbetstillfällen. Till 2027 vill Mercedes-Benz spara runt 5 miljarder EUR, där en av miljarderna utgörs av minskade personalkostnader. Programmet som löper avser indirekt personal, det vill säga inte produktion, med mål om kostnadsbesparing i pengar, inte i ett visst antal anställda.
Att nedskärning i antal anställda är den kraftigast hävstången för att minska kostnader beror enligt Focus.de på att de tyska lönenivåerna, både för OEM:er och leverantörer, är bland de högsta i världen. Klart högre än i andra europeiska länder.Foton i kollaget: Jim Fawns och Torsten Dettlaff, Pexels, samt Maheshkumar Painam, Unsplash.
-
- 12 november, 2025
Vägvisaren speglar en bransch van vid rörliga mål
- ANALYS. Nu är Vägvisaren här igen, FKG:s årliga barometer för hur det går för medlemsföretagen. Den ger bilden av en...
-
- 12 november, 2025
På spaning efter uppdrag åt försvaret
- MARKNAD. Efter att kriget i Ukraina bröt ut har det hamnat allt mer i fokus: försvaret. För de många teknologiskt...
-
- 12 november, 2025
Sug efter karossdelar ger stark tillväxt i Olofström
- NY MEDLEM. Hallå där, Mattias Ivansson, vd för karossdelstillverkaren EBP i Olofström. Ni har snudd på fördubblat lönsamheten på tre...
-
- 29 oktober, 2025
FKG:s vd bland fordonsindustrins tunga påverkare
- När Dagens industri i förra veckan presenterade listan över årets 55 agendasättare inom mobilitet var ett välkänt namn för FKG:s...
-
- 29 oktober, 2025
Nya regler för EU:s maskintillverkare: ”En stor förändring”
- Direkt vid dygnsskiftet den 20 januari 2027 slår ett nytt reglemente till inom EU. Då börjar den nya maskinförordningen att...