Nyheter från FKG
- 07 maj, 2020
-
Teknikkonsulterna håller ångan uppe – i andra branscher
När AB Volvo tvärstannade i mars var det direkt kännbart för leverantörerna, bland annat en rad konsultfirmor. Nu har även Volvo Cars aviserat att de drar ner på externa konsulter. FKG tog kontakt med ett par av dem för att stämma av läget.
Bakgrunden till de neddragningar på Volvo Cars som kommunicerade ut i förra veckan är en betydande nedgång i försäljningen. För konsultfirmorna hamnar det beskedet – än så länge – till stor del i skuggan av det som skedde på AB Volvo i mars.
– Vi kallar det som hände då för Black Friday, säger Cecilia Schülén, Director Quality & Manufacturing Engineering på EDAG.Cecilia Schülén, Director Quality & Manufacturing Engineering på EDAG. Hon syftar på fredag den 20 mars, när många konsulter blev uppsagda mer eller mindre på dagen.
– De blev kallade till ett möte vid tolv-tiden, sedan fick eftermiddagen på sig att lämna in datorerna och förbereda en överlämning. Och samma dag korttidspermitterade Volvo Cars, vilket inte gjorde saken bättre, säger Cecilia Schülén.
För EDAG:s del handlade det om 40-tal personer som huvudsakligen har kompetens inom olika delar av utveckling – allt från mjukvara till konstruktion. Men de hade även medarbetare på plats inom områden som kvalitet, inköp och produktionsteknik
Sedan dess har listan på konsulter reviderats, och Cecilia Schülén säger att en del av dem har fått komma tillbaka. I dag har EDAG runt en sjättedel av den styrka de hade tidigare på AB Volvo.
Även på Volvo Cars har de tappat, medarbetarna är kvar hos kunden men med reducerad arbetstid.
– Ett 60-tal konsulter jobbar nu på 60 procent, säger hon.
Hur ser det ut framöver?
– Det är klart att det är kritiskt. Men vi är ägda av en stor tysk firma, och vi har full aktivitet på andra marknader. En del andra kommer nog att ha svårare att klara sig, men för egen del tror jag att vi kommer att gå stärkta ur det här.
En annan chef i konsultvärlden, som vill vara anonym, har ett liknande perspektiv. Förteget klarar sig hyggligt bra trots krisen.
– Det går bra för oss i andra branscher, men fordonsindustrin är utmanande just nu, säger personen.
Någon kommentar till att Volvo Cars minskar antalet konsulter med 300?
– Volvo Cars är en av våra bättre kunderna. De har behållit konsulterna, men dragit ner till 60 procents arbetstid. Neddragningarna på AB Volvo är ett större problem, där har de just nu bara 15 procent av den konsultvolym de hade före den 15 mars.
Drastiska förändringar?
– Ja, men förståeligt. Efterfrågan på AB Volvos produkter har ju mer eller mindre försvunnit. Och det är klart att den har minskat även på Volvo Cars.Bild: Fortsatt fart. Neddragningarna på AB Volvo och Volvo Cars drabbar bland andra olika konsultfirmor. FKG:se tog kontakt med ett par av dem för att stämma av läget.
-
- 23 april, 2025
Raka rör när FKG träffar OEM:erna
- Relationen mellan leverantörerna och OEM:erna är stark. Två sidor av samma mynt, och helt och hållet beroende av varandra. Men...
-
- 23 april, 2025
”Vi får nog leva med handelskrigen ett tag”
- Han har haft en lång karriär inom både OEM- och underleverantörsvärlden. Nu, efter att ha lämnat VD-posten för Press Kogyos...
-
- 23 april, 2025
Lämnar FKG:s styrelse: ”Dags att släppa in någon annan”
- Hallå där Christina Holgerson, EVP, Corporate Responsibility and Group HR på VBG Group. Du lämnade nyligen ditt uppdrag som ledamot...
-
- 23 april, 2025
Så navigerar du runt handelshindren – expertens bästa tips
- “Tariffs”, det vill säga tullar och tullsatser är på mångas läppar just nu. Favorituttryck för USA:s president, men också ett...
-
- 09 april, 2025
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
- Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för...