Nyheter från FKG
- 03 september, 2025
-
Svårnavigerad marknad för teknikkonsulter
EU-direktiv som slagit negativt, strukturella förändringar hos OEM-erna, plus den vanliga, ständigt närvarande kampen för överlevnad: för teknikkonsultbolagen i fordonsindustrin är livet en ständig balansgång.
– Du kan aldrig luta dig tillbaka, det gäller att ständigt leta efter nya möjligheter, säger David Kronholm, director för automotive-affären på Alten.Att driva konsultbolag – att ställa upp med personal som kan gå in i expertroller hos andra – är en business som har en speciell risk inbyggd. En skicklig medarbetare kan när som helst bli uppsnappad av kunden. Ett dilemma som förstärktes av den så kallade Uthyrningslagen, ett EU-direktiv som trädde i kraft 2022 (läs mer här).
Så som den nya LAS-lagen praktiseras i Sverige placeras teknikkonsultbolag med upparbetade rutiner för personalutveckling och utbildning i samma säck som rena bemanningsbolag. I korthet innebär lagen att konsulterna efter två år hos en kund måste erbjudas en anställning. Alternativt få två månadslöner från kunden på ett bräde, eller avsluta uppdraget och inte kunna återvända.Riskerar att bli mellanhand
För konsultbolagen skapar det en situation där de riskerar att förvandlas till enkla rekryteringspartner. Aktörer som identifierar duktiga människor som de anställer och höjer kompetensen för under två års anställning. Och sedan raskt blir av med, en del av dem i alla fall.
Ett undantag är om konsultföretaget själva äger projekten, då berörs de inte av de olika begränsningarna i Uthyrningslagen. Och det är så teknikkonsultföretaget Alten och andra tacklar problemet.
– Mest driver vi hela workpackages ute hos kunden, och så var det till stor del även tidigare. Ren bemanning har aldrig varit vår huvudprodukt. Men allt det där med Uthyrningslagen har satt sig nu, jag ser det inte som ett större problem för oss, säger David Kronholm, director för automotive-affären på Alten.
En annan utveckling enligt honom är att det har varit stora kostnadsbesparingar generellt bland OEM:erna de senaste två åren, bland annat avslutade Volvo Cars avtalen med en stor mängd konsulter i våras.
– Deras mål har varit att hitta strategiska affärspartner. Den processen gick in i en slutfas nu i våras, säger David Kronholm.
En kris för teknikkonsultbranschen, men Alten kunde parera förändringarna och behövde inte säga upp folk.
– Men det var en del provanställningar som inte gick över i fasta.
I samband med det hade Alten även förmånen – tillsammans med bland andra AFRY – att bli utvalda av Volvo Cars som strategisk partner.
– Sammanlagt är vi cirka tio bolag som har fått den statusen.
David Kronholm beskriver det som en konsolidering där de som blivit kvar i värmen fått en mer avancerad roll och kan bygga upp ett tajtare utvecklingssamarbete med kunden.En tidigare uppstickare
I Sverige har Alten 1 200 konsulter, många av dem bara ett par stenkast från Torslanda. De går in i roller som projektledare, testingenjörer och systemingenjörer. Uppdragen handlar om både mjuk- och hårdvaruutveckling.
David Kronholm är själv maskiningenjör och har varit ute på fältet ett antal år innan han blev chef för 14 år. I dag handlar hans eget jobb handlar om att hitta nya affärer, se till att projekten flyter på och att coacha andra.
– Tidigare hette vi XDIN och var en uppstickare i branschen, säger han.
2008 blev de förvärvade av den nuvarande ägaren, storspelaren Alten som är en fransk koncern med 58 000 medarbetare i en mängd olika länder.
Stora leverantörsdagen närmar sig (9/10), kommer du att vara med?
– Jag hoppas det. SLD är rätt sammanhang för oss, och vi har en ambition att synas mer på den typen av event.
Fakta: David Kronholm
Ålder: 47 år.
Bor: Kungsbacka.
Familj: Fru och två barn.
Intressen: Vanlife, husrenovering och hockey.
Håller på: Frölunda Hockey.
Kör: Volvo EX90.Fakta: Alten
Alten är en fransk koncern i teknikkonsultbranschen med huvudkontor i Paris. Koncernen har 58 000 anställda och en omsättning på 4,1 miljarder euro (2024). Det svenska bolaget, med huvudkontor i Göteborg, har 1 200 anställda och en omsättning som 2024 landade på 1,2 miljarder kronor.Foto: Thomas Drakenfors, Newsroom
-
- 03 september, 2025
”Tecken på att det ljusnar”
- Penningpolitik, handelstullar och BNP – det är ämnen som sannolikt kommer på agendan när Teknikföretagens chefekonom Erik Spector kommer till...
-
- 03 september, 2025
Försvaret och fordonsindustrin – en win-win
- Med en paneldebatt och en release av ett 43-punktsprogram, rullar branschorganisationerna IKEM, Jernkontoret, Skogsindustrierna, Svemin och Teknikföretagen ut en gemensam...
-
- 03 september, 2025
Stålöv-koncernen prioriterar stabil tillväxt
- Ibland vill nya ägare röra om i grytan rejält”. Dit hör inte Thomas Bergdahl, som för drygt tre år sedan...
-
- 03 september, 2025
Svårnavigerad marknad för teknikkonsulter
- EU-direktiv som slagit negativt, strukturella förändringar hos OEM-erna, plus den vanliga, ständigt närvarande kampen för överlevnad: för teknikkonsultbolagen i fordonsindustrin...
-
- 20 augusti, 2025
”Håll fokus på omsättning per satsad forskningskrona”
- SLD 2025 börjar torna upp sig vid horisonten. Temat den här gången är Embracing change in a shifting automotive environment....