Nyheter från FKG

- 10 december, 2025
-
Snabb tillväxt tack vare smart mjukvara
NY MEDLEM. Med stark ställning på den globala marknaden gäller det att hitta nya sätt att fortsätta växa. Som för Autoform Engineering, som utvecklar simuleringsprogram för formnings- och sammansättningsprocesser för tunnplåt.
– Från början hjälpte vi kunderna att utforma enskilda komponenter. När vi även tog oss an sammansättningssteget fick vi både nöjdare kunder och ökad tillväxt, säger Boris Germann, regional sales manager och kundansvarig på Sverigekontoret.Det är inte så ofta de ses rent fysiskt, kollegorna på Autoform Engineering Sweden. Men så sitter de utspridda mellan sina hemmakontor i Olofström i Blekinge och Billdal i Göteborg.
– Det är både för- och nackdelar med det. Men en fördel är att vi kan lägga mer tid på kundbesök eftersom vi slipper köra till och från ett kontor varje dag, säger Boris Germann.Strategiska marknader
Företaget startade i Schweiz i mitten av 90-talet och servar framför allt fordonsindustrin med mjukvara för att forma och sammanfoga bilens plåtdetaljer – från planeringsstadiet av enskilda delar till det så kallade Body in White-stadiet.
I dag är de en världsledande mjukvaruproducent med 500 anställda globalt och 15 kontor på strategiska marknader. Som det svenska, som förutom inhemska kunder också jobbar mot övriga Skandinavien samt Baltikum.*
– Omsättningsmässigt har vi vuxit varje år som jag varit med. I år ser inte ut att bli något undantag, säger Boris Germann.
Beskrivningen av programvarorna ger en mer detaljerad beskrivning av vad det handlar om. Utformning av tunnplåtsdetaljer, simulering, testning och utvärdering av stansnings- och pressverktyg, montering, valideringskontroller. Eller enklare uttryckt: Optimera produktionen, undvik problem, kapa tid och kostnader.Moduler ger flexibilitet
Kollegan Marcus Olofsson är senior teknisk konsult och jobbar med support, en av lokalkontorens viktigaste uppgifter. Han tvekar inte om vilket som är firmans främsta införsäljningsargument.
– Användarvänligheten. Att du kan göra allt i samma programmiljö och slipper hoppa mellan CAD-program som du sedan ska importera data ifrån, säger han.
Affärsmodellen bygger på moduler. Kunden plockar ihop de delar av programvaran de behöver och köper årsvisa licenser som inkluderar support. Dyker nya uppdrag upp som förändrar behoven kan de komplettera med fler delar.
– Det ger flexibilitet eftersom vi jobbar mot olika kundgrupper: verktygsmakare, pressare, ingenjörer och OEM:er. Oavsett om vi möter en liten småländsk verktygsfirma eller Volvo AB är programvaran skalbar. Varje kund betalar för vad den behöver, säger Boris Germann.
Till kunderna hör giganter som Volvo Cars, Volvo Trucks, Scania, VW, Hyundai, GM, Stellantis, Toyota och BYD.
– Men vi jobbar med små- och mellanstora kunder också. Det är stimulerande och en del av de kontakter man skapar där kan gå vidare till större företag. Egentligen finns möjligheter överallt där det formas tunnplåt, säger Boris Germann.
Själv brinner han lite extra för det småskaliga.
– Jag sysslar med skogsbruk vid sidan av och (kollegan) Marcus har en lantbruksgård, så vi vet vad det betyder att kämpa på i liten skala.Förväntas växa
Den globala marknaden för programvara för simulering av metallformning har värderats till strax över en miljard US dollar (2025). De allt kortare ledtiderna inom automotive är en pådrivande faktor. Det gynnar företag som Autoform Engineering. Och med ökad konkurrens från Kina lär behoven öka, spår Marcus Olofosson.
– Med kinesiska biltillverkare som går från idé till färdig produktion på 18 månader finns det att göra, säger han.
Att gå med i FKG var inget svårt beslut för Autoform Engineering Sweden.
– I frågor som rör vår bransch stöter man hela tiden på FKG, så det känns som ett naturligt steg. En annan anledning är Stora leverantörsdagen. Vi deltog för första gången i år. Programinnehållet och utbudet … imponerande, säger Boris Germann.Bildtext: På plats. Autoform Engineering Sweden deltog på Subcontractor på Elmia. Till vänster Marcus Olofsson, Senior Application Engineer, och Boris Germann Regional Sales Manager.
-
- 19 december, 2025
Automotive Omnibus
- I onsdags presenterades det vi så länge skrivit om – resultatet av det som den lilla gruppen Ursula tillsatte för...
-
- 10 december, 2025
Gruppen för företag som vill ligga före
- CIRKULARITET. Det är ett forum för att stöta och blöta några av samtidens riktigt stora frågor, och hur OEM:er och...
-
- 10 december, 2025
Ny närgången titt på råmaterialen
- SUPPLY CHAIN. Nu har de träffats igen, de befattningshavare inom inköp och produktion som utgör FKG:s Råmaterialgrupp. Förutom det ständigt...
-
- 10 december, 2025
Snabb tillväxt tack vare smart mjukvara
- NY MEDLEM. Med stark ställning på den globala marknaden gäller det att hitta nya sätt att fortsätta växa. Som för...
-
- 26 november, 2025
Trångt läge för europeisk automotive – men Sverige sticker ut
- ANALYS. I veckan som gick hade FKG:s europeiska paraplyorganisation Clepa styrelsemöte i Bryssel. Bland annat gick de igenom resultaten för...