Nyheter från FKG

  • 17 september, 2025
  • Råmaterialgruppens höstspaning är här

  • Spanarna i Råmaterialgruppen har träffats för sitt Q3-möte. Nyhetsbrevet har fått ta del av hur de ser på olika saker – om vad som har hänt och vad som kommer att hända. Här är ett sammandrag.

    Kopparn fortsätter att vara råvaran med stort R. Efter att USA i somras slog till med kraftiga, 50-procentiga tullar gick den rödbruna metallen först upp med 40 procent. För att snabbt sjunka tillbaka när Trump började leverera undantag på sitt sedvanliga manér. Eller som en del mer hårdföra landsmän till honom har uttryckt det: Trump always chickens out (TACO).
    Även i Kina har kopparn utmärkt sig på sistone. När mindre kopparraffinaderier i världen har haft svårt att få tag på malmen har landet kunnat kapa åt sig en rejäl marknadsandel globalt: 60 procent för den raffinerade kopparn.
    När det gäller stålet kör Kina med begränsningar av exporten, och vill ha lägre produktion, för att hålla priserna under armarna.
    Kobolt? En annan råvara som länge varit eftertraktad. Där förlängde storleverantören Demokratiska republiken Kongo sitt exportstopp i juni, och priserna som redan var 60 procent upp under våren steg ännu mer.

    OECD skriver ner sin prognos
    Allt stök i Nordamerika har inte bara gjort livet jobbigare för exporterande företag, det verkar även ha en effekt på den globala tillväxten. I alla fall om vi ska tro OECD. Organisationens prognos för 2025 har justerats ner från 3,1 till 2,9 procent.
    Inköpschefsindex (PMI) är en parameter som konjunkturspanare gärna håller ett öga på. För Sveriges del är det, enligt rapporten Raw Material Watch* som ställs samman till Råmaterialgruppens möten, dött lopp för Sverige, med ett oförändrat index (54,2) senaste kvartalet. För Tyskland, som brottats med tuff konjunktur under flera år, har det däremot gått upp med 0,9 till 49,2 – en välkommen förändring för den hårt prövade industrin där.
    USA går istället, som väntat, åt andra hållet med ett sjunkande PMI (48).
    Som brukligt på Råmaterialgruppens möten hade de även en inbjuden talare med. Den här gången Matts Nilsson, vice president sales på SSAB Europe.
    För honom var det fossilfritt stål och hur SSAB hanterar den uppkomna tullsituationen som var på agendan. Bland annat tog han upp att stålindustrin står för sju procent av de globala utsläppen av koldioxid. Det gör den branschen till en av de enskilt största utsläpparna, ett problem som bolaget nu jobbar hårt för att ändra på.

    Betydligt lägre avtryck med nya stålet
    Metoden är den välkända: Genom att ersätta kolet med vätgas som katalysator i processen för att göra om järnoxid till järn förändras avtrycket rejält En baksida är att det krävs mycket elektrisk energi i processen, vilket i sin tur kan dra upp koldioxidutsläppen. Men för ett land med mycket vatten- och vindkraft finns det fördelar att dra. I SSAB:s kalkyl får de i alla fall ner koldioxidutsläppen drastiskt. Där den klassiska masugnsmetoden släpper ut 1,6 ton koldioxid per ton stål kan Hybrit-teknologin få ner det till 50 kilo.
    En bil med förbränningsmotor – där går det enligt presentationen att få ner koldioxidavtrycket med 25–30 procent bara genom att byta till fossilfritt stål. För en elbil handlar det om en minskning med 10 till 15 procent.
    Hur det slår på prislappen för den som köper en ny bil? I en kalkyl beskriver SSAB att om stålet kostar 25 procent mer har det ändå ett minimalt utslag på slutpriset för kärran: plus-minus en procent.
    Nu planerar SSAB att ställa om samtliga stålverk till den nya hybrit-teknologin, med början i sin mini-mill i Luleå. De har redan tecknat avtal om leverans av sitt SSAB ZERO-stål till ett flertal automotive-företag.

    * Fotnot: The Raw Material Watch ställs samman av konsultföretagen Triathlon och ISEA. 

     

    Fakta: Kommentarer från mötet
    Råmaterialgruppens träffar inleds med en runda där deltagarna får komma till tals och ge sin syn på läget. Här är ett urval av kommentar från senaste mötet.
    • Dagens geopolitiska oro gör att företagen fokuserar på riskhantering och intern effektivitet, cost-cutting, samt förberedelser inför 2026.
    • Bolagen försöker minska riskerna i den globala leverantörskedjan genom att mer och mer gå över till regionala leverantörskedjor inom EU. De vågar inte lita på USA.
    • Osäkerheten gör att flera avvaktar med investeringar. De ser också att kunderna drar ner. Undantaget i gruppen är Mildef som levererar till försvarsindustrin och har kraftiga ökningar.
    • Råmaterialmarknaden är stabil och deltagarna har inga försörjningsproblem för tillfället.
    • Europa har under året sett sänkta stålpriser, men de förväntas stiga under senare delen av 2025 och under 2026. Samtidigt ökar U.S. Steel sin kapacitet, och Trump säger sig vara ”US steel workers best friend”. Inom Råmaterialgruppen frågar medlemmarna sig vilken effekt det får för Europas stålindustri.
    • Tillgången på elektronikkomponenter har ökat under året – vilket inneburit sänkta priser.
    • Flera företag uttrycker farhågor för ökande energipriser.
    • Den osäkra tullsituationen, implementeringen av CBAM och den potentiella inverkan på stålpriserna in till EU oroar.
    • I gruppen utrycks farhågor om att tullar som införs på varor från Indien kan få stor påverkan affärerna.

    Fakta: Råmaterilagruppen
    Gruppen
    har möten en gång i kvartalet. Då diskuteras konjunkturer och råvaror av en samling branschpersoner, ofta inköpschefer hos stora och små underleverantörer till fordonsindustrin. Vill du bli en del av gruppen? Kontakta Claes-Erik Norén på ISEA: claes-erik.noren@isea-sweden.com

    Bilder i kollaget: Annie Spratt och Andrew Kliatskyi, Unsplash.