Nyheter från FKG

  • 17 september, 2025
  • Ny träff med von der Leyen och kommissionen

  • I fredags hade FKG:s europeiska paraplyorganisation Clepa ett tredje strategiskt möte med Ursula von der Leyen och EU-kommissionen. På agendan stod omställningen av fordonsindustrin. Hur ska den ske på bästa sätt, och hur ska kontinentens leverantörer kunna behålla sin konkurrenskraft.
    – Det är ödesfrågor för europeisk industri, saker som vi även kommer att driva hårt här på hemmaplan, säger FKG:s vd Peter Bryntesson.

    Automotive är inte bara med på tåget när det gäller omställningen av samhället. Det är även en bransch som ligger i framkant och satsar stora resurser på teknologisk innovation och utveckling för att minska människans klimatavtryck.
    Men det finns problem som hämmar resultaten.
    – Lagstiftarna har alltför ensidigt koncentrerat sig på eldrift, vilken riskerar att göra omställningen mindre effektiv, säger Peter Bryntesson.
    Sedan årsskiftet har FKG:s europeiska paraplyorganisation Clepa, tillsammans med en rad representanter för ledande europeiska leverantörsföretag, haft flera rad möten och samtal med EU-kommissionen kring hur omställningen ska lyckas. Bland annat vill organisationen se en bredare syn på de teknologier som finns tillgängliga.

    Möte med von der Leyen
    Under fredagens tredje strategiska möte med Ursula von der Leyen och kommissionen fortsatte Clepa att understryka vikten av en större flexibilitet.
    – Det finns inte mycket tid, vi måste nå effektiva lösningar under de kommande månaderna, säger Clepas ordförande Matthias Zink.
    Organisationen vill se en omfattande och snabb revidering av CO₂-förordningen, med en öppenhet för all klimatneutral teknik. De efterlyser bland annat ett mer realistiskt regelverk som stöder saker som hybrider, räckviddsförlängare, vätgas och förnybara bränslen.
    – Att enbart fokusera på eldrivna lösningar riskerar att sätta den flexibla, klimatneutrala teknikportföljen åt sidan, ett område där Europa är en global ledare, säger Matthias Zink.
    En annan aspekt som var uppe till diskussion med kommissionen är hur europeisk fordonsindustri ska kunna behålla sin position. Branschen tävlar globalt med konkurrenter som har 15–35 procent lägre priser, företag som många gånger lever med lättare regelbördor plus lägre energi- och lönekostnader.

    Åtskilliga arbetstillfällen står på spel
    Under 2024 ledde situationen till att 54 000 arbetstillfällen försvann från europeisk fordonsindustri. Ytterligare 22 000 jobb är hotade i år.
    Även europeisk forskning och utveckling är i farozonen, liksom förmågan att upprätthålla kapacitet i leveranskedjorna på kontinenten.
    – Det handlar om att skydda Europas industriella framtid, säger Matthias Zink.
    Peter Bryntesson ser mycket positivt på att strategimötena sker.
    – Enligt rapporter från tidigare tillfällen sker träffarna i en bra anda, kommissionen lyssnar på oss.
    Men, säger han, man måste också gå från ord till handling.
    – Det gäller även nationellt. Vi kommer samtidigt att fortsätta att föra dialog med våra svenska politiker, säger Peter Bryntesson.

    Fakta: Mer från mötet
    Arbetsgrupper: Ursula von der Leyen tillkännagav under mötet att åtta arbetsgrupper ska inrättas. I dem ska kommissionärer arbeta med ämnen som teknisk flexibilitet, målet och rollen för laddhybrider till 2035, lokal produktion i EU, grönare företagsflottor, regelförenkling, möjliggörande villkor för elektromobilitet, batterivärdekedjan, prisvärda små europeiska elbilar och lastbilar.
    Arbetet i grupperna skapar möjligheter för välgrundade förslag kring flexibilitet i regleringen.
    Nya signaler.
    De kommentarer Ursula von der Leyen fällde under mötet tolkades allmänt som ett erkännande av behovet av åtgärder. Positivt, även om åsikterna efteråt skilde sig åt kring vad det kan innebära i praktiken. Vill hon ändra kommissionens strategi för koldioxidförordningen? Jämfört med för några månader är det dock uppmuntrande framsteg. Visserligen drivet av stödjande röster från EPP, regionala ledare i medlemsstaterna och i viss mån fackföreningar. Strategin som bygger på politisk vilja från medlemsstaterna gentemot kommissionen verkar ha effekt.
    Aktivt deltagande. Clepa och Acea* avser att vara starkt engagerade kring att
    snabbt få fram konkreta förslag, och att verka för framsteg med kommissionen och allierade i medlemsstaterna och partierna. Clepa och Acea arbetar med kontakter nära kommissionens ordförande och EPP.
    Nästa steg: Ett nytt strategiskt dialogmöte är planerat till december.
    Ursula von der Leyen bekräftade under mötet att översynen av CO₂-förordningen är planerad till före årsskiftet, vilket är viktigt och sätter press tidsmässigt.

    * Fotnot: Acea är den europeiska paraplyorganisationen för europeiska biltillverkares olika nationella sammanslutningar.