Nyheter från FKG

  • 17 september, 2025
  • It’s all about mobility – FKG rapporterar från IAA

  • Mobilitet, hållbarhet och teknologi – krafter som för människor samman och framåt. Eller som sloganen för årets IAA Mobility slår fast – It’s all about mobility – fem intensiva dagar i mässhallarna i München om vad mobilitet på väg har att erbjuda i dag och framöver. Till det ytterligare två dagar i stadskärnan för konsumenter.
    SDV, China speed, smartification, zonal architecture och så klart en massa breda floskler om smart och future mobility.
    Lina Galow, projektledare på FKG, var på plats under mässan, här är hennes spaning.

    Lina Galow.

    IAA Mobility arrangerades den gångna veckan för tredje gången i München med närmare 750 utställare och en halv miljon besökare. B2B-mässan Summit, med ett mycket matnyttigt konferensprogram, där OEM:er, leverantörer och aktörer ställde ut tisdag till fredag drog 13 procent fler fackbesökare till Messe München jämfört med 2023. B2C-delen Open Space, som är integrerad i innerstan, med bil-OEM:er och elcyklar, mikromobilitet, och en uppsjö av aktiviteter var även öppna under helgen.
    Totalt visades 350 världspremiärer upp, mycket uppmärksamhet fick till exempel Mercedes-Benz nya GLC och BMWs iX3 ur Neue Klasse-generationen.
    I FKG:s samlingsmonter medverkade fem bolag, Actia Nordic, Boxon, Kognic, Nira Dynamics och WirelessCar. Montern fungerade också som en samlingspunkt för många svenska besökare. På onsdagen arrangerades dessutom en medlemsmiddag med klassiskt tyskt på menyn.
    – Målet för FKG är både att sänka tröskeln för svenska leverantörer att medverka på mässan, och även att markera Sverige på automotive-kartan, säger Lina Galow.

    Signaler till Bryssel
    ”Förbudet mot förbränningsmotorer är fel” slog Bayerns ministerpresident Markus Söder fast under invigningen och uppmanade till mer realism inom EU-politiken. Förbundskansler Friedrich Merz var något mer nyanserad, men lika beslutsam: Tyskland ska axla en större roll inom EU och det är tid för mod och innovation framför regleringar och ideologi. VDA:s president Hildegard Müller fyllde på med att slå fast automotives roll i det europeiska näringslivet och att det inte är industrin som vacklar, utan grundförutsättningarna för produktion som sänker konkurrenskraften i Europa. Målgrupp för budskapen var lika mycket Bryssel och Berlin som företagen i publiken. Som av en händelse hölls mässan samma vecka som Ursula von der Leyens strategiska dialog-möte med Clepa vilken färgade mycket av diskussionerna på mässgolvet.

    Den tysk-kinesiska relationen
    Det kinesiska avtrycket på mässan var stort, både med montrar och i mässgångarna. Proffsiga montrar, attraktiva fordon och med mer självförtroende och tydligt fotfäste i Europa.
    Det är svårt att tala illa om konkurrenten när de är i samma rum och samtidigt utgör en mycket viktig kundgrupp. På konferensen World New Energy Vehicle medverkade företrädare för den kinesiska staten, toppskiktet av tysk fordonsindustrin med Oliver Blume, VW, Ola Källenius, Mercedes-Benz, Oliver Zipse, BMW med flera, medan de kinesiska aktörerna inom automotive medverkade på en något lägre nivå. Välvilligt förpackade budskap som lyfte partnerskap och kompletterande styrkor men undvek besvärliga ämnen som IP-rättigheter eller otillbörlig konkurrens.
    Att den kinesiska framgången inte kommer från inget var något som VDAs president Hildegard Müller upprepat påpekade. Det är resultatet av en långsiktig satsning som inte bara pumpat in statliga subventioner utan också byggt förutsättningar genom infrastruktur och utbildning. Ett ”enklare” regelverk som inte ställer samma höga krav på compliance eller testning möjliggör samutveckling i förtroende, ”good enough” och iterativt jämfört med den kontraktsbaserade, full-specade, tekniskt perfekta och säkerhetstestade produktutvecklingen som är modellen i Europa.
    Kinesiskt bilägandet per capita ligger långt under nivåerna på över 80 procent i andra utvecklade länder. Det vill säga, det finns en enorm marknadspotential. Men kundernas preferenser verkar ha svängt från tysk kvalitet till inhemsk, snabbfotad innovation.

    SDV tog syre
    Även om elektrifierade drivlinor dominerade var det inte längre huvudfokus. Det var istället transformationen i riktning mot software defined vehicle som tog upp det mesta syret. De stora Tier1-leverantörerna profilerade sig tydligt, till exempel Bosch vars budskap var #SoftwareLikeABosch. I Schaefflers monter lyftes SDV-lösningar fram, med exempel på hur en zonal arkitektur från en central ECU styr olika funktioner. Enligt Thomas Reindl är den digitala transformationen, med central styrning istället för silos för varje funktion, en större utmaning och omställning än elektrifieringen. SDV kräver ett helt annat arbetssätt som utmanar traditionella organisationsstrukturer. Fusionen med Vitesco, tidigare affärsområde för drivlinor inom Continental, har varit lyckad där de två bolagen har kompletterande styrkor.
    På tal om Continental så återuppstår den avknoppade automotive-delen med buller och bång som AUMOVIO, med ett erbjudande som spänner brett över olika tekniker.

    Branschen förespråkar tekniköppenhet
    Budskapet från VDA och CLEPA är att tekniköppenhet med hybrider, range extenders och alternativa bränslen inte är ett avsteg från ambitionen och målen kring CO₂. Det är sätt att nå målen. Fordonsindustrin fortsätter att investera kraftigt. Nya lösningar lanseras, men marknaden, politiken och regleringarna håller inte jämna steg.
    På mässan syntes lösningar som range extenders men också vätgas och bränsleceller. För Horse är vägen mot nollutsläpp flerfaldig, med hybrider, range extenders, alternativa bränslen och batterier. Cellcentric – det av Volvo AB och Daimler samägda bolaget som utvecklar bränsleceller – har en utveckling som går enligt plan, med en ny generation på gång. På den tunga sidan har de gjort flera framgångsrika tester som rullar på väg, men den stora bromsklossen är regleringar och byråkrati som kompliceras ytterligare av att kunderna går olika vägar när det gäller form av vätgas.
    – Mitt samlade intryck är att IAA Mobility var viktigare än på länge. Tysk fordonsindustri är med i matchen igen, med ett gäng nya modeller och en vässad profilering bland leverantörerna. Men även om avståndet minskat så leder de inte maratonloppet längre. Den kinesiska närvaron är kraftig och med gott självförtroende. Med Transportation och Commercial Vehicle inräknat var det här min åttonde IAA och aldrig tidigare har jag sett en C-nivå som stannat kvar nästan hela mässan. För mig signalerar det att man verkligen inser allvaret i situationen, säger Lina Galow.

    Sett och hört under IAA:
    • Ola Källenius, vd på Merces Benz Group, citerade BYD:s Stella Li: ”Av 130 kinesiska märken måste 100 bort”. Konkurrensen mellan kinesiska tillverkare är mördande och med stor överkapacitet är få lönsamma nog att överleva på sikt. De tyska OEM:erna bekräftar sitt engagemang att finnas på marknaden. Men trots strategier om ”utvecklat i Kina, för Kina” eller till och med ”utvecklat i Kina för hela världen” ligger prisnivån för högt och försäljningssiffrorna är dystra.
    • Qian Zhai, Kinas ambassadör i Tyskland, slog på konferensen World New Energy Vehicle fast att ”No matter what happens China remains dedicated and determined. We urge EU to work with China and China is ready to open a new chapter with EU”.
    • Bundeskansler Merz var imponerad av Mahles range extender och Mahles VD Arnd Franz fanns på plats i montern under nästan hela veckan – en tydlig signal om hur avgörande årets IAA är i dessa turbulenta tider.
    • Även Oliver Blume, Volkswagen Group, spenderade mycket tid och många dagar på mässan.