Nyheter från FKG
-
Grön kickstart om Bil Sweden får bestämma
Det mesta har saktat ner i svenskt näringsliv. Inte minst fordonsindustrin. Men nu ser Bil Sweden ett gyllene tillfälle att slå flera flugor i en smäll.
– Inför en skrotningspremie som får bort de äldre fordonen från våra vägar. Det skulle gynna både miljön och ekonomin, säger organisationens vd Mattias Bergman.Skrotningspremien är bara en av de idéer Bil Sweden lanserar i sitt ”kick-startpaket” för att få igång landet. Sammanlagt innehåller paketet sju olika åtgärder som siktar in sig på personbilar, lastbilar och bussar. Initiativet bygger delvis på idéer som ursprungligen kommer från den europeiska underleverantörsföreningen Clepa och bilindustriföreningen ACEA, som kom med ett gemensamt utspel mot EU-kommissionen härom veckan.
Även FKG stödjer och deltar i utspelen.
Av fordonsindustrins och leverantörernas 155 000 anställda – så många var de i alla fall innan coronaviruset slog till – är en stor andel permitterade. Till det kommer cirka 40 000 personer som jobbar med bilhandel och på verkstäder vars tjänster hänger i luften. En satsning på att förnya den svenska bilflottan skulle enligt Bil Sweden både ge många jobben tillbaka och innebära en insats i hållbarhetens och säkerhetens tecken. För krisen innebär inte att vi kan ge upp kampen mot de allt varmare klimatet, menar Mattias Bergman.
– Vi behöver åtgärder som skapar förutsättningar för den omställning som fordonsindustrin är mitt uppe i, det handlar exempelvis om att öka satsningen på laddinsfrastruktur både för lätta och tunga fordon, säger han.
Nu tycker han att förvaltningar, regioner och kommuner ska tidigarelägga sina investeringar i nya, mer miljövänliga fordon.
– Då går de i bräschen för omställningen, säger Mattias Bergman.
Sju förslag
Bil Swedens idéer för att kickstarta landets industri:
- Inför tillfällig skrotningsersättning för både lätta och tunga fordon.
- Förläng nedsättningen av förmånsvärdet.
- Offentlig upphandling – tidigarelägg köp av nya fordon.
- Sänk malusen temporärt för lätta lastbilar.
- Inför åtgärder som premierar brukandet av klimatbonusbilar
- Öka satsningen på laddinfrastruktur, biogas och vätgas för både lätta och tunga fordon.
- Öka transporteffektiviteten genom att förstärka broar, rondeller etcetera för att möjliggöra för längre och tyngre fordon.
Mer info: Läs Bil Swedens förslag i sin helhet här.
Bild: Dags att gasa igång. Bil Sweden vill att vi ska passa på att få en massa gamla bilar från de svenska vägarna, och samtidigt ge den svenska fordonsindustrin en skjuts. Foto: Oleg Magni, Pexels
-
- 25 januari, 2021
Smidig övergång till Brexit-avtalen
- Det var många i näringslivet som oroade sig: Hur det skulle det gå med Brexit? Inte minst hade de sina...
-
- 20 januari, 2021
Robotmuskler kan ge SME-företagen ett lyft
- När det gäller graden av automatisering klarar sig Sveriges OEM:er och ledande leverantörer bra i en internationell jämförelse. Men landets...
-
- 20 januari, 2021
Juridiskt ”att tänka på” vid e-handel
- Kan e-handel vara en väg för att bredda marknadsnärvaron och skapa tillväxt? Juristerna Karin Broman och Gabriella da Silva Rondahl...
-
- 20 januari, 2021
FFI-projekt som borde intressera leverantörsledet
- I Göteborg har arbetet med Gothenburg Green City Zone så smått påbörjats. Målet med projektet är ett klimatneutralt transportsystem i...
-
- 20 januari, 2021
Certifiering strategiskt prioriterat för EMAB
- FKG-medlemmen EMAB Sweden AB i Anderstorp satsar medvetet inom fordonsbranschen och hoppas nu på att få klart med certifiering enligt...