Nyheter från FKG
- 23 november, 2022
-
Volymproduktion nästa för Fuel Cell Technology Sweden
Bränsleceller är en av de teknologier som blivit alltmer intressanta i takt med förflyttningen från fossila bränslen. Ett företag som etablerat sig på marknaden är Fuel Cell Technology Sweden (FCT) – nya som medlemmar i FKG.
– Intresset är jättestort, och vi står precis inför att förbereda för volymproduktion, säger vice vd Michael Glantz.När nyhetsbrevet får tag på Michael Glantz sitter han inkapslad i en massiv trafikstockning i Bangkok. Där är klockan åtta på kvällen, kvällsmörkret har lagt sig och neonljusen lyser upp gatorna.
Han är i stan en vecka för att övervaka det som ska bli volymproduktion av företagets patenterade bränslecell Lamina Strip.
– Vi har en fabrik som vi samarbetar med här, och jag är på plats för att övervaka en del processer innan vi kör igång tillverkningen, säger han.Kapitalstark ägare
FCT må vara nya som medlemmar, men såväl Michael Glantz som verksamheten och produkterna är sprungna ur en tidigare medlem. Det handlar om myFC som gjorde en omstart med nytt namn efter sommaren. Bolaget, som i sin tidigare form var börsnoterat, blev efter några turer uppköpta av entreprenören Kent Öhlins bolag K Öhlin Holding AB och avnoterades från börsen.
Michael Glantz ser stora fördelar med den nya situationen.
– Det är en kapitalstark ägare, som är duktig på affärer och innovation. De kan stötta oss på det sätt som behövs i den fas vi går in, säger han.
Det tidigare bolaget, myFC, gjorde en resa från konsumentprodukter – som mobiltelefonladdare med mera – till att bli en teknikleverantör inom business-to-business. Och det är där FCT nu befinner sig. Företaget har en egen bränslecell som är både formbar och skalbar från låga effekter, vilket innebär att de kan leverera lösningar som passar för mycket besvärliga och trånga utrymmen.
Det skiljer dem från de flesta av konkurrenterna, som har så kallade stackade bränsleceller som kräver mer plats.
– Även vi kan leverera större enheter, bland annat har vi testat med att konvertera ett par personbilar till bränslecellsdrift. Det fungerade utmärkt. Men vi marknadsför oss mot ett något lägre effektspann, upp till cirka tre kilowatt. Men med fokus på ett på en watt till en kilowatt.
I det segmentet befinner sig bland andra elcyklar, lastcyklar, lastmile delivery- fordon, taxipoddar med mera.Projekt tillsammans med global leverantör
Ett samarbete som fick en del uppmärksamhet tidigare i år är ett utvecklingsprojekt tillsammans med en global tillverkare av cykelkomponenter.
– Jag är fortfarande förhindrad att säga vilka det handlar om. Men vi har skapat en prototyp som vi har demonstrerat för kunden, en elcykel som vi har byggt om till bränslecellsdrift. Det blev mycket lyckat och de var supernöjda. Nu går vi vidare med ett fördjupat samarbete, säger Michael Glantz.
Ett annat spår för FCT är självkörande logistikrobotar av typen AGV och AMR, där de har ett utvecklingsprojekt tillsammans med en europeisk tillverkare av premiumbilar. I projektet ska robotarna i tillverkarens logistikcenter få sina batterier kompletterade med bränsleceller. Eftersom vätgas går mycket snabbt att ladda jämfört med batterier får robotarna en teoretisk driftstid på närmare 99 procent.
– Vi har varit ganska tidiga med den idén. Men ett kvitto på att vi är rätt ute är att BMW nu har tagit upp den tråden tillsammans med robottillverkaren FES.
Enligt Michael Glantz kommer FCT att behöva rekrytera en hel del personal det närmaste året.
– Främst handlar det om utvecklingsingenjörer som ska ta plats i de nya, toppmoderna lokaler som vi bygger upp i Upplands Väsby. Vi flyttar in där i mars.
Hur ser du på medlemskapet i FKG?
– Det är en viktig spelare i svensk industri. För oss som nystartat bolag innebär medlemskapet att vi får del av ett ovärderligt nätverk.
Kan du även se möjliga svenska samarbeten när det gäller produktion?
– Fullt möjligt. Det vi håller på med är green tech, och då ställs det krav på att vi producerar nära marknaden, med korta transporter för att inte släppa ut onödigt koldioxid. Vi planerar på sikt för att tillverka regionalt på de marknader vi adresserar, som Asien, Nordamerika och Europa. Det kan även bli i Sverige.Fuel Cell Technology Sweden
Företaget grundades 2022, men är en fortsättning på det tidigare bolaget myFC som i början av hösten köptes upp av entreprenören Kent Öhlins bolag K Öhlin Holding AB och avnoterades. FCT har i dag cirka tio anställda och har sitt säte i Sollentuna, samt ett kontor även i Malmö.Foto: Thomas Drakenfors, Suzukii Xingfu/Pexels, FCT Sweden
-
- 12 mars, 2025
”Sveriges förmågor måste bli en del av EU:s fordonsstrategi”
- Som en del av EU-kommissionens strategiska dialog om det akuta läget i europeisk fordonsindustri, har kommissionen lagt fram en handlingsplan...
-
- 12 mars, 2025
Strategiseminariet: ”Bra med input från branschen”
- Det är den tiden på året när de svenska underleverantörerna till fordonsindustrin slår upp sina kalendrar och gör plats för...
-
- 12 mars, 2025
Svensk säkerhet: ”Vi har viktiga specialkunskaper”
- Säkerhetsläget har förändrats drastiskt på senare år, för att inte tala om de senaste veckorna. I det ständigt pågående arbetet...
-
- 12 mars, 2025
Setterwalls om uthyrningslagen: Dom i Malmö ger indikation
- FKG:s juristpartner Setterwalls Advokatbyrå följer utvecklingen kring den så kallade uthyrningslagen. En stor fråga under 2024 har varit i vilka...
-
- 12 mars, 2025
Startupen Veyra vill modernisera kvalitetsarbetet
- Dagens mjukvarusystem för statistisk kvalitetskontroll inom fordonsindustrin är dyra, föråldrade och komplicerade. Det hävdar SaaS-uppstickaren Veyra som nu utmanar jättarna...