Nyheter från FKG
-
Volvo växlar upp – då gäller det att hänga med
Ny teknologi gör ett snabbt intåg på Volvo Cars och det påverkar även leverantörsledet. Det gäller att hänga med i utvecklingen och vara både kreativ och säker i sina leveranser.
– Rätt tekniska lösningar måste vara framme i tid, säger Karin Thorn, Vice president på Volvo Cars Vehicle Propulsion, och en av talarna på Stora Leverantörsdagen.
Liksom branschen i övrigt är Volvo Cars Vehicle Propulsion mitt uppe i den förändringsspiral som sugit in hela fordonsindustrin.
Enligt Karin Thorn påverkas de på flera olika sätt.
– I närtid är det den ökade elektrifieringen i våra bilar som är den största förändringen, med fler mildhybrider, pluginhybrider och även batteribilar, säger hon.
Hur lång tid det ta innan en majoritet av de nytillverkade bilarna är helt elektrifierade? Svårt att sia om tycker Karin Thorn. Hon säger att utvecklingen till stor del beror på hur snabbt det går att bygga ut laddstrukturen.
– För vår egen del är det i alla fall någon form av elektrifiering i alla bilar vi tillverkar från och med i år. Och 2025 ska hälften av de bilar vi gör vara helt eldrivna.
Nya samarbetspartners med nya kunskaper är en del av den omvandlingsprocess som pågår, vilket innebär ett visst skifte i leverantörsledet. Men Karin Thorn tror inte att det är värre än att de flesta trots allt blir kvar. Fast, säger hon, leverantörerna måste vara konkurrenskraftiga när det gäller saker som hållbarhet, pris och kvalitet, och även vara beredda på att samarbeta tätt för att få fram rätt tekniska lösningar.
– Sedan kommer det säkert att var en del som väljer att inte börja arbeta med ny teknologi, och som därför inte kan fortsätta att leverera till oss. Den största utmaningen vi har själva är just att kunna gå vidare till det nya och samtidigt kunna leverera för fullt i den teknologi som vi har haft sedan tidigare.
Karin Thorn är en av dem som deltar i paneldebatten på Stora Leverantörsdagen. Hennes budskap där kommer att handla om vikten att arbeta tillsammans.
– Vi ska både förbättra världen och göra det bättre för människorna, samtidigt som vi ska klara av att erbjuda rena och säkra sätt att transportera oss. Då krävs samarbete.
Det låter som tuffa krav?
– Jag ser det som ett roligt arbete och jag är övertygad om att vi kan åstadkomma förbättringar.
Vad har du för förväntningar på SLD2019?
– Att få träffa kompetenta människor och att ha en öppen och positiv dialog kring hur vi går framåt.
-
- 15 april, 2021
Årets strategiseminarium blev en hit!
- Den 15 april mellan 13.00-15.00 sändes FKGs och BIL Swedens Automotive Strategy Seminar 2021. Dagens moderatorer var våra egna Jessica...
-
- 14 april, 2021
”Macrotrenderna talar för bildelning”
- Hallå där, Steinar Danielsen, hållbarhetsstrateg på Volvo Car Mobility som framträder på FKG:s Strategiseminarium på torsdag. Efter ett drygt år...
-
- 14 april, 2021
Betaltiderna: ”Förhoppningsvis är vi på väg att hitta en väg ut”
- Efter decennier av långa betaltider ser fordonsindustrins leverantörer nu ett slags ljus i tunneln. – Vi har stora förhoppningar på...
-
- 14 april, 2021
Från problem i Frankrike till proposition i Sverige – betaltidernas utveckling under 25 år
- Sedan mitten av 90-talet har leverantörsbranschen försökt att på olika sätt komma till rätta med de långa betaltiderna. Här är...
-
- 14 april, 2021
Ingen länk får fattas i den gröna värdekedjan
- Hållbar produktion är i fokus på årets Klusterkonferens som äger rum den 5-6 maj. Vilka steg har tagits och vad...