Nyheter från FKG

  • 29 november, 2023
  • Vidde utmanar fossila snöskotrar 

  • Med sin cirkulära affärsmodell fick de ikoniska Pininfarina som designpartner.
    Nu tar svenska uppstartsbolaget Vidde Snow Mobile AB plats bland FKG:s medlemmar och planen är att börja producera världens första elektriska och hållbara snöskoter utanför Skellefteå nästa vinter.
    – Vi är beroende av samarbete med svenska underleverantörer, säger Christian Lystrup, vd.

    Buller, avgaser, stinkande kläder. Nej, Christian Lystrups möte med konventionella snöskotrar under norrlandsbesöket för två år sedan blev inte så angenämt som förväntat. Och synkade dåligt med bilden av naturupplevelse.
    – Skoteruthyraren berättade att de beställt några elskotrar från en utländsk aktör men inte fått leverans. Det var då fröet såddes, säger Christian Lystrup, som alltid varit intresserad av teknik och fordon.
    Väl hemma grunnade han vidare tillsammans med studiekamraten Yalda Mirbaz, i dag företagets CFO. Enbart fossilfri drift skulle inte vara tillräckligt, och de började skissa på ett koncept med hållbarhet genom hela livscykeln och cirkularitet som affärsmodell.
    I samma veva stötte de ihop med professor Stefan Petterson på RISE som tände till på idéerna.
    – Vi har fått jättebra stöd av RISE. De kunde snabbt koppla ihop oss med rätt personer och har också hjälpt oss att hamna rätt med det cirkulära tänkandet, säger Christian Lystrup.

    I dag kan bolaget se tillbaka på två intensiva år där de med hjälp av RISE, Almi och ett antal svenska automotive-leverantörer gått från vision till produktion av en förserie skotrar som tillsammans med Viddes partners Skistar, Ice Hotel och Skellefteå Kraft ska testköras under vårvintern. Intresset?
    – Redan nu har vi runt 300 förbeställningar via hemsidan, där hälften är B2B-kunder.

    Genom att endast tillverka en skotertyp, men med genomtänkt grundkonstruktion, ska Vidde-skotern hålla längre och stå sig över tid. Kostnaderna för nya årsmodeller utgår och intjäningen per exemplar blir högre.
    Slitdelar som huvar kommer förstås att behöva bytas ut och teknik ska kunna uppdateras över tid. På materialsidan handlar det bland annat om återbrukad aluminium. Även svenska Papershells material som kan ersätta plast finns med på ett hörn.
    Brukade skotrar som blivit för slitna för de stora företagens kunder ska köpas tillbaka och få ett andra liv som begagnade men rekonditionerade och leva ytterligare några år hos andra typer av kunder.
    – Och när skotern är redo även för återköp även i andra ledet kan fortfarande en del delar som konverter och elmotor plockas ut och återanvändas i en reservdelsbank. Genom att minimera komponentkostnaderna spar vi mycket klimatpåverkan, säger Christian Lystrup.

    Som liten startup kan inte Vidde bygga maskinerna själva och har delat upp jobbet i kluster, delmoment, som lagts ut på ett antal svenska automotive-leverantörer.
    – Vi ber dem bygga med Lego-bitar och får tillbaka Duplo-konstruktioner. Det är ett fantastiskt samarbete med leverantörsföretagen och ett måste med tanke på hur snabbt allt gått.

    Att ta steget till FKG-medlem var därför enkelt för Vidde, menar Christian Lystrup.
    – Ja, vi hade redan haft givande kontakter med FKG och fått hjälp att sålla bland leverantörerna för att hitta experter som krävdes till förserien. Det arbetet är inte slut än. Vi kommer att behöva fler partners för kommersiell produktion.
    Inom vilka områden?
    Framför allt mekanik, verktyg och konstruktion.

    Och så var det detta med Pininfarina. Bara att få direktkontakt med den ikoniska designbyrån hade varit coolt nog för många. Nu nappade de dessutom på konceptet från en liten svensk uppstart och klev in som designpartner.
    – Det klickade direkt när jag förklarade vår cirkulära affärsmodell. Jag hade Ferrari-affischer på väggarna i pojkrummet så för mig personligen är det en barndomsdröm som slår in, säger Christian Lystrup.

    Fotnot: Pininfarina medverkar just nu på sport- och outdoormässan ISPO i München som pågår 28–30 november. Som dragplåster till sin monter visar de en fullskalemodell av Vidde-skotern.

    FAKTA:
    Christian Lystrup, VD och medgrundare av Vidde Snow Mobility AB
    Ålder: 43.
    Bakgrund: Dubbelexamen i ekonomi och teknik. Jobbat på reklambyrå och med ubåtar.
    Kör: Nya bilar via bilpool. Här på Kungsholmen funkar det jättebra. Jag bokar via appen och får en ny, tvättad bil med rätt däck för 500 kr/månaden.
    Läser/lyssnar på: Poddar, mycket youtube. Som halvnorsk följer jag svenska och norska nyheter dagligen.
    Ser fram emot: Lanseringen av vår snöskoter. Att ta sitt eget fordon från idé till förverkligande är en häftig känsla.

    Bilden: En bättre naturupplevelse. Med eldrift räknar Vidde Snow Mobility med att kunna bredda kundbasen för snöskotrar. Bullerfritt gör upplevelsen mer social då det går att prata med varandra, vilket kan locka nya kundgrupper.
    Under nästa år planeras produktionen dra igång och slutmonteringen ska ske i en fabrik i Jörn utanför Skellefteå. Bilden visar prototypen ”Frank”.