Nyheter från FKG

  • 29 mars, 2023
  • ”Vi måste värna om vår position som forskningsland”

  • FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) har fått en ny programchef. Det handlar om Sofia Wieselfors, tidigare på Region Stockholm och då drivande i konceptet Fordonsdalen.
    – Det känns väldigt bra att vara här och få arbeta med FFI, ett etablerat program med hög kompetens och stor potential att bidra till fordonsindustrins och transportsystemets omställning, säger hon om den nya tjänsten. 

    Hon har bara varit på sitt nya jobb som programchef i två månader, men Sofia Wieselfors har snabbt identifierat saker hon vill sikta in sig på.
    – FFI har möjlighet att vara mer kommunikativt och genom förnyade arbetssätt bör vi kunna bidra till  att få in projekt som tydligare kan möta de komplexa samhällsutmaningar vi ser, säger hon.
    Hon skulle vilja se fler typer av samarbeten inom det bredare ekosystemet.
    – Ja, exempelvis IT- eller återvinningsföretag. Den typer av bolag skulle kunna kroka arm med olika komponenttillverkare etcetera och starta projekt istället för att var och en jobbar i sitt eget stuprör. Vi har stor kompetens inom våra delprogram.
    De olika delprogrammen – Trafiksäker automation, Cirkularitet, Transport och mobilitetstjänster, Nollutsläpp, samt det helt nya delprogrammet Accelerera. Samtliga har utlysningar två gånger per år.
    – Och de är relativt enkla i jämförelse men många andra EU stöd.
    Hur tycker du att Sverige står sig som forskningsnation?
    – Mycket bra, vi rankas ofta som etta inom EU och har en positiv historik med banbrytande innovatörer. Men vi måste värna om vår position om vi vill fortsätta att ligga i topp. Det gäller att skapa förutsättningar för industrin, och lyckas samarbeta inom alla delar av systemet. Här är FFI ett bra exempel.
    Vilka ser du som de viktigaste frågorna för landets underleverantörer? 
    – Det är flera, och de är välkända för oss alla. Som transformationen mot eldrift, att hänga med i automatiseringen och industri 4.0, råmaterialbritsen med mera. I allt det här behöver man hjälpas åt, och där är FKG en viktig part. Sedan är det hållbarhetskraven, och det gäller att inse att de inte kommer att försvinna.
    Hur menar du?
    – Företagen måste stanna upp och inse vad det innebär för dem, vilken kompetens som kommer krävas, nya affärsmodeller och även fundera över vilka de kan samarbeta med. Även där kan FFI vara en bra möjlighet, vi har en stor utlysning i juni som jag tycker att underleverantörerna ska hålla koll på. De får gärna kontakta oss om de vill veta mer. Vi planerar även att ha ett informationsmöte ihop med FKG i juni.
    FKG:s strategiseminarium närmar sig, kommer du att vara på plats?
    – Absolut, det är ett bra tillfälle att inspireras och hitta företag att kroka arm med för nya samarbeten.

    Fakta: FFI 
    Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI) startades 2009 och är ett samarbete mellan staten (Vinnova, Trafikverket och Energimyndigheten) och fordonsindustrin (Scania, AB Volvo, Volvo Car Group och FKG). Idén är att bidra till en omställning av vägtransporter och FFI finansierar forsknings- och utvecklingsverksamhet för cirka en miljard kronor per, pengarna kommer från staten och industrin.
    Förutom de olika parterna sker ett tätt samarbete med högskolor och universitet. Sedan FFI grundades 2009 har närmare 1 400 projekt beviljats. Över 500 personer har doktorerat eller tagit sin licentiatexamen inom ramen för samarbetet Resultat från cirka 700 projekt har överförts till produktutvecklingsprojekt och stort antal resultat har introducerats på marknaden.