Nyheter från FKG
- 08 april, 2020
-
”Hoppas på en kickstart när detta är över”
Press Kogyo Sweden i Oskarshamn är en av många underleverantörer i fordonsbranschen som drabbas av covid-19. De levererar fordonsdetaljer, konstruktionsdetaljer, truckdetaljer och entreprenadmaskinsdetaljer med inriktning på plåtbearbetning, hydraulpressning och svetsning. Bland kunderna finns Volvo Truck, Volvo Powertrain, Volvo Penta, Scania, Toyota BT Products, ITT Water & Wastewater AB, ÅLÖ och SSAB.
Hur ser nuläget ut hos er?
– Som underleverantör i fordonsbranschen påverkas vi självklart av covid-19, även om vi också har kunder i andra branscher som inte är lika drabbade. Men två av våra stora kunder, Volvo och Scania har ju stängt vilket fått stora konsekvenser för oss. Förhoppningen är att de ska starta produktionen igen i mindre skala vecka 17, säger Peter Ekman, key account manager på Press Kogyo.
Vad gör ni för insatser?
För att klara sig igenom krisen har Press Kogyo korttidspermitterat en del sin personal.
– Som konsekvens av covid-19 har flertalet anställda korttidspermitterats på 40 eller 60 procent. Tidigare har vi också avvecklat all inhyrd personal men annars har vi än så länge inte behövt säga upp någon. I övrigt så jobbar en del av dem som kan hemifrån ibland men det är inget krav. Kalmarregionen är inte så drabbad än så länge och vi har få smittade jämfört med storstadsregionerna.
Rent ekonomiskt blir det som för de flesta andra ett tapp under våren för Press Kogyo även om det finns en förhoppning om återhämtning.
Hur ser ni på framtiden?
– Som många underleverantörer så har vi redan en slimmad verksamhet och minsta tapp gör att vi förlorar våra marginaler och det är svårt att bygga upp igen. Vi hoppas på en kickstart när detta är över och ju kortare avbrott det blir desto större möjlighet blir det att komma igång snabbt igen, säger Peter Ekman.
-
- 11 december, 2024
Brett arbete med hållbara produkter – men efterfrågan haltar
- Fordonsindustrins underleverantörer jobbar på med att ta fram hållbara produkter, och för att kunna redovisa komponenternas klimatpåverkan inför kunderna. Till...
-
- 11 december, 2024
Tufft att förhandla priser med OEM:er
- Visst … det kan vara svårt att få bra bruttomarginaler på sina komponenter. Men enligt Jennie Viskari, vd på Magna...
-
- 11 december, 2024
Omvärldsförändringar ökar trycket på små leverantörsföretag
- Hårdare tider för europeisk fordonsindustri: det spås det om i en nyligen genomförd finansiell studie. Konsekvenserna väntas bli drastiska, en...
-
- 11 december, 2024
Trots osäkra tider – Wiretronic gasar vidare
- På Wiretronic i Vänersborg syns inga tecken på avmattning i konjunkturen. De har nischat sig mot elektronik, mekatronik och diagnostik...
-
- 10 december, 2024
Kontentan: FKG:s hållbarhetsgrupp den 21/11 2024 med Scania som gäst.
- Fem snabba svar om vad FKG centralt jobbar med just nu: 1 Vad är kunderna beredda att betala för? Vi...