Nyheter från FKG
- 18 januari, 2023
-
Vätgasmärket H2X satsar på Västkusten
Det är fortfarande ett bilmärke som få har hört talas om. Men australiensiska H2X, nya som medlemmar i FKG, siktar högt.
– Om tio år ska vi tillverka 30 000 till 50 000 vätgasbilar per år för den europeiska marknaden, säger Peter Westh, vd för märkets svenska bolag med säte i Göteborg.Många start-ups är bra på att slå hårt på sin trumma, långt innan det har hunnit bli så mycket att trumma för.
– Sedan blir det ofta pannkaka av alltihop, säger Peter Westh.
Därför har de själva hittills legat lite lågt med den mer aggressiva marknadsföringen. Men nu börjar det hända saker för H2X.
– Till sommaren finns vår pickup Warrego på den svenska marknaden, och senare i år kommer en tyngre tvåaxlad lastbil och en lätt lastbil, säger han.
De första modellerna är konstruerade i samarbete med andra, etablerade tillverkare, och bygger på redan beprövade modeller som konverterats till bränslecellsdrift.
– Men cirka 2025 till 2026 lanserar vi helt egna plattformar.Erfaret team
Märket grundades 2021 av ett team som då redan hade hunnit samarbeta några år. Det handlar om personer med lång erfarenhet av automotive-branschen. Exempelvis har vd:n Brendan Norman arbetat inom BMW-sfären och haft ledande roller för Audi och VW i Asien. Även designchefen Christopher Reitz har en bakgrund inom Audi, och har också jobbat med Nissan.
Peter Westh själv började på H2X förra året och kom då från en tjänst som transportchef på Martin och Servera.
– Det var där jag började intressera mig för alternativa bränslen, säger han.
Sammanlagt är de cirka 60 anställda på H2X, varav 5 i Sverige. Till det kommer ett stort antal konsulter där ett forskningsteam i Hong Kong ingår.
Trots att infrastrukturen för vätgasmackar i Sverige fortfarande inte är massiv tror Peter Westh att det här drivmedlet har stark potential.
– Hittills finns det runt fem mackar i landet. Men flera av de stora drivmedelskedjorna har satsningar på gång och har tillsammans med andra aktörer kommunicerat ut att runt 50 mackar ska sättas upp de närmaste åren. Det händer också mycket kring vätgas i våra grannländer och övriga Europa.Avgörande miljöfördelar
I dagsläget köper H2X in bränslecellstekniken från etablerade leverantörer. Teknologin har många fördelar. Vätgas är den vanligaste atomen i universum, och som råvara i vätgastillverkningen duger vanligt regnvatten eller snö som samlats in vid dåligt väder. Även avgaserna är rent vatten.
– Och vätet går att använda om och om igen.
Med vätgas finns det alltså en potential att driva bilar på ett helt cirkulärt sätt, det vill säga om elektriciteten som krävs i tillverkningsprocessen kommer från exempelvis solceller. Enligt Peter Westh är alternativa energikällor av det slaget något av en förutsättning för att vätgastekniken ska få fäste på allvar.
– Det går åt en hel del energi i vätgasproduktionen, och det blir svårt att motivera bränslet om tillverkningen kannibaliserar på det vanliga elsystemet, som ju redan är rätt ansträngt.
Samtidigt, säger han, kan tillverkningen användas för att utjämna toppar och dalar i tillgången på effekt.
– Ja, om du satsar på att producera när det finns el i överflöd, och drar ner på tillverkningen när det är ebb i systemet.
Ni blev nyligen medlemmar i FKG?
– Det finns strategiska skäl till det. FKG är en viktigt part, bland annat när det gäller att kommunicera med myndigheter. Organisationen jobbar dessutom mycket för sina medlemmar, vilket passar oss bra. Jag tror att vi kommer att få en hel del nytta av vårt medlemskap.
Kan det bli aktuellt med tillverkning av H2X-bilar i Sverige?
– Vi ska börja konvertera fordon även i Sverige och jag räknar med att vi redan i år, i ett första skede, kommer upp i 30–70 årsarbetare här i landet. Förhoppningen är att vi kan etablera den verksamheten i Västra Götaland, det finns en anledning till att vi har valt att ha vårt svenska kontor i Göteborg.Fakta: Peter Westh
Ålder: 58 år.
Yrke: Vd för H2X Gothenburg AB.
Bor: Umeå och Göteborg.
Familj: Fru och två barn.
Intressen: Båtliv.
Lyssnar på: U2.
Kör: VW Golf.Fakta: H2X
Företaget utvecklar bränslecellsfordon, främst lätta och tunga transportfordon. De har cirka 60 anställda och har sitt säte i Sydney i Australien. Det svenska bolaget – H2X Global Gothenburg har sina lokale i fordons-tech-klustret på Lindholmen i Göteborg.Bildtext: Bränslecellsmärket H2X:s svenska vd Peter Westh började intressera sig för hållbara drivmedel på sitt förra jobb, som transportchef hos restauranggrossisten Martin och Servera.
– När jag hade varit där ett tag insåg jag att elektrifieringen var nödvändig. Det räcker inte med att byta drivmedel, man måste ha större perspektiv. Så jag bestämde mig för att ägna den sista delen av mitt arbetsliv till den här omställningen, säger han.
-
- 12 februari, 2025
Strategiseminariet – bättre bild av läget i en svårnavigerad tid
- Det börjar bli hög tid att lägga in FKG:s strategiseminarium i kalendern – den 2 april på Södertälje Science Park....
-
- 12 februari, 2025
Kommissionen vill stärka fordonsindustrins konkurrenskraft
- Europeisk fordonsindustri har inlett en strategisk framtidsdialog med EU-kommissionen. Syftet är att genom rätt politiska förutsättningar och gemensamma krafter påskynda...
-
- 12 februari, 2025
”Produktionen hamnar i länder med en starkare strategi”
- För den som rest runt i SME-delen av Industrisverige är det alltid lika fascinerande att möta leverantörer i världsklass, mer...
-
- 12 februari, 2025
Ny EU-reglering: Snart blir de digitala produktpassen lag
- För en tillverkare inom automotive går det aldrig helt att slappna av. Konjunkturer, pandemier och disruptiva förändringsprocesser … för att...
-
- 12 februari, 2025
Lösningen som kan spara miljoner åt elektroniktillverkare
- Genom att förenkla den snåriga processen med att hitta rätt komponenter ur ett compliance-perspektiv* gör startupen Certainli tillvaron enklare för...