Nyheter från FKG
- 05 juni, 2024
-
Varumärken på agendan för FKG:s kvinnliga nätverk
Att bygga varumärke – det var på agendan när FKG:s nätverk Kvinnan i leverantörsindustrin träffades i förra veckan.
– Med cirkulära affärsmodeller blir bilarnas egna varumärken mindre i fokus. Det öppnar för leverantörer att marknadsföra sig själva på ett nytt sätt, säger Gabriella Virdarson, projektledare på FKG och sammankallande för nätverket.För den som skaffar en ny bil är det kanske inte helt uppenbart. Men de köper en produkt som kostar mycket pengar och som ofta har ett bäst före-datum på ett tiotal år.
– Och nästan hela den tiden står den still, säger Gabriella Virdarson.
Hela 94 procent av sin livstid är en genomsnittlig bil parkerad. Med det starka fokus på hållbarhet som har kommit i kölvattnet av klimatkrisen har den typen av låg utnyttjandegrad hamnat i fokus. Något som har öppnat för nya affärsmodeller, som bildelning med mera, där relationen mellan bilförare och de fordon de använder är förändrad.Nytt fokus för bilförare
Troligtvis kommer framtidens förare att bry sig mindre än i dag om bilmärket och istället lägga mer fokus på vem de köper delningstjänsten av.
– I det perspektivet finns det öppningar för underleverantörer att marknadsföra sig på ett nytt sätt.
Exempelvis kan förarna börja välja bil efter vem som har skapat sätena, drivlinan, instrumentpanelen och dess finesser etcetera.
För att utveckla tankarna kring det här bjöd FKG:s kvinnliga nätverk in Viktoria Brandel, strateg på reklambyrån Haus, till sitt möte på Clarion Hotel Draken i Göteborg i förra veckan.
– Vi ville få insikter från ett proffs, säger Gabriella Virdarson.
Viktoria Brandel jämförde leverantörernas något anonyma situation med vad som inom marknadsföring kallas den hemliga ingrediensen: De levererar högklassiga komponenter som är viktiga för slutprodukten, men deras varumärken förblir oftast okända för konsumenterna. Elektronikföretaget Intel – som bland annat tillverkar processorer till datorer – är ett exempel på ett bolag som lyckats ta sig ur det dilemmat på ett smart sätt. De gjorde en deal med några av de mer högprofilerade datortillverkarna att sätta en dekal på chassit med budskapet ”Intel inside”. Varumärket blev därmed mer känt, och konsumenterna började även betrakta Intel som en kvalitetsstämpel.
– Det greppet skulle dock inte funka lika bra i vår bransch, då skulle bilarna bli fullproppade med dekaler, säger Gabriella Virdarson.Företagets värderingar ska märkas
Även en del leverantörer till fordonsindustrin har varit innovativa. Som Brembo vars rödfärgade bromsok syns om hjulen har rätt typ av fälgar.
Andra mer klassiska exempel är att göra som tändstiftstillverkaren Denso och marknadsföra sig inom motorsporten.
Men för den leverantör som nu ser en ny möjlighet att lyfta sitt varumärke – det finns en del saker att tänka på.
– Viktoria Brandel talade om att det är viktigt att ha tydliga värderingar, och att alla på företaget vet vilka de värderingarna är. En stabil, tydlig och gemensam grund är nödvändig om man vill nå ut med sitt budskap till omvärlden.
Sedan är det inte helt självklart att det som företagets marknadsavdelning tycker är positivt uppfattas på samma sätt av kunderna.
– En av deltagarna på träffen berättade att hennes arbetsgivare använt bilder från den svenska västkusten i en kampanj. Men när de visade upp dem för kunder i en annan del av världen tyckte de att fotona på kala klippor och gråblått vatten såg helt dött och tråkigt ut, säger Gabriella Virdarson.
Till nätverksträffen i Göteborg kom ett 30-tal kvinnor för att lyssna på föredrag, diskutera och bygga relationer.
– Alla kloka och inspirerande samtal ger en massa energi, och många stannade kvar efteråt och ville fortsätta prata.
Nätverket är uppskattat?
– Ja, det är både roligt och viktigt att ha den här plattformen att mötas på. Inom automotive är vi kvinnor ganska få och många jobbar på arbetsplatser där det knappt finns några andra av samma kön. Att vi har ett nätverk är ett sätt att uppmärksamma den saken, och det är även en del i att förändra branschen.Fakta: Vill du vara med i nätverket? Kontakta Gabriella Virdarson på FKG: gabriella.virdarson@fkg.se
-
- 26 mars, 2025
Scania: Konkurrenskraft kräver ständigt förbättringsarbete
- En utökad automationsgrad med stöd av digitalisering och AI är avgörande för konkurrenskraften. Den stora utmaningen är att kombinera detta...
-
- 26 mars, 2025
”Ett supercoolt jobb” – Europart Nordics vd trivs i rollen
- Fristående europeiska leverantörer av reservdelar till den tunga sidan – där är Europart en av de dominerande aktörerna. – Vi...
-
- 26 mars, 2025
Tullar högt upp på agendan för Råmaterialgruppen
- FKG:s spanare och omvärldsbevakare kring tillgång på råvaror, priser och makropolitik – Råmaterialgruppen – har haft ett nytt möte. Kopparpriser...
-
- 26 mars, 2025
Snart fullsatt i FKG:s paviljong på EVS38
- Att världens ledande e-mobility event kommer till Göteborg 16-18 juni har förhoppningsvis ingen inom fordonsindustrin missat. FKG krokar arm med...
-
- 26 mars, 2025
Teknikkonsult med global footprint ny som FKG-medlem
- Med spetskompetens inom teknikutveckling stöttar Segula innovativa bolag världen över. Nu vill teknikjätten, som omsätter runt 1 miljard Euro, växa...