Nyheter från FKG

  • Världspremiär för självkörande lastbil

  • DB Schenker ska tillsammans med Einride testa världens första förarlösa och eldrivna lastbil, T-pod, på allmän väg i Jönköping.

    –  Det är väldigt spännande och något som kommer att förändra hela transportbranschen, säger Pierre Olsson, kommunikationschef på DB Schenker.

    Under våren hoppas fraktföretaget DB Schenker kunna börja testa den eldriva lastbilen T-pod som tagits fram av det svenska företaget Einride. Med i projektet är också Telia som står för själva uppkopplingen till mobilnätet som sker med hjälp av 5G-teknik från Ericsson.

    Försök med självkörande bilar görs på många håll runt om i världen men det som är unikt med detta projekt är att det är världens första fordon för tunga transporter som kör på allmän väg utan att det finns en människa ombord. T-poden saknar till och med förarhytt och övervakas via en skärm.

    En operatör har via en tv-skärm kontroll på fordonet om något skulle gå fel. Bilen är utrustad med kameror och sensorer som har full koll på alla vinklar runt lastbilen. I normalläget ser operatören samma saker som en förare skulle sett – alltså framåt och bakåt via en backspegel. Men eftersom fordonet övervakas från alla håll kan operatören välja vilken vinkel som helst.

    Klartecken från Transportstyrelsen

    T-poden har testkörts inne på DB Schenkers terminalområde och nu är man redo att börja köra på allmän väg.

    – I mitten av mars blev det klart med tillstånd från Transportstyrelsen och planen är att den ska köra fram och tillbaka mellan DB Schenker Logistics lager och vår terminal utmed Skruvgatan i Jönköping. T-poden är programmerad att köra just den sträckan och har en typ av radar som känner av var den befinner sig och omgivande trafik, säger Pierre Olsson.

    Snabb reaktionsförmåga

    Trafiksäkerhet är det absolut viktigaste och om något plötsligt skulle dyka upp framför fordonet tvärbromsar T-poden. Den har en oerhört snabb reaktionsförmåga, och är ett mycket trafiksäkrare alternativ jämfört med en människa som kör ett fordon. Den har garanterat inte tankarna, eller blicken någon annanstans än runt fordonet. Om T-poden har stannat på ett ställe där den enligt rutten inte ska stanna, står den stilla tills den startas om av operatören.

    Maxhastigheten är låg, sju kilometer i timmen och en person kommer till en början att befinna sig i närheten av bilen även om den styrs från ett kontrollrum i Borås.

    Elektriska och autonoma lastbilar är två viktiga teknologier som kommer att revolutionera den globala transport- och logistikmarknaden.

    – Vi är glada att vi får möjlighet att testa en kombination av dessa två framtida teknologier i samarbete med Einride på ett så tidigt stadium.

    Ökar säkerheten i trafiken

    Tunga vägtransporter står för en betydande del av de globala koldioxidutsläppen. Genom att ersätta diesel med el minskar koldioxidutsläppen med cirka 90 procent.

    – Vi ser förarlösa, eldrivna fordon som ett måste i framtiden. Eldriften är nödvändig ur hållbarhetssynpunkt om vi ska kunna bli oberoende av fossila drivmedel. När det gäller förarlösheten ökar det säkerheten i trafiken genom att vi eliminerar den mänskliga faktorn som är upphov till de flesta olyckor i trafiken. Vi är säkra på att den nya tekniken kommer att bli ett lyft ur säkerhetssynpunkt.