Nyheter från FKG

  • 02 oktober, 2024
  • ”Vår fordonsindustri ligger långt fram”

  • När Stora leverantörsdagen drar igång den 10 oktober kommer en person att synas mer än andra. Det handlar förstås om Cecilia Warrol på Teknikföretagen, som agerar som moderator under dagen.
    – När så många representanter från fordonsbranschen ses under samma tak … det blir som ett förkroppsligande av svensk fordonsindustri, säger hon.

    För många är ett moderatorsuppdrag ett jobb som mest går ut på att hålla igång andra som ska tala. Branschkunskap? Jo, lite basic kännedom behövs. Men det där med basic gäller inte för Cecilia Warrol, ansvarig för forskning, innovation och internationalisering med fokus på industriell utveckling på Teknikföretagen. Hon är djupt engagerad i de frågor som ska diskuteras.

    Bakgrund inom svensk industri
    Förutom att hon har arbetat en hel del med företag i fordonsindustrin på Teknikföretagen är hon civilingenjör, med en bakgrund inom svensk industri.
    – Även om jag aldrig har jobbat hos någon av de stora tillverkarna inom svensk fordonsindustri, har jag i min roll här följt den branschen i nära två decennier, säger hon.
    När nyhetsbrevet får tag på henne är hon precis hemkommen från European Manufacturing Conference i Bryssel. Men resväskorna behöver hon knappt packa upp.
    – Om några dagar åker jag till Kanada, ett land där fortbildning och samverkan har hög prioritet, säger hon.
    På schemat finns bland annat Ontario Vehicle Innovation Network och Hitachi Energy samt University of Toronto och deras avdelning för Advanced Manufacturing.
    När hon väl kommer hem därifrån är det dags att förbereda sig för Stora Leverantörsdagen den 10 oktober, med temat Driving Change: Redefining market dynamics.
    – För mig handlar temat mycket om att svensk fordonsindustri ligger långt fram i den förändringsresa som hela segmentet globalt håller på med, säger Cecilia Warrol.
    Ett ganska givet ämne i sammanhanget är Kina och dess statliga subventioner, något som hon ser fram emot att tala med Kina-experten Frédéric Cho om under SLD 2024.
    – När jag växte upp på 70- och 80-talet var Kina en okänd marknad som inte syntes på världskartan. Men på 90-talet reste de sig och i dag ser vi resultatet av deras strategiska satsningar på olika teknikområden, till exempel batteriteknik.
    När Kina först försökte skaffa sig en position inom den internationella fordonsindustrin var det dock med skrala resultat. Dåliga bilar med bristfällig säkerhet etcetera.
    Eran med förbränningsmotor blev helt enkelt aldrig deras grej, men på elbilssidan skulle det bli annorlunda.
    – De började redan på 90-talet med att utveckla batteriteknik, då höll ingen i väst på med det, säger hon.

    USA – ett ungt land
    Nu håller landet alltså uppe sin elbilsindustri med starka subventioner. Men hur det blir för Kina på sikt är en annan fråga.
    – De står inför många utmaningar. Den inre marknaden har svag tillväxt och den tidigare enbarnspolitiken ger effekter som befolkningsminskning, något som kommer att ligga dem i fatet om ett par decennier.
    Även Europa dras dock med en problematisk demografi.
    – Medan USA har betydligt yngre invånare.
    Att vara moderator på Stora Leverantörsdagen är ett roligt uppdrag, tycker Cecilia Warrol.
    – Mixen av talare är fantastisk. Och så har vi alla dessa företag inom branschen som träffas för att samtala om sina strategier.
    Varför är SLD ett viktigt arrangemang?
    – 160 000 jobb. Det är svaret på frågan. Så många jobbar hos den svenska fordonsindustrins OEM:er och leverantörer. Men det räcker inte, man brukar räkna med en multiplikatorfaktor på 2,5.
    För dig personligen då … vad är det som lockar?
    – Det är alltid roligt att vara med och diskutera industrins betydelse. Sedan är det en häftig upplevelse när alla samlas på SLD. De företräder en omfattande verksamhet som gör Sverige rikt.