Nyheter från FKG
- 16 december, 2024
-
Vad tycker leverantörer om sina kunder?
Resultatet är här! FKG lanserade i början av november en rating av OEM, med syftet att i positiv anda förbättra samarbetet mellan kund och leverantör. Vi behöver tillsammans tackla de utmaningar som industrin står inför och med ett gott samarbete når man bättre resultat. Efter att vi såg att våra medlemmar aktivt söker kunder i andra branscher så ville vi få konkreta siffror på vad som är problemet. Visst är det tufft att vara leverantör i fordonsindustrin, men det är inte de höga kraven som är problemet. Mer fokus behöver läggas på samarbete för en hållbar affär genom hela kedjan.
Ratingen innehåller nio påståenden inom områdena Hållbarhet, Affärsvillkor och Samarbetsklimat samt kommunikation. Respondenterna får bedöma varje påstående på en 6-gradig skala. Just området hållbarhet är något vi vill trycka lite extra på. Samtliga tre OEMer som har bedömts i ratingen (Scania, Volvo AB och Volvo Cars) har fått ett mycket högre resultat på Sustainability – expetations (kunden har kommunicerat väl om deras hållbarhetsstrategi och vad som förväntas av leverantör) än vad de har fått på Sustainability – follow through (målen och kraven som ställs på leverantören gällande hållbarhet återspeglas och värderas i inköpsbeslut, det vill säga i konkurrens med mindre hållbara leverantörer och vad gäller kostnadstäckning). Återigen kommer vi tillbaka till frågan om vem det är som ska betala för omställningen. Att leverantörerna ska stå för notan är helt fel och fullkomligt ohållbart! Samma sak gäller när det kommer till Business conditions – payment terms and handling…
Generella slutsatser man kan dra från ratingen är:
- Genomsnittet för ratingen är 3,54 av 6, vilket tyder på att det finns gott om förbättringspotential i kund-leverantörsrelationen.
- Hälften av respondenterna har över 70% av sin leverans till automotive och är därmed starkt påverkade av hur OEMerna agerar.
- Höstens uppmärksammade fråga om Scanias betaltider reflekteras i rating där AB Volvo ligger bättre till, särskilt hos de mindre företagen.
- AB Volvo får sammantaget den högsta ratingen och även den högsta delratingen för kommunikation och samarbete.
- Komponentleverantörer ger lägst rating på kommunikation och samarbete på samtliga tre OEM, vilket följer mönstret från vårens mervärdeprojekt om en frustration att komma in för sent i processen eller sakna relevant information.
- Rating för om ledningens budskap är konsekvent med hur bolaget agerar på operativ nivå är rätt ljumna med rating mellan 4,6 och 3,03 (ej inräknat non-automotive). Mest konsekvent beteende tycker serviceleverantörerna.
- Totalt lägst delrating får Volvo Cars på affärsvillkor vilket bekräftar bilden att förutsättningarna är tuffare inom personbilsegmentet. Scania ligger dock endast marginellt bättre till.
Ni hittar resultatet i sin helhet och mer detaljerat som inloggad medlem HÄR.
-
- 15 januari, 2025
Svar från Wallenberg – men ingen inbjudan från Busch
- Den reella effekten av ”den perfekta stormen” kring betaltiderna – i form av politiska beslut – dröjer. Men Wallenbergsfären har...
-
- 15 januari, 2025
Rapport från Las Vegas: AI-dominans på CES-mässan
- 2025 års upplaga av CES, Consumer Electronic Show, gick av stapeln förra veckan i Las Vegas. I vanlig anda erbjöd...
-
- 15 januari, 2025
Fortsatt volatilt på råvarumarknaden
- FKG:s spanare kring råmaterialen har haft ett nytt möte. Och den som längtar efter en mer stabil marknad blir tyvärr...
-
- 15 januari, 2025
Recas hjälper småbolag att lyfta
- Trollhättebaserade teknikkonsulten Recas lockar med full tillgång till Saab/Nevs testlabb och en bred verktygslåda för ökad lönsamhet. Deras mission är...
-
- 15 januari, 2025
En doldis med världsrykte
- Då och då stöter vi på dem. Människorna som inte tycker att pensionering och ledighet resten av livet är något...