Nyheter från FKG
- 11 mars, 2020
-
Tystnaden dånar i öronen
Plötsligt händer det. Eller händer inte, rättare sagt. Mejlkorgen som tills för några veckor sedan varje morgon brukade fyllas av fyra, fem pressreleaser med nyheter från OEM:er och leverantörer. Plötsligt händer … ingenting.
Fram till mitten av februari var allt normalt. Sedan tomt. Företag i viktiga fordonsindustriella kluster – exempelvis i norra Italien där vi vet att flera har fått stänga ner produktionen – där verkar marknads- och kommunikationsavdelningar ha dragit ur nätverkskabeln till sina laptops, packat sina axelremsväskor och checkat ut.
Kina? En marknad som står för var tionde bilköp globalt sett – där är det precis som i krokarna kring Milano. Schhhh. Tyst.
Även här hemma är volymen ganska låg. Ett undantag är den enkät som FKG skickade ut för två veckor sedan, med direkta frågor till medlemsföretagen om hur de påverkas när leveranserna från Kina slutar dyka upp i de europeiska hamnarna. Det enkla frågeformuläret fick stort genomslag i de dagliga svenska medierna. Bra, men på sätt och vis också ett underbetyg till alla de näringslivsreportar som bevakar bilindustrin. Varför är det så få av dem som har varit på bollen själva?
Hela situationen påminner om hur det var 2008, under upptakten till Lehman Brothers-kraschen. Att det var ett prekärt läge för amerikansk ekonomi, och i förlängningen även för större delar av resten av den globala finans- och företagarvärlden, var känt bland ekonomer. Men en tystnadskultur kombinerad med ett slags önsketänkande fick världsekonomin att ligga lågt. Allt skulle nog fixa sig, med lite hjälp av lite manchesterliberal osynlig handpåläggning.
Bara att tiga.
Hoppas på det bästa.
Inte förrän vi fick se på nyheterna hur Lehman Brothers anställda strömmade ut på Seventh Avenue med sina tillhörigheter i kartonger lossnade informationsproppen. Efter det svämmade vi istället formligen över av uppdämda uppdateringar från oroliga globala aktörer. De kunde plötsligt inte få nog av att tala om det allvarliga läget, och vilka problem det innebar för dem själva.
Slutsatsen vi kan dra är att företagen nog helt enkelt inte vet vad de ska säga. De är tagna på sängen och väntar, hoppas på bättre tider.
Under tiden breder tystnadskulturen ut sig.
Göran Björklund, senior rådgivare, FKG.
-
- 12 mars, 2025
”Sveriges förmågor måste bli en del av EU:s fordonsstrategi”
- Som en del av EU-kommissionens strategiska dialog om det akuta läget i europeisk fordonsindustri, har kommissionen lagt fram en handlingsplan...
-
- 12 mars, 2025
Strategiseminariet: ”Bra med input från branschen”
- Det är den tiden på året när de svenska underleverantörerna till fordonsindustrin slår upp sina kalendrar och gör plats för...
-
- 12 mars, 2025
Svensk säkerhet: ”Vi har viktiga specialkunskaper”
- Säkerhetsläget har förändrats drastiskt på senare år, för att inte tala om de senaste veckorna. I det ständigt pågående arbetet...
-
- 12 mars, 2025
Setterwalls om uthyrningslagen: Dom i Malmö ger indikation
- FKG:s juristpartner Setterwalls Advokatbyrå följer utvecklingen kring den så kallade uthyrningslagen. En stor fråga under 2024 har varit i vilka...
-
- 12 mars, 2025
Startupen Veyra vill modernisera kvalitetsarbetet
- Dagens mjukvarusystem för statistisk kvalitetskontroll inom fordonsindustrin är dyra, föråldrade och komplicerade. Det hävdar SaaS-uppstickaren Veyra som nu utmanar jättarna...