Nyheter från FKG

  • 11 mars, 2020
  • Tystnaden dånar i öronen

  • Plötsligt händer det. Eller händer inte, rättare sagt. Mejlkorgen som tills för några veckor sedan varje morgon brukade fyllas av fyra, fem pressreleaser med nyheter från OEM:er och leverantörer. Plötsligt händer … ingenting.

    Fram till mitten av februari var allt normalt. Sedan tomt. Företag i viktiga fordonsindustriella kluster – exempelvis i norra Italien där vi vet att flera har fått stänga ner produktionen – där verkar marknads- och kommunikationsavdelningar ha dragit ur nätverkskabeln till sina laptops, packat sina axelremsväskor och checkat ut.

    Kina? En marknad som står för var tionde bilköp globalt sett – där är det precis som i krokarna kring Milano. Schhhh. Tyst.

    Även här hemma är volymen ganska låg. Ett undantag är den enkät som FKG skickade ut för två veckor sedan, med direkta frågor till medlemsföretagen om hur de påverkas när leveranserna från Kina slutar dyka upp i de europeiska hamnarna. Det enkla frågeformuläret fick stort genomslag i de dagliga svenska medierna. Bra, men på sätt och vis också ett underbetyg till alla de näringslivsreportar som bevakar bilindustrin. Varför är det så få av dem som har varit på bollen själva?

    Hela situationen påminner om hur det var 2008, under upptakten till Lehman Brothers-kraschen. Att det var ett prekärt läge för amerikansk ekonomi, och i förlängningen även för större delar av resten av den globala finans- och företagarvärlden, var känt bland ekonomer. Men en tystnadskultur kombinerad med ett slags önsketänkande fick världsekonomin att ligga lågt. Allt skulle nog fixa sig, med lite hjälp av lite manchesterliberal osynlig handpåläggning.

    Bara att tiga.

    Hoppas på det bästa.

    Inte förrän vi fick se på nyheterna hur Lehman Brothers anställda strömmade ut på Seventh Avenue med sina tillhörigheter i kartonger lossnade informationsproppen. Efter det svämmade vi istället formligen över av uppdämda uppdateringar från oroliga globala aktörer. De kunde plötsligt inte få nog av att tala om det allvarliga läget, och vilka problem det innebar för dem själva.

    Slutsatsen vi kan dra är att företagen nog helt enkelt inte vet vad de ska säga. De är tagna på sängen och väntar, hoppas på bättre tider.

    Under tiden breder tystnadskulturen ut sig.

    Göran Björklund, senior rådgivare, FKG.