Nyheter från FKG

  • 08 juni, 2023
  • Tysk miljardsatsning på lättvikt skapar möjligheter

  • Berlin och Stuttgart var målen när innovationsprogrammet LIGHTer bjöd in till en studieresa arrangerad av Tysk-Svenska handelskammaren. Fokuset var på lättviktsteknologi, ett område som har hög prioritet i Tyskland som en teknik som kan bidra till att nå klimatmålen.
    – Över de närmsta åren tillförs runt 500 miljoner euro för att främja lättviktsprojekt med högre TRL-nivå (Technology Readiness Level), säger Lina Galow, projektledare på FKG som var med på resan.

    Enligt Lina Galow är inställningen från de tyska myndigheterna att skapa incitament för tillverkande företag att tänka lättvikt, och därmed i förlängningen gynna hållbarheten.
    – Hellre än att reglera i lag har de än så länge valt att skapa motivation för industrin att jobba mer med lättvikt och närliggande områden som recycling och cirkularitet, säger hon.
    De 500 miljoner Euro som satsas i Tyskland kan även komma svenska företag till del.
    – Ja, även utländska bolag med dotterbolag eller kontor i Tyskland kan söka medel om de går in i projekt med tyska kollegor, säger Lina Galow.

    Mark Jansson Kragh.

    Guidad tur på Mercedes
    Under resan – som varade under tre dagar – besökte gruppen bland annat Space Structures i Berlin som specialiserat sig på komponenter till rymdindustrin, ett segment där vikten är starkt i fokus. Gruppen besökte också familjeföretaget Konzelmann, med säte utanför Stuttgart. Där arbetar de med formsprutad plast i tredje generation.
    – Konzelmann har satsat tungt på att vara en utvecklingspartner till sina kunder. Vi fick även en guidad tur på Mercedes-Benz i Sindelfingen. Där fick vi se den nya S-klassen som har ett aluminiumstål-koncept som fått ner totalvikten.
    Under resan träffade gruppen också tjänstemän från tyska näringsdepartementet, plus en rad olika initiativ- och branschaktörer.
    – I området runt Berlin finns ett utvecklat ekosystem av olika aktörer inom lättvikt och additiv tillverkning, säger Lina Galow.
    Ett av de medlemsföretag inom FKG som tog chansen att få åka med var Reliefed med säte i Varberg.
    – Det var ett späckat och bra program, säger Mark Jansson Kragh, Chief Innovation Officer på Reliefed.
    Företaget har en egen patenterad teknik, z.trusion, som kan skapa komplexa 3D-strukturer på ett resurseffektivt sätt i allt från plast och keramik till aluminium.
    – Du kan få fram exempelvis lättviktsoptimerade 3D-komponenter i aluminium, för en bråkdel av vad det skulle kosta att fräsa fram dem, säger han.

    Sidoprojekt med snabbladdat batteri
    Som en spinoff har Reliefed tagit fram en egen smart batterilösning.
    – Det var en tanke som dök upp, att om vi med vår teknologi skulle kunna forma den omgivande strukturen för battericeller och integrera kylning och cellfixering i en och samma komponent så skulle vi inte bara kunna göra det mycket billigare. Vi skulle också kunna få fram ett batteri med betydligt färre delar, och som dessutom kunde vara en del av bilens chassistruktur.
    Enligt Mark Jansson Kragh går det, med deras metod för att tillverka modulkomponenter, även att skapa en effektiv kylning vilket ger förutsättningar för ett mycket snabbladdat batteri.
    – Det skulle gå att ta sig från 20 till 80 procent State of Charge på sex minuter, säger Mark Jansson Kragh.
    Tankarna kring det snabbladdade batteriet har Reliefed nu tagit från idéstadiet till en prototyp som har gått igenom oberoende tester. Enligt Mark Jansson Kragh har testerna gått mycket bra, prototypen håller måttet och de har nu inlett ett samarbete med en aktör inom transportsektorn.
    – Även på resan till Tyskland fick vi mycket bra respons för vår teknologi.
    Ni är åtta anställda i dag, hur ser planerna ut för framtiden?
    – Planen är att vi i slutet av året ska vi vara 17 och om tre år 80. Vi håller precis på att prospektera för ett teknikcenter med 2000 kvadratmeter laboratorieyta.

     

    ”Ett långsiktigt samarbete”

     Resan till Tyskland med LIGHTer var ett svar på en resa som genomfördes i Sverige i maj 2022.
    – Då hade vi en tysk delegation här. Bland annat tog vi dem med till Volvo Cars, Stena Teknik, Polestar, RISE, SSAB och GKN, säger Cecilia Ramberg, verksamhetsledare på LIGHTer.

    Enligt henne handlar det om ett långsiktigt samarbete.
    – Vinnova har haft utlysningar där man kan välja att samarbeta med tyska företag.
    När resan nu gick i retur till Tyskland var ett flertal aktörer med: Linköpings universitet, RISE, FKG samt ett antal SME-företag.
    – Jag tycker att det blev en jättebra resa, och det är roligt att det byggs upp samarbeten med Tyskland. Mycket värde byggs när man träffas över tid och får se varandras tillverkning på plats, säger Cecilia Ramberg.

    Bildtext: Besök hos Mercedes. Foto: Tysk-Svenska Handelskammaren.

    Fakta: LIGHTer
    Det statliga innovationsprogrammet LIGHTer startades 2013. Idén med programmet är att samla svensk kompetens inom lättviktsteknik. LIGHTer är Sveriges röst i European lightweight Network som arbetar för att skapa policyer för lättvikt i Europa.

    Läs mer: På medlemssidorna på ww.FKG.se, under fliken FKG i Tyskland går det att ta del av Lina Galows innehållsrika rapport från resan till Berlin och Stuttgart.

    Bilder i kollaget: Anna-M.W., Pexels, Ingo Joseph, Pexels samt Pixabay, Pexels.