Nyheter från FKG
- 22 juni, 2020
-
Två veckors stiltje – sen växlade Baosteel upp
Jan-Olof Sandström, Baosteel. Ett tvärt stopp i mars ställde saker på sin spets. Men efter några veckor började det snurra igen för Baosteel i Olofström. FKG.se fick en pratstund med företagets supply chain manager och marknadschef Jan-Olof Sandström.
– I dag ser det rätt bra ut med tanke på omständigheterna, säger han.Som många andra företag har Baosteel i Olofström drabbats av krisen.
– Ja, i allra högsta grad, säger Jan-Olof Sandström.
I slutet av mars stannade produktionen och stod sedan helt still i två veckor.
– Men vi använde den 40 procentiga arbetstiden till annat, som utbildning, underhåll och andra saker som behövde göras, säger han.
När körde ni i gång igen?
– Under andra veckan i april. Man kan säga att det har följt på hur det har varit hos framförallt Volvo Cars.
Er största kund?
– Ja, de står för runt 80 procent av omsättningen. Även Volvo AB är kund hos oss.
Vilka åtgärder har ni vidtagit under våren?
– Vi har fått ta till korttidspermitteringar.
Men ni har kunnat behålla medarbetarna?
– Det har vi. Över huvud taget har vi inte velat ta till några paniklösningar. Men korttidspermittering är ett mycket bra verktyg för oss.
Vad är det ni gör?
– Till Volvo Cars är det chassikomponenter, som balkar, sidostolpar och liknande. Åt Volvo Trucks tillverkar vi både inner- och ytterkomponenter till hytterna. Vi stansar och svetsar i olika dimensioner. Sedan formpressar kunderna själva.
Hur ser helåret ut för er?
– Just nu tror jag att det kan landa på runt 70 procent av den omsättning vi förväntade oss före stoppet.
Inte så tokigt, trots allt?
– Tittar vi tillbaka två månader så är det ju väldigt mycket bättre än förväntat.
Ser du positivt på framtiden?
– Ja, mycket.
Fakta Baosteel
Baosteel i Olofström har cirka 85 anställda och omsätter ett normalt år cirka 740 miljoner. Företaget är en del av kinesiska stålkoncernen Baosteel med en omsättning kring 50 miljarder dollar.Bild: Ny fart. – I dag är vi igång till cirka 80 procent igen, säger Jan-Olof Sandström, supply chain manager och marknadschef på Baosteel i Olofström. Foto: Pixabay.
-
- 21 maj, 2025
Hela vägen från Phoenix: EVS 38 rullar in på Svenska mässan
- För fordonsindustrin är det jämförbart med att få ett OS till stan, och nu är det snart dags att tända...
-
- 21 maj, 2025
”Is i magen är en bra strategi”
- Tullar och sanktioner är något som ger världens industrialister sömnlösa nätter. Att navigera mellan de handelspolitiska grynnorna är komplicerat, och...
-
- 21 maj, 2025
Få koll på läget – boka in SLD den 9 oktober
- Exporterande och importerande företag världen över befinner sig i ett jobbigt läge på grund av det pågående handelskriget. Inte minst...
-
- 21 maj, 2025
Svenska OEM:er redovisar starka siffror för 2024
- Under ett bra år är en rörelsemarginal på 12 procent ett riktmärke när det gäller tunga fordon, på personbilssidan ligger...
-
- 21 maj, 2025
Sänkta kostnader när processen för metallskydd vänder inåt
- Att hitta nya sätt att skydda metall från korrosion och försprödning i aggressiva miljöer är varje materialforskares dröm. TerraBarrier i...