Nyheter från FKG
- 20 mars, 2020
-
Två spår för självkörande bilar
Bilen, denna 1800-talsuppfinnning som inte är mycket mer än en gammal hästkärra som fått en mekanisk motor. Nu varvar den upp farten ordentligt på sin väg in i framtiden. FKG:s europeiska paraplyorganisation Clepa fick en intervju med företaget Aptivs Ingo Stürmer, global utvecklingschef när det gäller mjukvara för självkörande bilar.
Hur skulle du beskriva allt nytt som händer i bilindustrin idag?
– Det vi upplever just nu är en omvälvning av format, fullt jämförbart med det paradigmskifte vi upplevde när de hästdragna vagnarna fick maka på sig för de första bilarna.
Vilka effekter kommer vi att se?
– Det kommer att ha en rejäl inverkan på vårt samhälle. Den tekniska revolutionen kommer att skapa helt nya tankesätt och affärsmodeller. Sådant som än så länge framstår som helt otänkbart.
Talar vi om en omstörtande revolution, eller är det mer fråga om en evolution där allt sker mer stegvis?
– Tankemässigt är det verkligen revolutionerande. Men när det gäller tekniken finns det en massa utmaningar som gör att behöver utvecklas i små steg. För två år sedan var exempelvis varenda biltillverkare övertygad om att självkörande bilar på nivå fyra väntade runt hörnet.
Vad hände sedan?
– Man kom snart på att tekniken fortfarande är alldeles för dyr. Och att säkerheten är en stor utmaning. Det kommer den att vara även fortsättningsvis.
Hur har snacket gått hos er på Aptiv?
– Säkerhetskulturen är rätt stark på företaget, det har gjort att vi antagit en mer avvaktande och genomtänkt approach.
Vilka vägar framåt ser du när det gäller självkörande bilar just nu?
– Jag ser två parallella strategier. En som är mer visionär och en som är mer praktisk och hands-on. Talar vi om självkörande bilar för massmarknaden är det (ADAS) som gäller, en pålitlig teknik för avancerad förarassistans. Vi har den redan i dag, men den kommer att utvecklas steg för steg att och bli allt mer avancerad. Samtidigt ser vi en snabb utveckling där biltillverkare satsar på robotiserade taxibilar för inhägnade områden.
Det är liksom ett annat spår än för privatbilar?
– Fordonstillverkarna har insett att de vara med i den matchen, det är en viktig affärsmöjlighet som de inte har råd att missa.
Vad anser du själv om den saken?
– Jag tycker att idén med robo-taxi fungerar utifrån en sund affärsmodell som ger snabb avkastning, den ger raskare återbetalning på satsningarna.
-
- 20 september, 2023
Fem nominerade till Stora Leverantörspriset
- Förra veckan hade priskommittén för Stora Leverantörspriset 2023 möte för att diskutera årets nomineringar. Fem företag har nominerats men bara...
-
- 20 september, 2023
SLD2023: Noll klimatavtryck i fokus för Polestar
- En månad kvar till SLD2023, som vanligt med en uppställning tunga branschprofiler. En av dem är Klas Magnusson på Polestar,...
-
- 20 september, 2023
EU inför CO2-beskattning av importerade varor
- 1 oktober påbörjar EU arbetet med att införa CO2-beskattning av importvaror. Främst berörs införsel av CO2-intensiva produkter av järn, stål...
-
- 20 september, 2023
NIRA Dynamics om IAA: ”En extremt bra vecka”
- Arrangörerna av IAA Mobility bör känna sig nöjda med årets evenemang. Över 500 000 personer tog sig till München för...
-
- 20 september, 2023
Teknikföretagens prioriterade reformer för en ambitiös forsknings- och innovationspolitik
- Nästa år presenterar regeringen en forsknings- och innovationsproposition som sätter inriktningen för åren framöver. Teknikföretagen presenterar därför de sex mest...