Nyheter från FKG
-
Två spår för självkörande bilar
Bilen, denna 1800-talsuppfinnning som inte är mycket mer än en gammal hästkärra som fått en mekanisk motor. Nu varvar den upp farten ordentligt på sin väg in i framtiden. FKG:s europeiska paraplyorganisation Clepa fick en intervju med företaget Aptivs Ingo Stürmer, global utvecklingschef när det gäller mjukvara för självkörande bilar.
Hur skulle du beskriva allt nytt som händer i bilindustrin idag?
– Det vi upplever just nu är en omvälvning av format, fullt jämförbart med det paradigmskifte vi upplevde när de hästdragna vagnarna fick maka på sig för de första bilarna.
Vilka effekter kommer vi att se?
– Det kommer att ha en rejäl inverkan på vårt samhälle. Den tekniska revolutionen kommer att skapa helt nya tankesätt och affärsmodeller. Sådant som än så länge framstår som helt otänkbart.
Talar vi om en omstörtande revolution, eller är det mer fråga om en evolution där allt sker mer stegvis?
– Tankemässigt är det verkligen revolutionerande. Men när det gäller tekniken finns det en massa utmaningar som gör att behöver utvecklas i små steg. För två år sedan var exempelvis varenda biltillverkare övertygad om att självkörande bilar på nivå fyra väntade runt hörnet.
Vad hände sedan?
– Man kom snart på att tekniken fortfarande är alldeles för dyr. Och att säkerheten är en stor utmaning. Det kommer den att vara även fortsättningsvis.
Hur har snacket gått hos er på Aptiv?
– Säkerhetskulturen är rätt stark på företaget, det har gjort att vi antagit en mer avvaktande och genomtänkt approach.
Vilka vägar framåt ser du när det gäller självkörande bilar just nu?
– Jag ser två parallella strategier. En som är mer visionär och en som är mer praktisk och hands-on. Talar vi om självkörande bilar för massmarknaden är det (ADAS) som gäller, en pålitlig teknik för avancerad förarassistans. Vi har den redan i dag, men den kommer att utvecklas steg för steg att och bli allt mer avancerad. Samtidigt ser vi en snabb utveckling där biltillverkare satsar på robotiserade taxibilar för inhägnade områden.
Det är liksom ett annat spår än för privatbilar?
– Fordonstillverkarna har insett att de vara med i den matchen, det är en viktig affärsmöjlighet som de inte har råd att missa.
Vad anser du själv om den saken?
– Jag tycker att idén med robo-taxi fungerar utifrån en sund affärsmodell som ger snabb avkastning, den ger raskare återbetalning på satsningarna.
-
- 15 april, 2021
Årets strategiseminarium blev en hit!
- Den 15 april mellan 13.00-15.00 sändes FKGs och BIL Swedens Automotive Strategy Seminar 2021. Dagens moderatorer var våra egna Jessica...
-
- 14 april, 2021
”Macrotrenderna talar för bildelning”
- Hallå där, Steinar Danielsen, hållbarhetsstrateg på Volvo Car Mobility som framträder på FKG:s Strategiseminarium på torsdag. Efter ett drygt år...
-
- 14 april, 2021
Betaltiderna: ”Förhoppningsvis är vi på väg att hitta en väg ut”
- Efter decennier av långa betaltider ser fordonsindustrins leverantörer nu ett slags ljus i tunneln. – Vi har stora förhoppningar på...
-
- 14 april, 2021
Från problem i Frankrike till proposition i Sverige – betaltidernas utveckling under 25 år
- Sedan mitten av 90-talet har leverantörsbranschen försökt att på olika sätt komma till rätta med de långa betaltiderna. Här är...
-
- 14 april, 2021
Ingen länk får fattas i den gröna värdekedjan
- Hållbar produktion är i fokus på årets Klusterkonferens som äger rum den 5-6 maj. Vilka steg har tagits och vad...