Nyheter från FKG

  • Två miljoner besökare och tre miljoner sålda bilar på Autostadt

  • Roland Clement, vd Autostadt. Foto: Marek Kruszewski

    I sommar firar VW-Groups upplevelsecenter i Autostadt Wolfsburg 20 år. Det är något som ska firas, meddelar Autostadts vd, Roland Clement. 

    I ett pressmeddelande berättar han att 2019 var ännu ett framgångsrikt år för Autostadt. Mer än två miljoner människor, 2 113 000, besökte upplevelsecentret förra året (2018 var det 2 279 000). I februari välkomnade temaparken, för övrigt 25 hektar stor, sin 40 miljonte besökare sedan den officiella öppningen 2000.

    Antalet utleveranser av fordon under 2019 var 148 017 och förblev därmed på samma nivå som året innan då 149 658 bilar hämtades av sina köpare/ägare. I november firade leveranscentret sin tre miljonte nybilsleverans (en Volkswagen T-Cross).

    – Autostadt uppnådde tydligt sina mål 2019. Mer än två miljoner entusiastiska besökare kom till upplevelsecentret, och jämfört med tidigare år köpte många fler besökare ett årskort till Autostadt, säger Roland Clement och tillägger att var fjärde leverans av en ny VW i Tyskland skedde i Autostadt.

    I Göteborg och i anslutning till nöjesparken Liseberg planerar de samlade Volvobolagen ett upplevelsecenter, ”World of Volvo”. Nyligen har det välkända danska arkitektkontoret Henning Larsen Architects presenterat att förslag till ett center som kommer att byggas på området söder om Liseberg, ett område där Saabs växellådsfabrik tidigare låg.

    Foto: Matthias Leitzke