Nyheter från FKG

  • 11 december, 2024
  • Tufft att förhandla priser med OEM:er

  • Visst … det kan vara svårt att få bra bruttomarginaler på sina komponenter. Men enligt Jennie Viskari, vd på Magna Electronics Sweden, är det inget som är utmärkande för de mer hållbara produkterna.
    – Bilindustrin har alltid varit en hård förhandlare, säger hon.

    Magna Electronics Sweden var tidigare en del av Autoliv, som sedan blev till en del av Veoneer.
    – Efter det blev hela den del av det svenska bolaget som arbetar med aktiv säkerhet uppköpt av Magna International, och tillhör nu deras grupp Electronics, säger Jennie Viskari.
    Kanadensiska Magna International är en jättekoncern med säte i Ontario, grundad 1957 och med över 175 000 anställda globalt.
    – I Sverige är vi cirka 900, plus runt 300 konsulter.
    Tillverkningen handlar mycket om aktiva säkerhetssystem, många gånger bestyckade med saker som kamera och radar.

    Flera gröna initiativ
    När det gäller att hålla nere sin klimatpåverkan jobbar det svenska bolaget med beprövade parametrar som grön el, energieffektivisering, återvunna materiel, vattenbesparing, färre farliga kemikalier, med mera.
    – Sedan har inte våra komponenter samma koldioxidavtryck som om du exempelvis levererar stora motorblock eller skärmar i plåt.
    Men, säger hon, trycket är hårt även på dem att hålla nere sin påverkan.
    – Vi har mycket positivt arbete i den vägen tillsammans med kunderna, där vi jobbar tajt ihop. Det handlar om saker som hur vi designar produkterna, vilka material vi använder och vilka våra egna leverantörer är. Drivet för hållbarhet finns definitivt, i alla fall här i Europa. I USA och Asien är det inte lika starkt, säger hon.
    Enligt Jennie Viskari är de OEM:er de jobbar med – om än inte avgjort positiva till att betala mer för hållbara komponenter – åtminstone öppna för diskussioner om att det kan kosta extra.
    Påvisar Magna Electronics extra utgifter finns det enligt henne som regel en viss förståelse.
    Men hon tror inte att det nödvändigtvis är där som skon klämmer. Istället handlar det om en bransch som alltid har haft starkt fokus på att hålla nere marginalkostnaderna.
    – Särskilt som det är nu. Med lägre försäljning, tuff konkurrens från Kina och att elbilen inte har fått det genomslag man hade hoppats på, säger hon.

    Från mekanik till IT
    En annan sak som enligt Jennie Viskari sätter press på OEM:erna är den utveckling där bilen har gått från att vara en utpräglat mekanisk produkt till att bli alltmer IT-bestyckad.
    – I dag är bilen egentligen mer av en dator som åker runt på fyra hjul, det har gjort att bilindustrin fått konkurrens av nya branscher inom bland annat IOT. Situationen har förändrats snabbt, säger hon.
    Förhoppningsvis ska dock inte den mer datoriserade, moderna bilen behöva stå allt för mycket i vägen för OEM:ernas benägenhet att beställa de komponenter som gör fordonen lite mer klimatsmarta.