Nyheter från FKG

  • Tuff start på nya decenniet

  • 2020 är här och fordonsindustrins transformation har rullat in i ett nytt decennium av utmaningar som disruptiva trender och vikande konjunktur. Ett läge där det gäller att fortsätta bekänna färg för leverantörsindustrin.

    – Den som är felpositionerad i värdekedjan kommer att få problem, säger Benny Guttman, automotive-expert på globala managementkonsultbolaget Roland Berger.

    Starten på det nya decenniet kunde ha sett bättre ut för världens underleverantörer. Om de ekonomiska prognoserna håller kommer orderingången för tunga fordon att minska med 14 procent i Europa under 2020. I USA blir det ännu tuffare för den tunga sidan. Även lätta fordon ser en nedgång, om än inte lika stark.

    – Budskapet är att det kommer att ta tid innan det vänder, säger Benny Guttman.

    Liksom flera andra bedömare tror han inte på en massiv ekonomisk härdsmälta, som efter Lehman Brothers fall hösten 2008. Den gången formade konjunkturförändring en så kallad V-kurva, med en snabb nedgång på världens börser. Därefter hämtade det sig ganska snabbt.

    – Men nu blir det nog lite annorlunda, säger Benny Guttman och ritar upp en L-formad kurva på sitt anteckningsblock

    Nedgången startade redan under fjolåret. Men om förutsägelsen stämmer blir den inte alls lika djup och dramatisk som i slutet av 00-talet.

    – Fast vändningen uppåt kommer troligtvis att gå långsammare, vi får nog räkna med två till fem år innan vi är tillbaka på samma nivåer igen, beroende på region.

    Under de åren är det bara att räkna med lägre nivåer.

    – Å andra sidan har den globala leverantörsindustrin haft bra förtjänster sedan åtminstone 2013. EBIT-nivåerna har legat på över sju procent, säger Benny Guttman.

    Konjunktursvängningen sker lite olyckligt mitt i att  flera disruptiva trender kräver investeringar i både kunskap och hårdvara: elektrifiering, ny mobilitet där färre äger sin bil, autonoma fordon, nischning av fordon för olika ändamål, cirkulär ekonomi med mera.

    – Alla drabbas inte lika hårt. Exempelvis ett företag som tillverkar säkerhetsutrustning till bilarna … deras produkter kommer att behövas i samma grad även med de nya trenderna.

    I takt med att transformationen rullar på tar nya leverantörer plats på marknaden.  Batteritillverkare och elmotorutvecklare till exempel, har enligt Benny Guttman produkter med en bra position i värdekedjan.

     Batterier blir den enskilt mest värdefulla komponenten i bilen, motsvarande cirka 20 procent av hela bilens värde.

    För den som istället befinner sig på fel plats utvecklingen kommer de närmaste åren alltså troligtvis att bli problematiska, när konjunkturnedgången och de disruptiva trenderna sammanfaller.

    Ett stålbad?

    – Leverantörerna är i och för sig vana vid konjunktursvängningar, men vi kommer säkerligen att få se företag som går omkull.

    Fakta: Benny Guttman

    Ålder: 44 år.

    Yrke: Managementkonsult och partner på Roland Berger.

    Bor: Hovås.

    Familj: Fru och tre barn.

    Intressen: Löpträning och racketsporter.

    Lyssnar på: Beatles ”och det barnen bjuder på”.

    Håller på: Frölunda Hockey.

    Läser: ”Mest blir det rapporter.”

    Kör: Volvo och VW.

    Bildtext: Några tuffa år. – I takt med att OEM:erna börjar få det kärvare kommer de att pressa sina leverantörer. Det blir nog några bistra år framöver, säger Benny Guttman hos managementkonsulten Roland Berger. Foto: Thomas Drakenfors