Nyheter från FKG

  • 21 augusti, 2024
  • Tructric vill få med lastbilstrailern på tåget

  • En biltur på autobahn fick Hanns Hallesius – vd för nyblivna FKG-medlemmen Tructric – att tänka till.
    – Jag märkte att jag var mer eller mindre omgiven av lastbilar med trailers, säger han.

    Om det istället gick att få upp all den lasten på järnvägsvagnar …
    – … det skulle vara en rätt given vinst för miljön, säger Hanns Hallesius.
    Själv hade han nyligen passerat 50-strecket och sagt upp sig från sitt jobb som patentchef på en större internationell koncern. Nu var han sugen på att testa något annat. Och under bilresan på autobahn kläckte han alltså en idé.
    – Det görs redan, att man lyfter över trailers till järnvägsvagnar, säger Hanns Hallesius.
    Enligt honom handlar det dock enbart om några procent av all europeisk trailertrafik. De befintliga metoderna kräver som regel att trailrarna lyfts över till vagnarna, vilket är både krångligt och kräver kostsamma investeringar.

    Experimenterade med legobitar
    Men i bilen, på väg genom det tyska landskapet, såg Hanns Hallesius en betydligt enklare lösning. Med en ramp på järnvägsterminalen, så att lastbilens och trailerns hjul hamnar i nivå med järnvägsvagnens flak, skulle det gå att backa över trailern på vagnen från sidan, ungefär som man fickparkerar en bil.
    – Föraren skulle dock behöva lite hjälp av mjukvara och sensorer.
    Väl hemma testade han sina tankar på enklast tänkbara sätt.
    – Jag byggde med barnens lego och testade på köksgolvet, säger han.
    Den lösning de nu utvecklar funkar med vanliga standardlastbilar. Men föraren behöver ha en skärm, exempelvis en Ipad, i hytten för att få assistans av mjukvara och sensorer på järnvägsvagnen. Så att trailern kan manövreras med hög precision och parkeras på järnvägsvagnen på ett säkert sätt.
    Enligt Hanns Hallesius skulle det gå att bygga om vissa befintliga, plana järnvägsvagnar och få det att fungera.
    – Men om det här blir lika bra som vi tror kommer det ändå att behöva byggas rätt många nya vagnar, då kan vi lika gärna optimera dem från början.
    Enligt Hanns Hallesius finns ett par andra lösningar på marknaden.
    – De är komplicerade och dyrare, och ingen av dem har slagit igenom brett.
    Idén från autobahn blev så småningom till ett startup-bolag som i dag, tre år efter grundandet, engagerar sju personer varav alla utom Hanns Hallesius själv hittills arbetar med andra uppdrag vid sidan av Tructric.
    Viss finansiering har de fått via bland annat FFI, Vinnova och Energimyndigheten, plus att Hanns Hallesius stoppat in egna medel.

    En jakt på svagheter
    Nu siktar Tructric på att ha en säljbar produkt igång runt 2026.
    Potentialen med idén är stor, menar han. Sju procent av de globala koldioxidutsläppen kommer från just lastbilstransporter. Skulle exempelvis 20 procent av den långväga lastbilstrafiken flyttas över till en kombitrafik med eldrivna lastbilar och trailers på tåg skulle vi enligt Hanns Hallesius minska de europeiska utsläppen av koldioxid med 50 miljoner ton per år, vilket motsvarar vad hela Sverige släpper ut i dag.
    – Vår lösning skulle dessutom minska kostnaderna per lastning till hälften mot i dag.
    Har ni stött på några problem i utvecklingsarbetet?
    – Eftersom jag har jobbat länge med rådgivning kring innovationer och patent vet jag att det är en risk att man bara ser möjligheterna med sina idéer. Allt som ser bra ut på papper funkar inte på marknaden. Så det gäller att jaga efter svagheter, och i den jakten har vi stött på en del utmaningar. Men ännu inget som inte gått att lösa.
    Vad är det som driver dig? Tjäna pengar eller att göra något för miljön?
    – Jag vill hitta lösningar på klimatkrisen. Hade det bara handlat om ekonomi hade jag kunnat göra något annat. Men självklart tror jag att det även kommer att bli en god affär.
    Ni har nyligen gått med i FKG, varför?
    – I Almedalen träffade jag FKG:s vd, och när han berättade om organisationen såg jag en attraktiv möjlighet att bredda vårt nätverk till relevanta företag. Jag fick också en bild av att det kan finnas tänkbara samarbetspartners inom FKG, med kompetens kring sensorer, teknik för självkörning och annat som vi behöver.

    Tructric
    Företaget, grundat 2022, är en startup som arbetar med en lösning för kombitransporter. Grundidén här går ut på att lastbilschauffören backar på trailern på en plan järnvägsvagn. Därefter sker transporten med järnväg till slutdestinationens närområde, där trailern återigen körs med lastbil. Idén kombinerar järnvägens hållbarhet med lastbilstrafikens flexibilitet. Enligt Tructric sker 75 procent av transportarbetet (tonmil) i Europa med lastbil, större delen på långa sträckor. En enklare lösning för att flytta över gods till elektrifierad järnväg skulle ha potential att minska koldioxidutsläppen drastiskt. En annan fördel är att järnväg är betydligt mer energieffektivt än att köra med lastbilar.
    Till projektet har Tructric knutit två samarbetsparter: logistikföretaget Logs Logistics i Borlänge och Kiruna Wagon som bygger godsvagnar. Dessutom samarbetar de med både Chalmers och KTH.