Nyheter från FKG

  • 10 februari, 2024
  • Trendspaning från Las Vegas

  • Den 9–12 januari hölls en av världens största teknik- och bilmässor i Las Vegas – CES 2024. 
    FKG var på plats för att spana trender.
    Vilka trender som dominerade? Gabriella Virdarson, kommunikatör på FKG, behöver inte fundera länge på svaret.
    – Tveklöst AI, hållbarhet och inkludering. När det gäller AI handlar det mycket om att tekniken ska vara lättillgänglig för alla. Inom hållbarhetsområdet var fokus på återvunna material, samt hållbara affärer som bygger på partnerskap och samarbete. Inkludering handlade framför allt om tekniska lösningar som hjälper funktionshindrade utan att kosta en förmögenhet.

    Peace of mind

    Tre nyckelord som användes för att beskriva vad som behövs framåt inom fordonsindustrin var Bigger, Better och Faster. Detta för att lösa faktorn ”peace of mind” som är ett problem när det kommer till att få människor att köpa elbilar. Med Bigger menar man större laddnätverk, Better syftar till högre säkerhet och Faster en snabbare laddning som gärna får vara trådlös.

    – Mässan tryckte också mycket på vikten av generation Z (de som är födda mellan 1995 och 2012), deras tekniska kompetens och intressen, men också på vad folk faktiskt vill ha. Man vill inte längre betala för features som man inte behöver, man vill ha sin bil personifierad – precis som ens smartphone. Det är nu mer innehållet som styr hur man konsumerar och begreppet ”affordable premium” är det nya som gäller, säger Gabriella och fortsätter:
    – Hur snabbt man som företag kan utvecklas enligt dessa parametrar kommer att bli avgörande för vilka som går vinnande ur denna omställning. EV står inte längre bara för Electric Vehicle utan även för Emotional Values.

    Traditionella företag med nya lösningar

    Många av OEM:erna var på plats och visade upp sina nya lösningar i konkurrensen om konsumenter. BMW har till exempel börjat använda sig av Amazons röst-assistent Alexa samt AR-glasögon och Volkswagen har integrerat ChatGPT i sina bilmodeller.

    – De tunga aktörerna som var på plats highlightade elektrifiering, men inom vissa segment kan de nog räkna med konkurrens av lätta sidans lösningar. Kia visade upp en modullösning, där man bygger på olika typer av moduler på samma fordon beroende på färdens syfte. Riktigt smart, säger Gabriella.

    Områden för artificiell intelligens

    Ett område där AI kommer att användas flitigt och optimistiskt framöver är effektivisering av processer. När det gäller robotar med vardagliga uppgifter samt utveckling och testning av system så är en artificiell intelligens tusen gånger mer effektiv än människan.

    – Vi människor ska fokusera på det vi är duktiga på – att vara kreativa. Det kommer att behövas för att lösa den största utmaningen som tydligt genomsyrade hela mässan: Vi har nu tillgång till all data och teknik, men vad ska vi göra med den? Vilka lösningar behöver vi?

    – Tekniken är inte längre något problem, däremot visade många företag att det är svårt att fokusera på rätt saker. Många lösningar var kanske häftiga, men fungerar affärsmodellen bakom? Njaa…

    Samarbete och partnerskap

    Mässans stora budskap gick inte att ta miste på – framtiden kräver samarbete och partnerskap.

    –  Ingen kan göra allt själv, det är det tydligt att även de stora jättarna är överens om, avslutar Gabriella Virdarson.