Nyheter från FKG

  • Transmissioner som håller takt med tiden

  • Efter mer än hundra år i fossildimma går transformationen till nya drivlinor nu med turbofart. Ett företag som befinner sig mitt i den nya malströmmen av innovation är Swedish Powertrain.

    – Vi har satsat på det här sedan 2009, säger företagets utvecklingschef Anders Göransson.

    För en utvecklingsinriktad maskiningenjör som Anders Göransson är det här antagligen exakt rätt tid och plats att befinna sig på.

    Swedish Powertrain har investerat stora pengar i de nya drivlinorna, och sedan 2015 har de levererat komponenter till elbilar, allt från mindre delar till hela drivlinor.

    – Bland annat kommer transmissionen i de helelektriska Volvo-bussarna som nu rullar i Göteborg från oss, säger han.

    Tunga fordon är mest i fokus för Swedish Powertrain. Men ett företag som är experter på att bygga transmissioner, motordetaljer och liknande till lastbilar – kan eldrift verkligen vara något att se fram emot?

    Jo, säger han, klassiska transmissioner fortsätter att vara det som gäller för tunga fordon, även om de drivs med el.

    – Elmotorer inbyggda i hjulen har inte fungerat jättebra för lastbilar.

    Den nya tiden är mer av en möjlighet än ett hot?

    – För ett tag sedan gjorde FKG en undersökning om hur väl förberedda vi i leverantörsledet var på ett snabbt skifte till nya drivlinor. Några menade att de inte skulle påverkas alls, andra ansåg att de skulle få stora problem. Vi tillhörde dem som redan var verksamma inom den nya tekniken, och som såg goda möjligheter.

    Bland Swedish Powertrains drivlinor finns exempelvis en elmotor som inte kräver några av de jordartsmetaller som har varit föremål för negativ mediebevakning på sistone. De har även tagit fram en drivlina anpassad för elektriska vägar, där fordonen tar upp ström från en skena i vägen.

    – Ungefär som en klassisk bilbana, säger Anders Göransson.

    Om den lösningen vinner terräng går det att få mer eller mindre obegränsade körsträckor. Lastbilen behöver bara gå på batteri när den svänger av från motorvägen för att leverera någonting.

    – Sedan är det snabbt upp på laddskenan igen.

    Utan lösningar av det slaget tror han att eldrivna lastbilar för längre sträckor är något av en utopi.

    Fast, säger han, det börjar experimenteras med lösningar där man använder fluor i batterikemin.

    – Det är fortfarande mest i teorin. Men fungerar det i praktiken kan du få ut betydligt mer energi per viktenhet.

    Swedish Powertrain jobbar med både Scania och Volvo. Inga framstötar när det gäller en ny aktör som Einride?

    – Nej, inget än så länge, tyvärr. Vi skulle mycket gärna jobba med dem. Våra lösningar skulle även passa bra för husbilar, en sådan kund vore intressant att få in.

    Ni har satsat mycket pengar på den nya tekniken. Hur har det påverkat lönsamheten?

    – Vi har klarat det bra. Men visst … nu behöver vi få affärer på våra investeringar i e-mobility. Det är dags att skörda frukterna.

    Fakta: Swedish Powertrain är ett partnerskap mellan Sibbhultsverken och Leax som startade 2010. Tillsammans har de  1600 anställda på 15 anläggningar – i länder som Sverige, Kina, Ryssland med flera. Försäljningen ligger på över 300 miljoner Euro per år. Bland lastbilstillverkarna i deras kundregister finns bland andra Volvo, Scania och MAN.

    Bilden: Laddade resor. Sedan 2015 har helelektriska linje 55 rullat i Göteborg, mellan Lindholmen och Chalmers. Transmissionen i bussen kommer från Swedish Powertrain. Foto: Volvo bussar.