Nyheter från FKG

  • Tjuven lämnade en affärsidé

  • Allt startade med ett mått gammal hederlig ilska. IT-konsulten Lars Ivarsson fick sina dyrbara fälgar stulna på sin tyska sportbil, och blev heligt förbannad. Det blev början till en lyckad idé, en bra affär och även en rejäl hämsko för biltjuven.

    Lars Ivarsson gillar bilar. Och han är noggrann med dem. Därför hade han skaffat ett bra garage nere vid Gärdet i Stockholm för sin Porsche. Garaget var ordentligt låst och igenbommat, men det hindrade inte den biltjuv som under våren 2015 bröt sig in och stal alla fälgarna. Låsbultarna hade han inte heller några större problem att forcera. Och det handlade inte om småsummor som gick upp i rök för Lars Ivarsson.

    – Nej, en uppsättning Porsche-fälgar kan gå på runt 100 000, säger han.

    Försäkringar täcker en del av förlusten, men att hjulen försvann var inte hela problemet. Det blev även skador på karossen.

    – Jag blev förbannad. Sedan började jag fundera … det malde på i huvudet på kvällar och nätter.

    Efter ett par månader hade han en idé klar: ett spindelliknande fälglås som lade sig som ett lock över bultarna.

    – Då stämde jag träff på ett kafé med en konstruktör jag känner. Jag ritade upp en skiss på en vanlig servett, sedan bad jag honom att göra en riktig ritning, säger han.

    Ett tag efter det hoppade han av IT-branschen för att starta Rimgard. Ett företag som fortfarande – säljstart var förra hösten – är något av en startup. Men potentialen är enligt vd:n Martin Ljungqvist enorm.

    – Bara i USA stjäls det 350 000 uppsättningar fälgar varje år, säger han.

    Och enligt honom är fälglåset ett ordentligt hinder för fälgtjuven. Tidigare biltjuvar med lång erfarenhet har fått pröva sina krafter på produkten, och tvingats erkänna att den är rejält svårforcerad.

    Intresset för fälglåset är stort och Rimgard för i dag samtal med flera av de större biltillverkarna.

    – Nu hoppas vi på att något märke ska göra vårt fälglås till tillval i försäljningen.

    Konstruktion och produktutveckling sker på huvudkontoret i Stockholm, medan monteringsavdelningen ligger i Götene i Västergötland. Hårdvaran produceras i Sverige, Kina och Estland.

    Företaget har tagit patent i 180 länder på sin smarta uppfinning.

    – Och det är ett konceptuellt patent som skyddar själva grundidén med att täcka bultarna, säger Martin Ljungqvist.

    Piratkopior? Nej det är inte Martin Ljungqvist så oroad över

    – Visst, det kan dyka upp. Men vårt mål är att samarbeta tätt med de stora biltillverkarna. Det är seriösa spelare som aldrig skulle köpa in piratkopior.

    Fälglåset säljs i Bilias butiker runt om i Sverige, samt hos vissa Mercedes-handlare. Men än så länge har inte pengarna börjat rulla in på allvar. Rimgard har dock inte haft några problem med att få in likvida medel.

    – Vi är väl finansierade, säger Martin Ljunqvist.

    Framtiden ser enligt honom ljus ut.

    Och innovatören Lars Ivarsson gläds åt att hans smarta idé har påbörjat sin erövring av bilvärlden, till alla fälgtjuvars förtret.

    Så här i efterhand du kanske borde tacka tjuven som gav dig idén?

    – Ha, ha. Ja kanske det. Jag tackar i så fall genom att sänka hans verksamhet.

    Känns det bra?

    –  Ja, det ger lite peace of mind.

     

    Fakta/Rimgard

    Antal anställda: 13.

    Ligger i: Huvudkontoret ligger i Solna, men bolaget har även en monteringsanläggning i Götene.

    Kundsegment: I Västeuropa handlar det främst om ägare till finare premiumbilar, I USA är det mellanklassbilar som är i fokus. På andra håll i världen stjäls fälgar ofta på grund av sitt aluminiumvärde vilket gör att den potentiella kundkretsen är varierad och även innefattar kollektivtrafikens entreprenörer.