Nyheter från FKG
- 16 augusti, 2023
-
Tio frågor till: Thomas Kümmering på Hand Made Cars
Klassiska Carroll Shelby-skapelsen AC Cobra hade en kort blomstringstid kommersiellt på 60-talet. Men modellen lever ändå vidare, tack vare mindre tillverkare som fått rättighet att producera. En av dem är Thomas Kümmerling (längs till höger på bilden ovan), grundare av Hand Made Cars i Vadstena.
Er Backdraft HMC Classic ser mer eller mindre ut exakt ut som en AC Cobra. Men hur old school är den rent tekniskt?
– All teknik under karossen är ny, men den har inte saker som ABS-bromsar, airbags eller moderna infotainmentsystem. Det vi har satsat på är körglädje.
Var håller ni till någonstans?
– Här hemma på min och min frus hästgård i Vadstena. Vi har en massa fastigheter, och bilfabriken finns i ett gammal grishus.
Att få er prototyp godkänd, hur jobbigt var det på en skala?
– Om skalan är från ett till tio så var det definitivt tio. Bara handläggningen tog två år. Men det är bra att det är noggrant, det sista man vill vara med om är att det sker olyckor på grund av slarv.
Var får ni tag på komponenterna?
– Från Sverige och en massa andra länder. Men som en liten tillverkare är det en utmaning. De flesta vill ha serier på minst tusen för att det ska vara värt att ställa om produktionen. Så exempelvis kabelhärvan och en del andra saker, det har vi fått tillverka själva.
Bilen kostar runt två miljoner, vilket i och för sig inte är så extremt i sportbilssamanhang. Men hur ser köparna ut?
– Bland annat har en bilsamlare i Schweiz hört av sig. Men det är inte svårt att hitta köpare, bilen säljer sig mer eller mindre själv.
Varför ger man sig in i ett projekt av det här slaget?
– Ja du … det undrar jag med. Det har kostat mig enorma resurser, i både tid och pengar. Men jag har hållit på länge i bilbranschen och nu är det sista rycket innan det blir six feet under. Det är roligt att ha något att lämna efter sig.
Var kommer pengarna ifrån?
– Jag drev serviceverkstäder i många år, men 2017 sålde jag allt till Werksta. Så även om det här kostar har jag fortfarande mat på bordet, om man säger så.
Vilket är du mest av – en estet eller en fartdåre?
– Svårt att svara på. Men jag är väl inte en fartdåre längre. Med åldern kommer vettet in i huvudet.
Är det förresten en regel att svenska sportbilstillverkare ska ha tyskklingande namn som Kümmering eller Koenigsegg?
– Ha ha, det har jag inte ens tänkt på. Men jag känner inte Christian von Koenigsegg och har aldrig haft kontakt med honom. Själva har vi hovrat lite under radarn, det är först nu vi börjar synas.
Till sist – när kommer vi att se Backdraft HMC Classic ute på vägarna?
– I början av nästa år. Vi har precis kommit igång med försäljningsarbetet. Men intresset är stort, det droppar in sex, sju förfrågningar varje dygn och nu ska vi börja bjuda in en del av dem för att visa upp vår fabrik.Fakta: Thomas Kümmering
Ålder: 64 år.
Bor: Vadstena, vi är inflyttade från Stockholm till en hästgård.
Familj: Fru och två barn.
Intressen: Bilar.
Lyssnar på: P1.
Kör: BMW.Fakta: Backdraft HMC Classic
Bilen har en v8-motor på 460 hästkrafter och en toppfart på 265 kilometer i timmen. När det gäller saker som antalet sekunder för att nå noll till hundra finns inga uppgifter än men enligt grundaren och ägaren Thomas Kümmering går det ”snabbt så det förslår”. Bland de som är involverade i projektet finns Bengt Lidmalm som grundade numera nedlagda Jösse Cars och som under 90-talet tillverkade sportbilen Indigo 3000. Företaget Hand Made Cars (HMC) grundades 2018. De siktar på att bygga cirka tio till tolv bilar per år.Bildtext: Klassiker med nytt liv. Här är en del av gänget bakom Backdraft HMC Classic: Bengt Lidmalm, rådgivare, Thomas Kümmerling, ägare och grundare till HMC samt teknikern Evardas Lybus. Bakom ratten: Åsa Kümmerling från HMC:s styrelse.
-
- 02 oktober, 2024
”Svenska leverantörer är viktiga för vår framtida tillväxt”
- Hallå där, Thomas Sandblom, global chef för Propulsion and Energy Procurement på Volvo Cars. Mot bakgrund av Volvo Cars, VCC,...
-
- 02 oktober, 2024
RISE på SLD 2024: Stöttar utvecklingsresan för automotive
- I en bransch som automotive, som är så upptagen med att ställa om, är det naturligt att det finns ett...
-
- 02 oktober, 2024
”Vår fordonsindustri ligger långt fram”
- När Stora leverantörsdagen drar igång den 10 oktober kommer en person att synas mer än andra. Det handlar förstås om...
-
- 02 oktober, 2024
Fick Elmia Subcontractor med modersmjölken
- Hon är ansvarig för en högintressant träffpunkt för svensk leverantörsindustri. Enligt Annika Cederfeldt, mässansvarig för Elmia Subcontractor, är intresset i...
-
- 02 oktober, 2024
South Carolina Leading the Charge
- Driving the Future of Electric Mobility in America’s Battery Belt BMW Celebrates 30 Years in Spartanburg, SC Last month, BMW...