Nyheter från FKG
- 08 april, 2021
-
Teknisk samverkan ger effektivare transportsystem
Hallå där Håkan Schildt, Senior Vice President Autonomous Solutions på Scania. Du är en av föredragshållarna på FKG:s strategiseminarium Mobility Involves All den 15 april.
Vad ska du prata om?
– Jag ska prata om hur vi genom samverkan mellan de tre olika teknikerna automation, elektrifiering och uppkopplade fordon kan effektivisera och transformera våra transportsystem ytterligare.
Vad är vinsterna med att låta dessa tekniker samverka?
– Vi är i början av ett systemskifte och om man vill öka miljövinsterna och samtidigt ha ett effektivt transportsystem så behöver vi ta tillvara alla de möjligheter som teknikskiftet innebär. Om man har ett fordon som både är elektriskt, förarlöst och uppkopplat så blir vinsterna större eftersom till exempel laddningen inte behöver planeras utifrån en förares kör- och vilotider. Vi måste också ha en infrastruktur som fungerar för att låta dessa tekniker samverka.
Kan du nämna några fler exempel på olika aspekter som är intressanta för ett hållbart effektivt transportsystem?
– Vi tittar på allt från hur stora fordonen ska vara samt vilken hastighet som är bäst ur ett hållbarhetsperspektiv samt vilken tid på dygnet man ska köra och hur det påverkar helheten. På natten är det ofta mindre trafik och man kan köra med en jämnare hastighet vilket kan vara mer energieffektivt. Om man till exempel tar en buss som transporterar resenärer så anpassar man ju storleken på bussen efter kostnadsläget och hur många som ska åka i rusningstrafik vilket gör att resten av dygnet så är bussarna ofta överdimensionerade för transportbehovet. Bussens storlek påverkar hur stor hållplatsen måste vara och en stor buss kanske inte kör lika ofta eftersom det tar längre tid att fylla den med resenärer. En mindre buss kan gå med kortare intervall och vara lika effektiv. En liten buss kan också köra på mindre vägar inne i staden där det inte finns utrymme för en stor buss och så vidare. Genom att ta hänsyn till alla tänkbara olika aspekter samtidigt som vi använder oss av dessa tekniker som elektrifiering, automatisering och uppkoppling där fordonen även kommunicerar med varandra kan vi öka hållbarheten och samtidigt transformera och effektivisera vårt transportsystem.
-
- 06 november, 2024
MoU mellan FKG (Sverige) och Rai (Nederländerna)
- FKG brinner för samverkan. Inte bara inom Sveriges gränser utan också utanför, vilket var anledningen till att Gabriella Virdarson igår...
-
- 30 oktober, 2024
Miljon till FKG-projekt
- En miljon – det får FKG-projektet ”Samverkansplattform för hållbarhet i fordonsindustrin” av Vinnova. Fokus är på hur leverantörsföretagen ska kunna...
-
- 30 oktober, 2024
Frågan om betaltider lyfts på ministernivå
- Efter Dagens industris granskning av storföretagens betalningsvillkor och affärsmoral är frågan om betaltider i näringslivet stekhet. Frivilliga lösningar i form...
-
- 30 oktober, 2024
Regelverk kring sanktioner: ”Handlar om ansenliga bötesbelopp”
- Internationella sanktioner och exportkontroll är metoder för att dra åt de ekonomiska tumskruvarna på länder som Ryssland och Iran. Men...
-
- 30 oktober, 2024
Medlemsmingel med teknikpitchar på Elmia Subcontractor
- Å ena sidan den etablerade som vill ta del av det senaste. Å andra sidan nytänkaren som söker rutinerade partners....