Nyheter från FKG
- 26 mars, 2025
-
Teknikkonsult med global footprint ny som FKG-medlem
Med spetskompetens inom teknikutveckling stöttar Segula innovativa bolag världen över. Nu vill teknikjätten, som omsätter runt 1 miljard Euro, växa ytterligare på den svenska marknaden. Nye vd:n för Sverige ska ta företaget till nästa nivå och stärka positionen som en ledande teknikkonsult.
– På tre år ska vi fördubbla omsättningen, säger Lennart Hasselqvist, som har över 30 års erfarenhet inom fordonsindustrin.Lennart Hasselqvist. Det är ett ambitiöst tillväxtprogram som just nu tar form på kontoret i Göteborg.
Där, tvärs över älven från Chalmers Lindholmen, arbetar merparten av den svenska personalen. Uppdraget för den blågula verksamheten är tydligt: Affärsmodellen ska förändras och verksamhetsområdena diversifieras.
Men på ett mer handgripligt plan är det en sak som nye Sverige-vd:n poängterar extra: Företagsnamnet. Med snart 20 års närvaro i landet finns fortfarande branscher där Segulas varumärke kan bli mer känt, även bland presumtiva kunder i de branscher man vill nå.
– Målet är att stärka vårt varumärke och göra oss mer kända inom industrin. Det kommer vi att lösa i takt med förändringen i affärsmodeller och utökade tekniksektorer, säger Lennart Hasselqvist.Balansera om
Med närvaro i trettiotalet länder och över 15 000 anställda globalt – varav nästan hälften fordonsingenjörer – är Segula Technologies en de ledande konsultleverantörerna i Europa.
Kärnverksamheten är fordonsindustrin, men de verkar inom fler sektorer: aerospace, energi, tåg- och fartygstrafik, life science och telecom. I Sverige har dock automotive kommit att dominera omsättningen. Den övervikten vill man nu balansera om.
– Sedan spelar det förstås in att europeisk fordonsindustri just nu är turbulent. Flera tillverkare kämpar för sin överlevnad. Därför är det viktigt att vidareutveckla de affärer vi redan har och ge våra kunder ett större värde, samtidigt som vi utvecklar fler affärsområden med outnyttjad potential, säger Lennart Hasselqvist.
Koncernens storlek och global närvaro är en stor fördel, menar han.
– Med vårt omfattande nätverk har vi tillgång till bred expertis världen över. Vi kan snabbt mobilisera resurser och samarbeta med kollegor i exempelvis Polen, Tunisien, Marocko eller Frankrike för att sätta ihop skräddarsydda projekt som möter kundernas behov och ger den expertis och kunnande de själva inte har.Ger synergieffekter
En annan sak som verkar till Segula Technologies fördel är de synergieffekter som uppstår då allt fler sektorer teknikmässigt närmar sig varandra. Det gäller också den svällande försvarsindustrin, som Lennart Hasselqvist har tidigare erfarenhet av att arbeta med.
– Jag utesluter inte att utveckla vårt erbjudande där och är väl insatt i de krav som ställs i den sektorn. Vi kan ge support inte bara inom Sverige, utan också lokalt i de länder man samarbetar med. Det är vi ganska ensamma om att kunna erbjuda.
Bland kunderna finns allt från enmansfirmor och startups till stora globala företag med både R&D och produktion världen över.
Att genom partnerskap med kunderna kunna leverera ett större värde och ta ansvar för leveranserna, snarare än att bara sälja timmar, är ytterligare en sak på agendan.
– Den dialogen har vi med alla våra större kunder i dag. De inser att det finns stora möjligheter till ökad produktivitet och kostnadsbesparingar genom att jobba mer långsiktigt med oss leverantörer, säger Lennart Hasselqvist.Paketerar tekniska lösningar
Vd-rollen axlade han strax efter årsskiftet, efter en karriär inom fordonsindustrin i allmänhet och drivlinor i synnerhet, även elektriska, på företag som Saab Automobile Powertrain, General Motors och American Axle & Manufacturing.
– Men avgörande var också att jag varit ledande inom projektstyrningsmodeller och hur man på ett kostnadseffektivt sätt paketerar olika tekniska lösningar med hjälp av oss leverantörer.
Nyligen gick Segula Sverige in som FKG-medlem. Ett enkelt val, enligt Lennart Hasselqvist.
– Jag vet sedan tidigare vilket enormt jobb organisationen gör för oss underleverantörer, hela vägen upp till Regeringskansliet. Förutom möjligheten att vara med och påverka är nätverket viktigt för att bredda våra kontaktytor.
2028 kommer ni att vara runt 400 anställda i Sverige, om målet att fördubbla personalen håller. Klarar ni det?
– Det är jag övertygad om. I spåren av en turbulent marknad finns mycket bra kompetens tillgänglig. Dessutom är vi en attraktiv arbetsgivare och skickliga på att rekrytera rätt kompetens. Där ser vi mycket positivt på framtiden.Fakta: Segula Technologies Sverige
• Omkring 200 anställda på huvudkontoret i Göteborg och filialen i Stockholm.
• Affärsområden (Sverige): Fordonsindustrin, Digitala lösningar & AI, Energi, Testning – validering och verifiering, Mekanik, Certifikat och ackrediteringarFakta: Lennart Hasselqvist
Ålder: 54.
Yrke: Vd för Segula Technologies Sverige.
Bor: I Trollhättan.
Kör: BMW 530e xDrive Sedan Active Edition
Bästa wow-upplevelsen av en teknikpryl: ”Första gången jag körde fyrhjulsdriven EV med torgue vectoring på snö och is. Självklart en drivlina vi själva utvecklat och byggt.”
Så bra är jag på franska (Segulas huvudkontor finns i Paris): ”Usel faktiskt, här finns potential.”
-
- 23 april, 2025
Raka rör när FKG träffar OEM:erna
- Relationen mellan leverantörerna och OEM:erna är stark. Två sidor av samma mynt, och helt och hållet beroende av varandra. Men...
-
- 23 april, 2025
”Vi får nog leva med handelskrigen ett tag”
- Han har haft en lång karriär inom både OEM- och underleverantörsvärlden. Nu, efter att ha lämnat VD-posten för Press Kogyos...
-
- 23 april, 2025
Lämnar FKG:s styrelse: ”Dags att släppa in någon annan”
- Hallå där Christina Holgerson, EVP, Corporate Responsibility and Group HR på VBG Group. Du lämnade nyligen ditt uppdrag som ledamot...
-
- 23 april, 2025
Så navigerar du runt handelshindren – expertens bästa tips
- “Tariffs”, det vill säga tullar och tullsatser är på mångas läppar just nu. Favorituttryck för USA:s president, men också ett...
-
- 09 april, 2025
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
- Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för...