Nyheter från FKG

  • 18 oktober, 2023
  • Techbolaget Luvly: Tiden är mogen för minibilar

  • Lansering under året. Men det betyder inte att vi får se nya svenska eldrivna minibilen Luvly O på vägarna före årsskiftet.
    – Nej, vi har tagit fram tekniken, nu är det upp till licenstillverkare att träda in, säger Håkan Lutz, vd på Luvly, som är ny så kallad startup-medlem i FKG.

    Håkan Lutz, vd på Luvly. ©Tina Axelsson

    Det har blivit en hel del artiklar om bolagets nätta och lätta minibil Luvly O under senaste året.
    Inte konstigt, för storyn rymmer många spännande detaljer: Design av Koenigseggs tidigare chefsdesigner Joachim Nordwall, en matchvikt på runt 400 kilo exklusive batterier, för att inte tala om de oortodoxa produktionsplanerna: Bilen ska skickas i delar i platta IKEA-paket till lokala minifabriker, där de snabbt och enkelt slutmonteras nära kunderna.
    Med en prislapp på runt 100 000 kronor får köparen micromobilitet som är uppkopplad, miljöeffektiv och mer krocksäker än den genomsnittliga minibilen.
    Att det har antytts att kärran skulle nå ut på marknaden under året, det bör snarast ses som välvillig tolkning av enskilda skribenter, menar Håkan Lutz.
    – Ja, för när jag har fått frågan av journalister om vi får se den rulla under 2023 har jag alltid sagt att ”det är inte omöjligt”. Vi har aldrig tänkt serieproducera bilen i egen regi. Däremot visar den vad som är möjligt att göra med vår patenterade teknik.

    Ett konkret fordon väcker intresse?
    – Absolut, vi hade aldrig fått samma genomslag om vi istället gått ut med att ”vi är ett techbolag som utvecklat en teknik för tillverkning av små lätta fordon på ett kostnadseffektivt sätt”, säger Håkan Lutz.
    Affärsmodellen är att licensiera den teknik de utvecklat för storskalig spridning. Antingen hela det färdiga bilkonceptet Luvly O, eller delar av det.

    I bagaget har Håkan Lutz erfarenheter från ett tidigare minibilsprojekt: Den trehjuliga och Messerschmitt KR 200-inspirerade SMITE.
    Kortversionen av vad som gav det projektet pyspunka för snart 15 år sedan handlar enligt Håkan Lutz om skenande produktionskostnader för chassit.
    – Där förlitade vi oss till klassisk kompositteknik som visade sig vara dyr och långsam. Den funkar för exklusiva bilar som Koenigsegg eller om du ska bygga flygplan, men för en enklare folkbil, glöm det, säger han.

    Det blev till att tänka om. Resultatet blev en ny patenterad teknik för snabb produktion av sandwichkompositchassin som kapar kostnaderna rejält, vilken Luvly har utvecklat i egen regi.
    – Den gör chassit robust men lättare och billigare. Till vår minibil har vi använt tekniken för att konstruera en jättestark låda närmast passagerarna som sedan allt annat fästs kring. Sammansättningen sker alltså inifrån och går utåt.

    På chassit till Luvly O finns externa energiupptagningszoner i form av block av skumplast och ytterst en kaross av extremt lätt plast som i sin tur skyddar skumplasten.
    Höjd säkerhetsnivå, låg vikt, förskurna paneler och snap on-teknik för snabb sammansättning sägs vara några av fördelarna.
    Och intresset?
    Större än jag trott, framför allt från stora tillverkare vilket är glädjande. När jag pratar med mina kontakter i branschen är tonläget helt annorlunda i dag jämfört med för en 10–15 år sedan, säger Håkan Lutz.
    Hur långt borta är en första affär?
    Runt hörnet, mer exakt än så kan jag inte vara.

    Vad talar för att tiden är mogen för minibilar nu?
    Det kan inte fortsätta som det gör. Det är förstås bra att konventionella tillverkare satsar på eldrift, men samtidigt utvecklar de allt större och tyngre fordon. Statistiken varierar i olika länder, men i många fall är hälften av dagens bilresor kortare än 50 km, och görs ofta med bara 1 passagerare. Och för dessa transporter bygger vi alltså 3 tons-bilar?, säger Håkan Lutz retoriskt.
    Han hänvisar till analyser av bland annat McKinsey, som uppskattar att marknaden för minibilar i världens allt större storstäder kan växa till 50 miljoner fordon till 2030. Tar segmentet väl fart kan det gå fort.
    – Ja, ju mer du ser dem i trafikmixen, desto fler blir de.

    Nyligen gick Luvly med i den nystartade europeiska intresseorganisationen Microcars Coalition. Och när FKG i år öppnade för att låta start-ups gå med som medlemmar kostnadsfritt under de två första åren hakade Luvly på.
    – Det var inget att tveka över. Vi har haft kontakter med FKG tidigare. Det är en jätteviktig organisation för svenska tillverkare och leverantörer. I och med detta såg vi en breddning mot annat än konventionell och tung fordonsindustri, säger Håkan Lutz, som lyfter fram möjligheterna till breddat kontaktnät som en stor fördel.
    – Som teknikleverantör står vi ju inte på egna ben utan behöver ett runtomkring-nät för att fungera.

    Fakta:

    Håkan Lutz, vd Luvly.
    Ålder:
    53.
    Bor: I Stockholm.
    Drivkraft: Problemlösning av alla slag.
    Kör: Två Fiat X1/9, Renault Twingo, samt en Citroen B11 från 1951.
    ”Den senare funkar hur bra som helst, trots att den är ritad 1934. Elkonvertera den? Nej, den är ett stycke klassisk bilkultur, sånt gör man bara inte …”
    Bilentusiast? ”Absolut, jag skulle aldrig hållit på med detta annars.”
    Första bilen: ”Fiat 127, en bil jag i efterhand beundrar. Extremt optimerad, rymlig, svinbillig att köra. Under 800 mil genom Europa snittade den på halvilitern milen.”

    Luvly O
    Toppfart: 90 km/h
    Vikt: Runt 400 kilo (exklusive batteri.
    Pris: Runt 100 000 kr.
    Räckvidd: Cirka 10 mil per laddning (0,6 kWh per mil).
    Specifikationer:
    2,7 meter lång och rymmer två personer. Lastutrymme 269 liter.