Nyheter från FKG

  • Tänkande teknik skiljer agnarna från vetet

  • Stephen Hawking såg det som en utmanare till herraväldet på planeten och höjde ett varningens finger. Men för Mats Nordlund, forskningschef hos mjukvarutillverkaren Zenseact, är AI huvudsakligen något positivt som vi behöver lära oss mer om. Teknologin påverkar inte minst leverantörsindustrin.
    – De som inte tar till vara möjligheterna kommer att tappa marknadsandelar till dem som gör det, säger han.

    Artificiell Intelligens har under de senaste 20 åren gått från ett begrepp som hörde hemma i science fiction-filmer till att börja bli en del av vardagen för oss människor. Appletelefonernas inbyggda hjälpreda Siri till exempel – med hjälp av AI blir den lite duktigare för varje gång vi använder den.
    Men det här är bara början, och när FKG:s nyhetsbrev får tag på Mats Nordlund, forskningschef på Zenseact (tidigare Zenuity) märks inte mycket av den oro för maskinernas diktatur som fysikern Stephen Hawking uttryckte något år innan han avled.
    – Det är lite som med internet. I början visste vi inte ens riktigt vad vi skulle använda det till. Sedan började det snabbt dyka upp olika applikationer. Om tio år? Då kommer AI att finnas överallt, säger Mats Nordlund
    Inte bara i spektakulära lösningar som slår oss med häpnad. Enligt Mats Nordlund kommer vi att se en bred användning av AI även inom mer vardagliga områden som säljstöd, planeringsverktyg, förebyggande diagnostik för underhåll inom industrin med mera.
    – Även revision, kontering och bokföring kommer att skötas i allt högre grad av AI, säger Mats Nordlund.
    För fordonsindustrin blir det en allt viktigare teknologi, och sedan i oktober driver Zenseact, tillsammans med FKG, Volvo Cars och Volvo Group projektet AI Boost. Projektet drivs inom det nationella centret för artificiell intelligens – AI Sweden. Syftet är att hjälpa leverantörerna att hitta möjligheter med artificiell intelligens för att stärka deras konkurrenskraft.
    – Det handlar om att förstå teknologin och se hur man kan använda den för att skapa värde i den egna verksamheten och produkterna.
    Ser du inga faror med AI?
    – AI kan ge en väldigt positiv effekt för industrin, men det finns risker också. Därför är det viktigt att engagera sig tidigt och lära sig, så att man kan undvika fallgroparna.
    Hur ligger vi i Sverige till i utvecklingen?
    – Vi måste bli ännu bättre på att använda de möjligheter som AI kan ge för att stärka vår konkurrenskraft och vårt välstånd. Det är väldigt viktigt att etablerade företag är med på AI-tåget och hittar sätt att engagera sig, lära sig och att utveckla sin strategi så att de är redo för framtiden.