Nyheter från FKG

  • 03 juli, 2024
  • Swedish Powertrain laddar för IAA Transportation

  • Ett av höstens viktigaste stopp för leverantörer på den tunga sidan är Hannover och jättemässan IAA Transportation (17–22 september). FKG har en egen samlingsmonter med plats för åtta företag och en av dem som kommer dit är Fredrik Zöögling (bilden), koncernchef för Sibbhultsverken Group.
    – Vi reser ihop med vår samarbetspartner Leax, säger han.

    Att Leax och Sibbhultsverken marknadsför sig tillsammans som Swedish Powertrain är en mycket bra matchning enligt Fredrik Zöögling.
    – Ja, vi på Sibbhultsverken gör ju i huvudsak husen till växellådor, medan Leax gör det som är inne i dem, som kugghjulen och annat, säger han.
    Båda bolagen är dessutom leverantörer till ett antal av de större globala lastbilstillverkarna.

    Bra plats för FKG:s monter
    Att sedan ställa ut i FKG:s samlingsmonter, med mötesrum och lounge, är enligt Fredrik Zöögling en utmärkt lösning för Swedish Powertrain.
    – Vi och Leax kommer att ha en egen fondvägg och ett ståbord i montern, med gemensamt bildmaterial med mera. Där kommer vi hela tiden att ha två personer stående.
    Praktiskt och kostnadseffektivt, tycker han.
    – Plus att FKG har fixat en jättebra plats, nära Traton-gruppen.
    Bra även på andra sätt. Som att de svenska bolagen i samlingsmontern – där även Alfdex, Carmenta Automotive, Fogmaker, InMotion, Nira Dynamics, Sensrad och WirelessCar ingår – kan marknadsföra sig ihop och lyfta fram gemensamma fördelar.
    – Förutom en stark ingenjörskultur och gott om innovationskraft levererar vi svenskar med hög kvalitet. Till det kommer att vi har en massa fördelar ur ett hållbarhetsperspektiv, bland annat tack vare den energimix vi har i landet, säger Fredrik Zöögling.
    Nu ser han fram emot att komma till Hannover och tala mer om de sakerna.
    – Vi levererar ju redan till några av de ledande tillverkarna inom automotive. Det är en slags kvalitetsstämpel som visar att vi klarar att leva upp till alla höga krav i branschen, det borde göra oss intressanta även för andra OEM:er.

    Ser det långsiktigt
    Men, säger han, det gäller att ha rimliga förhoppningar när man åker till en mässa som IAA Transportation.
    – Jag förväntar mig inte att komma hem med 40 till 50 leads. För oss handlar det mer om att få ut våra varumärken och skapa ett intresse på längre sikt.
    Fredrik Zöögling har ett drygt år bakom sig som koncernchef för Sibbhultsverken, ett av flera år som präglats av jobbiga konjunkturförhållande. Först med anledning av pandemin, därefter på grund av Rysslands anfallskrig mot Ukraina.
    – Det går ändå hyfsat bra för oss. Men det har varit några tuffa år, både för oss och andra svenska industriföretag. Med ovanligt höga energipriser, dyrare råvaror och saftiga räntor. Samtidigt gynnas vi exportmässigt av den svaga kronan, säger han.

    Fakta: Swedish Powertrain
    Swedish Powertrain är ett partnerskap mellan Leax Group och Sibbhultsverken Group som pågått sedan 2010. Bolagen har kompletterande verksamheter med stor tungvikt mot växellådskomponenter till tunga fordon. Tillsammans har de cirka 1900 anställda och en omsättning på runt 3,7 miljarder.

    Fakta: Storföretag bland utställarna
    IAA Transportation lyfter en rad temaområden på mässgolvet – bland annat inom buss, laddning, Urban Last Mile och Cargobikes. Det blir också ett omfattande konferensprogram på flera scener i hallarna. Bland de utställare på leverantörssidan som är klara finns flera kända storspelare – som Bosch, Continental, DENSO, FORVIA, Magna, MAHLE, MANN+HUMMEL, Schaeffler Technologies, Valeo och ZF Group.
    Att ledande batteritillverkare – som CALB Group Co, CATL, Farasis Energy och LG Energy Solution – kommer till IAA Transportation 2024 anger en riktning mot klimatneutrala transporter för mässan.
    Samma sak med de aktörer inom laddinfrastruktur som anmält sig: Milence, Siemens, TotalEnergies Charging Solutions Deutschland och Udenco.
    Av de tillverkare som har tunga kommersiella fordon deltar bland andra BMC, BYD, DAF, Daimler Truck, Enginius, Ford Trucks, MAN, Hyundai Motor Company, IVECO, JAC MOTORS, Quantron, Superpanther, Scania och Volvo. Inom segmentet lätta kommersiella fordon kommer Ford, Hyvia, Kia, Maxus, Piaggio, Renault, Toyota, VW Commercial Vehicles med flera.