Nyheter från FKG

  • Svenskt stödpaket lågt sett till BNP

  • Bort med gränshinder för transporter av komponenter och reservdelar som håller EU:s fordonsflotta och fordonsindustri rullande. Så även för expertis! Möjlighet till virustest på arbetare inom produktion. Senarelägg introduktionen av Euro6.

    Det är tre viktiga punkter på den europeiska underleverantörsorganisationen CLEPA:s dagsagenda för att kunna hålla fordonsproduktionen igång.

    – Det är lätt att stoppa, men svårt att komma igång. Därför vore det bästa att takta ner inom hela värdekedjan för automotive, försöka hålla ett totalstopp så långt borta som det bara går, förklarar FKG:s Fredrik Sidahl efter det senaste krismötet för CLEPA.

    Han berättar att det är oerhört tufft inom hela europeiska fordonsindustrin. Men också att det är stor skillnad sett till den ekonomiska nivån på de stödpaket som de olika regeringarna iscensatt under de senaste dagarna.

    – Sett till andel av BNP är det svenska ett av del allra lägsta inom EU. Det måste in med mer stöd till företagen och med bättre villkor. FKG såg helst att tillverkande företag inom den livsviktiga exportindustrin prioriterades, säger Fredrik Sidahl.

    Vid lunchtid på fredagen hade näringsminister Ibrahim Baylan och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark en presskonferens. Under den berättade de bland annat om den stora enighet som råder mellan arbetsmarknadens parter kring korttidsarbete, men också om den pågående varselvågen inom fordonsindustrins värdekedja.