Nyheter från FKG

  • 21 augusti, 2024
  • Svensk fordonsindustri i dialog med Kina om EU:s elbilstull

  • Frågan om tull, införselavgift till EU, på elbilar tillverkade i Kina har både enat och sått split inom EU. Vid den första omröstningen om elbilstullen valde Sverige att lägga ner sin röst med hänvisningen till att ”Sverige är en stark förespråkare av den fria handeln och den öppna marknaden”. 

    En provisorisk tull infördes 5 juli – lite beroende på omständigheter är tullsatsen från 17,4 till 37,6 procent, utöver 10 procents importtull på nya bilar. Efter en senare beslutande omröstning i ministerrådet kan elbilstullen komma att permanentas, alternativt tas bort.

    Frågan om en tull på det som av EU-kommissionen upplevs som en osund konkurrens och ett hot mot europeiska elbilsbatteriproducenter är inte enkel utan ska ses i en större kontext. Det menar FKG:s Peter Bryntesson som lagt mycket tid i frågan under sommaren.
    – FKG:s syn i frågan är att vi inte vill ha några tullar. Vi värnar om frihandeln, och konkurrens ska ske inom teknik. Således delar vi den europeiska samarbetsorganisationen Clepas inställning i frågan, förklarar Peter och fortsätter:
    – Kinesiska staten har lagt in pengar i utveckling av elektromobiliteten. Saknar man kompetens, så får man köpa in den externt. Inte minst har flera nu upprörda europeiska fordonstillverkare tidigare sålt både kompetens och teknologi till kineserna. Så det är inte enkelt!

    Han säger också att det är intressant om syftet med tullen är att ta in kinesiska etableringar i EU. Inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv är de intressanta eftersom transporten från Kina till Europa har ett betydande CO2-avtryck.
    – Det får naturligtvis kineserna lägga i andra vågskålen.

    FKG samarbetar med Mobility Sweden i frågan, men även arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen är vidtalade. Bland annat finns en dialog kring svensk fordonsindustris syn med kinesiska ambassaden.
    I nuläget råder det stor osäkerhet inom EU huruvida elbilstullen kommer att bli permanent.

    – Vi kommer att fördjupa oss ytterligare i de viktiga företagarfrågorna om EU:s konkurrenskraft, frihandel och den inre marknaden med dess fria rörlighet för arbetskraft, kapital och kompetens.

    Lyssna in på FKG:s “Compete-nce: Det senaste kring skyddstullar mot elbilar tillverkade i Kina” den 29 augusti mellan 15.00-16.00, digitalt via Teams. Här kommer Mobility Swedens vd Mattias Bergman tillsammans med FKG:s vd Peter Bryntesson ge en överblick om det aktuella läget och hur det påverkar svensk fordonsindustri.