Nyheter från FKG

  • 20 oktober, 2020
  • Stort intresse för Sverige ”over there”

  • South Carolina är inte bara något av den organiserade stock car-racingens (NASCAR) vagga. Det är även en region med bra kontakter till FKG och svensk fordonsindustri. Nyhetsbrevet fick en intervju med Kristina Stauf, International Business Development, på South Carolina Department of Commerce i München.

    Hur intressant är Sverige för South Carolina?

    – Mycket intressant. Staten har betydande investeringar från Svenska bolag som Volvo, Gnotec, Electrolux, Husqvarna, SKF och Trelleborg, för att nämna några. Det har gett stora effekter i lokalsamhället. Och vi kommer att fortsätta att stötta svenska företag som vill etablera sig i South Carolina.

    Är det någon bransch som utmärker sig?

    – Generellt bidrar svenska företag starkt till branscher som fordon, flygindustrin, life science, maskindelar och utrustning, textil, och plast och gummi. Men vi stöttar alla slags branscher som vill etablera sig här. Ska ekonomin i staten kunna fortsätta att växa och vara uthållig är det bra med mångfald.

    Hur viktig är Volvos etablering för South Carolina?

    – Det är deras första tillverkningsanläggning i Nordamerika och fabriken väntas producera 2 000 nya jobb under det kommande decenniet, och ytterligare 2 000 tills 2030. Volvos fabrik visar på USA:s attraktionskraft för högteknologisk tillverkning och South Carolinas framgångar inom fordonsindustrin. Det finns mer än 250 företag relaterade till automotive i delstaten, tillsammans omsätter de 27 miljarder per år. South Carolina är i dag ledande i USA när det gäller export av både bilar och däck.

    Hur välkänt är Volvo som varumärke i ”the Palemetto State”?

    – Mycket välkänt. De har gjort stora investeringar och det har gjort avtryck.

    Varför sponsrar ni SLD, ”what´s in it for you”?

    – Det är ett sätt att officiellt tacka de europeiska företagen i vår stat, och visa vårt engagemang för andra bolag som kanske är intresserade av att komma dit.

    Deltar ni själva i år?

    – Den här gången medverkar vi digitalt på olika sätt, och vi finns så klart tillgängliga för att svara på frågor.

    Har det gått bra för er att komma i kontakt med svenska företag och organisationer?

    – Ja, vi har fått många värdefulla relationer de senaste åren, och så vill vi att det ska fortsätta.

    Vad har du själv för bild av Sverige?

    – Att den svenska attityden till arbete är både effektiv och sympatisk. När jag har jobbat med affärspartners från Sverige har jag fått bilden av att svensk företagskultur präglas av en bra mix mellan platta hierarkier, målinriktning och en vänlig och avstressad arbetsmiljö.

    En helt annan fråga … varför har ni valt att ha det europeiska kontoret i just München?

    – München har en central position som gör det lätt för oss att snabbt nå alla andra marknader i Europa. Dessutom finns det direktflyg härifrån till South Carolina.

     

    * Fotnot: Palmetto State är det amerikanska smeknamnet på South Carolina. Det syftar på palmen sabal palmetto som är South Carolinas statsträd.

     

    Foton: South Carolina Department of Commerce och kdbearden72/Pixabay.