Nyheter från FKG
- 08 maj, 2024
-
Staten bör stötta industriell samverkan kring FoU
Politisk lobbying för att ge svensk leverantörsindustri rätt förutsättningar är ett ständigt pågående arbete för FKG. Nyligen genomfördes en politikerträff tillsammans med Mobility Sweden hos FKG-medlemmen AstaZero i Göteborg. Industriell samverkan kring statsfinansierad forskning och innovation stod i fokus för träffen.
– Det finns politiker som tycker att svenska företag själva kan finansiera sin forskning. Men vi tryckte hårt på att statsfinansierad forskning inte bara är en stor hjälp för SME-bolag som inte har samma muskler som de stora jättarna. Det är också en nödvändighet för att möjliggöra grupperingar där många bolag jobbar tillsammans för teknikutvecklingen, säger FKG:s Gabriella Virdarson och fortsätter:
– Utan statsfinansierade projekt tappar vi samverkan som är en motor till innovation. Och det behöver vi för att behålla arbetstillfällen, konkurrenskraft och hög innovationsrankning.Enligt Gabriella Virdarson måste det statligt finansierade strategiska fordonsforskningsprogrammet (FFI) attrahera fler leverantörsföretag delta i projekt där flera företag samverkar. Hon konstaterar också att många saknar det avvecklade riskkapitalbolaget Fouriertransform som skapades under fordons- och finanskrisen för snart 15 år sedan. Det skulle behövas just i detta syfte, fast i ny form och med rötterna i den industriella myllan.
– Den gröna omställningen med sin nya teknik kräver innovationskraft, nya kompetenser samt riskvilligt kapital. Vi står inför en tid som kommer att innebära både hot och möjligheter för dagens leverantörsindustri. Det är stora utmaningar som för många företag är svåra att hantera på egen hand, säger Gabriella Virdarson.Idag ligger det näringspolitiska fokuset från statens sida på den våg av ”grön” nyindustrialisering som drar fram över norra Sverige baserad på förnyelsebar energi och mineraltillgångar.
– Men det innebär inte att man får nedprioritera andra viktiga högteknologiska och tillväxtdrivande industrisektorer. Skogs- och gruvindustri, transportmedelsindustri, försvars-, flyg- och rymdindustri, samt life science och telekom behöver alla sin förståelse och engagemang från såväl politikens som statens sida för att skapa såväl innovations- som konkurrenskraft. Därför krävs en bättre tydliggjord svensk industripolitik som spänner över många fält från politikens sida, säger Gabriella Virdarson.
-
- 10 september, 2024
The world’s car manufacturers 2024
- Nu är den här – Automotive Worlds 2024 års rapport om den lätta fordonsindustrin! FKG köper in rapporterna från Automotive...
-
- 09 september, 2024
Kort från kansliet v37
- Scanias betaltider och uppförsbacke för Volkswagen Vi har under en tid fått höra från flera håll om att affärsförbindelserna med...
-
- 04 september, 2024
Svensken som ska samordna frågorna om EU:s tillväxt och konkurrenskraft
- Jörgen Warborn, moderat och småföretagare, får ett av de allra tyngsta politiska uppdragen inom den konservativa partigruppen i Europaparlamentet. Han...
-
- 04 september, 2024
Bråttom att nominera din kandidat till Stora Leverantörspriset
- Nomineringen till Stora Leverantörspriset 2024 är i full gång och du kan avgöra utgången. Men det är snabba ryck. Skicka...
-
- 04 september, 2024
IAA nästa för Business Region Göteborg
- Med bara några veckor kvar till IAA Transportation i Hannover (17–22 september) har Joel Görsch, etableringsrådgivare på Business Region Göteborg,...