Nyheter från FKG
- 26 oktober, 2022
-
Starka framtidsspaningar på Stora Leverantörsdagen 2022
Nu handlar det om att ta höjd inför framtiden och framtidens fordonsindustri, men antalet hot och likaledes möjligheter är fler och rör sig snabbare än tidigare.
Det är spaningen efter Stora Leverantörsdagen 2022, ett arrangemang i regi av FKG, som i år hade temat ”Competitive in a changing world”.
Nästan 300 representanter från svensk och nordisk leverantörsindustri fanns på plats i Geely Innovation Centre, Uni3 på Lindholmen, Göteborg denna oktoberdag.”Det handlar om att tänka nytt och fritt samt att inte vara främmande inför andra industrisektorer”, summerade Cosimo De Carlo, koncernchef för teknikkonsulten EDAG, med verksamheter i flertalet fordonstillverkande nationer.
I sitt anförande lyfte han fram bilens transformering från ett fordon till en hållbar mobilitetstjänst samt konsekvenser av det. Ett EDAG-exempel är mobilitetskonceptet the CityBot.”Partnerskapet med leverantörerna är en del av Scanias framgång”. Det konstaterade Scania-duon Gabrielle Schröder och Lars Gustafsson från Scanias leverantörs- och inköpsorganisation. I framtiden vill Scania involvera leverantörerna ytterligare, men också dela affärsrisken mellan parterna (85 procent av lastbilens förädling ligger för övrigt i leverantörsledet). Närmast i pipelinen ligger etablering av egen fabrik i Kina och att introducera det modulära sättet att konstruera och bygga lastbilar inom hela Traton-koncernen.
”De ekonomiska friktionerna inom supply-chain börjar att lätta globalt, medan svensk ekonomi inte står inför något jubelår”, konstaterade Teknikföretagens ekonom Bengt Lindqvist. Sammantaget, sett till orderböcker och volym, gav han en positiv bild av den svenska fordonsindustrin. Men samtidigt finns det ett antal rörliga faktorer som kan påverka, som räntor, inflation, materialbrist, geopolitik och inte minst energipris och energitillgång. Enligt statistik och Teknikföretagens beräkningar är fordonsindustrins inköp i Sverige ca 275 miljarder kr/år. Fördelat på 175 miljarder kr i hårdvara, komponenter och system, och 100 miljarder kr bestående av ett brett spann av tjänster. Tillväxt sker framför allt inom det sistnämnda.
Koenigsegg är en av världens allra minsta fordonstillverkare. Mikael Rönnholm, ny teknisk chef på företaget med ett förflutet inom Volvo och Cevt, gav flera intressant inspel både kring företagets produktlinje och framtidsstrategier. I sin syn på leverantörer konstaterade han att Tier1 har höga priser på sina patenterade produkter, vilket inneburit att Koenigsegg valt att göra lösningarna själva. Likt F1 överspeglar jakten på vikt allt konstruktionsarbete, medan kostnaden hamnar långt ner. För att driva på utvecklingsarbetet har man bildat en ”tech club” där sju partners, 12 tekniker jobbar med att lösa 300 idéer med inriktning på material och prestanda.
Analytikern Tom De Vleesschauwer, S&P Global Mobility, är en uppskattad och återkommande gäst på FKG:s sammankomster. Stora Leverantörsdagen 2022 var inget undantag. Det finns många utmaningar för personbilsindustrin, men samtidigt är det nu som det händer, är den enklaste sammanfattningen av Toms spaningar jorden runt.
Nevs vd, Stefan Tilk, gav dels en nulägesbild av verksamheten, dels talade han om relationen med företagets leverantörer under den pågående resan mot framtidens mobilitet med nya ägare. Han underströk vikten av dialog och transparens i relationen med leverantörer. Det ekonomiska läget har varit så illa så att ”inköpschefen fick åka till macken för att köpa toapapper”, berättade han.
Att bli lastbilarnas Tesla, det är visionen för Volta Trucks. Medgrundaren Kjell Walöen berättade om den korta resan från idé, finansiering till färdig produkt. Den elektriska distributionsbilen, Volta Zero, har konstruerats i samarbete med teknikkonsulten EDAG och byggs vid Steyer-fabriken i Österrike. Komponenter köps ”på hyllan” hos etablerade leverantörer. Stor vikt har lagts vid lastbilens ergonomi och ägandeform – den ska vara attraktiv för chauffören och enkel att äga för åkaren. Huvudmålgruppen är inom storstadsdistribution.
I dagarna kommer utvecklingen av nästa plattform att påbörjas – en resa som svenska leverantörer kan vara med på. 2027 räknar Volta Trucks med att tillverka 30 000 enheter per år.SLD modererades av Emmi Antonsson, till vardags chef för kommunikation och Public Affairs på Mobility Sweden, som guidade deltagarna genom programmet och utmanade talarna med insiktsfulla följdfrågor.
SLD2022 bjöd även på två seminarier – IGNITE om startups inom fordonssektorn och Green City Zone. Dem återkommer vi till.
-
- 15 januari, 2025
Svar från Wallenberg – men ingen inbjudan från Busch
- Den reella effekten av ”den perfekta stormen” kring betaltiderna – i form av politiska beslut – dröjer. Men Wallenbergsfären har...
-
- 15 januari, 2025
Rapport från Las Vegas: AI-dominans på CES-mässan
- 2025 års upplaga av CES, Consumer Electronic Show, gick av stapeln förra veckan i Las Vegas. I vanlig anda erbjöd...
-
- 15 januari, 2025
Fortsatt volatilt på råvarumarknaden
- FKG:s spanare kring råmaterialen har haft ett nytt möte. Och den som längtar efter en mer stabil marknad blir tyvärr...
-
- 15 januari, 2025
Recas hjälper småbolag att lyfta
- Trollhättebaserade teknikkonsulten Recas lockar med full tillgång till Saab/Nevs testlabb och en bred verktygslåda för ökad lönsamhet. Deras mission är...
-
- 15 januari, 2025
En doldis med världsrykte
- Då och då stöter vi på dem. Människorna som inte tycker att pensionering och ledighet resten av livet är något...