Nyheter från FKG

  • Smidig övergång till Brexit-avtalen

  • Det var många i näringslivet som oroade sig: Hur det skulle det gå med Brexit? Inte minst hade de sina funderingar på Xandor Autmotive som har sin tillverkning i Storbritannien.

    Men oron kom på skam. Enligt Peter Andersson, teknisk direktör på företaget har det inte varit några problem att tala om kring leveranserna av formsprutade plastkomponenter från deras fabriker i Storbritannien till storkunden Jaguar Land Rovers monteringsanläggning i Slovakien.
    – Ett par försenade transporter på grund av administration, inte mer än så, säger han.
    Lindrigt jämfört med de domedagsprofetior som hörts tidigare, tycker Peter Andersson.
    – Ja, ett tag lät det ju nästan som inför millennieskiftet när alla trodde att datorer och mikrovågsugnar skulle dö.
    Ni har inte tappat några volymer?
    – Nej.
    Hur är det med växelkurserna, påverkar det?
    – Det kan jag inte heller säga att det gör. Både inköp och försäljning har alltid skett i mixade valutor för oss. Så det är inget nytt.
    Men, säger han, om inte den seglivade processen med att få till ett avtal mellan Storbritannien och EU till slut gått i mål … då hade det varit en helt annan sak.
    – Vi gör inköp av verktyg och maskiner till England från flera länder. Bland annat Tyskland, Portugal och Sverige. Utan avtal hade det blivit importtullar, det hade skapat extra kostnader för oss.
    Jaguar är en betydande kund för er. Är det ni som gör deras klassiska kylarprydnader?
    – Nej, men vi gör grillar, spoilers, dörrpaneler och lite annat. Vad jag vet har de inte kvar den där prydnaden.
    Har de något annat istället?
    – Ja, ett emblem, som vi monterar på en del av våra produkter. Den klassiska jaguaren som tar ett språng finns kvar som symbol på många komponenter. Men i grillen är det ett stiliserat katthuvud.

     

    Foto: Thomas Drakenfors