Nyheter från FKG

  • 13 december, 2023
  • Skärpt tankekraft får industrin att prestera bättre

  • Det kan låta som något från en Steven Spielberg-film. Men nya FKG-medlemmen Mentalytics i Stockholm har en mjukvara som analyserar hjärnvågor. Den används nu för att hjälpa industriarbetare att både göra färre fel och må bättre.
    – Felprocenten i produktion sjunker drastiskt, säger vd:n Charlie Ohlén (bilden ovan).

    Allt startade för drygt 20 år sen. Då fick grundaren Bitte Hanell, som är systemvetare, ett uppdrag av Interactive Institute som numera är en del av RISE. Det handlade om att utvärdera marknadspotentialen för en prototyp kallad Brainball, ett slags spel där två personer tävlade om att få en fysisk boll att röra sig över ett bord – med hjälp av tankekraft!
    Spelarna hade på sig var sitt pannband som läste av signaler direkt från frontalloben. Signalerna avslöjade vem av dem som var mest avslappnad, och belönade honom eller henne genom att rulla bollen mot den andres målgård.
    – Jag blev förälskad i tekniken och köpte rättigheterna. Sedan utvecklade vi den vidare till en färdig produkt som vi kallar Mindball, säger Bitte Hanell.
    I processen ändrade de även algoritmen. I den nya varianten av spelet handlar det om att vara fokuserad snarare än avslappnad för att vinna.

    Tio miljoner har provat
    Ett vinnande koncept, visade det sig. Företaget fick igång försäljningen, bland annat till olika science center i stil med Tom Tits och Universeum runt om i hela världen.
    – I dag har fler än tio miljoner människor spelat Mindball, och många av dem som har provat har under åren hört av sig av sig och bett oss utveckla en variant för hemmabruk, säger vd:n Charlie Ohlén, som även är son till grundaren Bitte Hanell och praktiskt taget har växt upp med bolaget.
    2019 gjorde Mentalytcis slag i saken och utvecklade en mjukvarubaserad variant. I den processen gjorde de även en ny avgörande förändring. Istället för att enbart mäta hur fokuserade spelarna är, tränade spelet även upp deras förmåga att koncentrera sig.
    Efter ett par år av utveckling var bolaget redo att ta sig ut på marknaden med den nya, mjukvarubaserade versionen av Mindball.
    – Det var då som KIA Motors HR-chef i Slovakien hörde av sig, säger Charlie Ohlén.
    Hon hade sett Mindball på ett event och undrade om bolaget hade någon annan produkt, någon som skulle gå att använda för att träna upp industriarbetares koncentrationsförmåga, och därmed minska felprocenten i tillverkningen?
    Mentalytics bestämde sig för att testa.
    – Vi visste att det gick att träna upp fokus med spelet, och ett bättre fokus borde ju leda till mindre fel, säger Charlie Ohlén.
    Så i början av 2022, mitt under pandemin, startade de ett pilotprojekt tillsammans med KIA. Resultaten blev överraskande bra.
    – Felprocenten hos fabriksoperatörerna minskade drastiskt, säger han.

    Bättre sömn och mer energi
    Förmågan att fokusera ökade och enligt Kias egna mätningar gjorde deltagarna 35 procent färre fel på produktionslinjen.
    Men hur reagerade de på att behöva träna sina hjärnor? Enligt Charlie Ohlén har metoden fått ett mycket bra bemötande.
    – Användarna tycker att det är kul. De sover också bättre och tycker även att de får mer energi, säger han.
    All data som samlas in under träningen – vilket sker anonymt – innebär även den en affärsmöjlighet för Mentalytics.
    Informationen går att använda som underlag för att analysera välmående och prestation utifrån ett flertal olika synvinklar. Kunskaper som är attraktiva för tillverkande företag.
    Sedan det lyckade projektet med Kia har de gått vidare och genomfört ett liknande projekt med Jaguar Land Rover.
    – Även där fick vi mycket bra resultat, säger Charlie Ohlén.
    Det innebär att Mentalytics  – som själva kallar sig världens äldsta start-up – är på väg in i en ny era där de ser stora möjligheter att sälja sitt träningsprogram till industrier.
    – Även om minskningen av felmarginalen bara är fem procent räknar kunden snabbt hem sin investering, säger Charlie Ohlén.

    Fakta: Mentalytics
    Företaget har sitt säte på Södermalm i Stockholm och drivs av fyra anställda, inklusive ägaren Bitte Hanell och vd Charlie Ohlén. Plus att en styrelseledamot hjälper till med införsäljningen. Mentalytics är ett av de företag som nappat på FKG:s erbjudande till start up-bolag att få gratis medlemskap i två år. Mer info: www.mentalytics.com