Nyheter från FKG

  • 04 oktober, 2023
  • Sätet ger dig bra vibrationer

  • De har biografer och konsumentprodukter bland kundsegmenten, men siktet är inställt på fordonsbranschen. Nu ser 2024 ut att bli genombrottet för finlandsbaserade ljudteknikföretaget Flexound, som också är ett av FKG:s senaste medlemsföretag.
    – Ja, vi har fått en strategiskt viktig första affär och fler är på gång, säger vd:n Isak Olevic.

    Isak Olevic, vd Flexound.

    Flexound jobbar inom augmented audio. Enkelt beskrivet bygger deras patenterade teknik på att små, kompakta och energisnåla högtalare med kraftfull bas – som är monterade i biostolen eller sätet – överför ljudets vibrationer till kroppen så att lyssnaren även ”känner” ljudet.
    – Vi förstärker ljudupplevelsen med hjälp av kroppen och huden. Det är en häftig upplevelse eftersom det direkt aktiverar nervbanor och centrala nervsystemet. Många beskriver det som att bäddas in i egen filterbubbla, väldigt behagligt, säger Isak Olevic.
    En fördel är att volymen kan sänkas betydligt utan avkall på ljudkvaliteten.
    – Det stämmer, samtidigt slipper du ljudläckage som kan störa omgivningen.

    I praktiken betyder det alla i bilen kan lyssna på olika ljudkällor samtidigt.
    Inom bolagets affärsområde seated entertainment (läs Bio och Gaming) är den stora fördelen att alla besökare får samma möjlighet att uppleva surroundljud och stereoeffekter utan fördröjning oavsett var i salongen de befinner sig, då varje stol är en egen ljudkälla och ljudet kan adapteras korrekt till varje stol.
    Biokunderna finns så här långt i länder med lyxbiografer som Frankrike, Mellanöstern, på hemmaplan i Finland samt i flertalet asiatiska länder såsom Malaysia, Sydkorea samt Japan.
    Förtagets tredje ben är konsumentprodukter. Där säljer de ljudvibrerande kuddar för avkoppling, gaming, samt terapeutiska sammanhang, där de fungerar som hjälpmedel främst för autistiska barn.

    Men det är automotive med sin volymtillverkning som Flexounds styrelse pekat ut som det avgörande steget för att kunna växla upp.
    Det är också anledningen till att bolaget gick med i FKG.
    När de sent 2021 headhuntade Isak Olevic – med gediget kontaktnät och erfarenhet från Volvobolagen och Ericsson – var uppdraget tydligt: Att bereda vägen för ett intåg i fordonsbranschen.
    Att det finska bolaget därmed fick en vd stationerad i Göteborg var en bonus av närmast strategisk karaktär.
    Nu, knappt två år senare, är första affären ett faktum.
    – Jag kan inte säga mer än att det handlar om en sydkoreansk tillverkare. Sen får folk dra egna slutsatser, säger Isak Olevic.

    Klart är i alla fall att det rör sig om en elektrisk SUV i premiumsegmentet som börjat produceras under hösten 2023, och med Flexound Augmented Audio som ett premiumtillval i början av 2024. Förhoppningen är stor att affären snart ska följas av fler då varumärket blir synligt på stolar och nackstöd hos en storskalig OEM.
    Att er teknik redan fanns på sydkoreanska biografer, hade det betydelse för affären?
    Det spelade säkert in. Vår närvaro inom bio har varit en effektiv dörröppnare och igenkänningsfaktor när det gäller att bygga varumärket, säger Isak Olevic.
    Affärsmodellen bygger på licenstillverkning. Flexound får royalty på varje såld bil, slipper tillverkningsanläggningar och egen supply chain, och blir själva en Tier2 och engineering partner till Tier1-bolag.
    – Därmed kan vi fokusera på det vi gör bäst: Fortsätta bygga kompetens inom audio och akustik och utöka vår redan starka patentportfölj.

    En stor del av arbetstiden ägnas åt införsäljning.
    – Jag och våra säljansvariga kontaktar fordonstillverkarna direkt. Om de blir övertygade av vår teknik och erbjudande så får deras leverantörer av audio och stolar snacka ihop sig med oss, säger Isak Olevic.
    Eftersom Flexound´s system kan ersätta befintliga högtalare ger det nya möjligheter för fordonsdesignen som inte längre behöver anpassas för högtalarelement i dörrar. Enligt Isak Olevic spar det också el, vikt och produktionstid, då montering/kabeldragning i dörrar utgår.
    – Vi kan lösa flera problem för tillverkarna i en produkt. Den kan dessutom integreras med och förstärka bilens ADAS-system genom att sätet kan vibrationsvarna i känsliga situationer.

    Hur reagerar leverantörer av konventionella högtalare?
    Vi vill att de ska se på oss som samarbetspartners och inte konkurrenter. För vår del spelar det ingen roll vem som tillverkar våra högtalarelement, så länge vi får vår royalty per sålt fordon.
    Högtalare och audioutrustning tillhör sånt som det går att grotta ned sig i det oändliga med. Är du gammal ljudnörd?
    Jag gillar bra ljud och är en stor ljudentusiast, men jag tillhör nog inte de mest extrema som räknar koppartrådar i kablage och hör skillnad på högtalare för 100 000 eller 150 000, säger Isak Olevic.

    Fakta: Isak Olevic
    Aktuell: VD, Flexound.
    Ålder: 50 år.
    Bakgrund: Drygt 20 år inom Volvo-bolagen (produktutveckling, projektledning, kvalitet/verksamhetsutveckling), Ericsson (digitalisering/uppkoppling inom fordonsbranschen).
    Bor: Centrala Göteborg.
    Kör: Lynk & Co 01 laddhybrid.
    Lyssnar på i bilen: Allt från r n b, rock, pop till poddar och ljudböcker.

    Flexound

    • Startade som hjälpmedelstillverkare för främst autistiska barn. Företagets vibrationskuddar hadeutvecklingspotential och bolaget växte till ett techbolag med ett femtontal anställda i Esbo, de flesta på utvecklingssidan. Har även försäljningsansvariga på de flesta stora bilmarknaderna bl.a, Tyskland, Sydkorea, Japan samt numera även Indien.
    • Riskkapitalfonden Nordic Ninja är största ägare ihop med en privat investerare samt skandinaviska och Schweiziska ängelinvesterare.
    • Affärspotentialen inom augmented sound har beräknats till över 10 miljarder euro årligen, varav en betydande del inom automotive.