Nyheter från FKG
- 16 augusti, 2019
-
Samverkan för industriell omställning på SLD2019
Fordons- och transportindustrins paradigmskiften kommer att ha genomgripande konsekvenser på alla nivåer – från innovation och produktionsteknik till konsumentbeteenden.
På Stora Leverantörsdagen 2019, 16-17 oktober i Göteborg, kommer scenarion för industriell omställning och behovet av större samverkan för att skapa konkurrenskraft att sättas i blixtbelysning.
Från FKG:s sida konstateras att svensk fordonsindustri befinner sig i en accelererande omställningsfas; elektrifiering, uppkopplade och autonoma fordon samt helt nya former och affärsmodeller för mobilitets- och transporttjänster men också inom innovation och produktion.
– Vår framtid är på riktigt komplex. Transportmedelsindustrin med fordonsindustrin i spetsen möter en framtid som är svårnavigerad. Tekniken blir ny och mötet med kunden glider över mot en tjänst i stället för en traditionell produkt. Gränser suddas ut och det handlar om att tänka nytt, i vissa fall helt nytt för att framtidssäkra sin verksamhet, förklarar Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.
Nordens störtsa mötesplats för automotive
Därför kommer några av fordonsindustrins tungviktare att dela med sig av insikter och även avsikter ur ett nuläges- och framtidsperspektiv på Stora Leverantörsdagen, SLD2019 – The Automotive Summit, i branschorganisationen FKG:s regi.
Dessa är Jan Carlsson, Veoneer, Darja Isaksson, Vinnova, Anders Williamsson, Scania, Mats Fägerhag, CEVT, Helene Niklasson, Camp-X, Bengt Lindqvist, Teknikföretagen, Alrik Danielson, SKF, och Stefan Tilk, NEVS.
Dessutom kommer några speciellt inbjudna gäster; Katarina Brud, Mobility X-lab, Helene Niklasson, Volvo Camp-X, Karin Thorn, Volvo Cars, och Jon Linden, Ekkono, att ställa sakerna på sin spets ytterligare.
Branschen står inför en evolution
Hundratals företag med 10 000-tals medarbetare berörs när en mogen bransch, som fordonsindustrin är, står inför en evolution där känd teknik ersätts med ny teknik, enligt FKG. En evolution vars konsekvenser även kommer att ställa krav på svensk industri- och näringspolitik samt utbildnings- och forskningspolitik.
– Redan påverkas teknikkonsulter av krav på nya kompetensområden och snart kommer kraven och behoven att sprida sig ytterligare i leverantörskedjan, förklarar Fredrik Sidahl.
En del inom den svenska leverantörskedjan som kommer att stöta på helt nya utmaningar är dem som tillverkar transmissionsdelar. En generell beskrivning är att en elbilstransmission, som är en digitalt styrd ”package” endast har en tredjedel så många komponenter som en modern transmission till en förbränningsmotor. Även helt nya material och karosserikonstruktioner än dagens måste fram – en helt ny cocktail med helt nya krav på dem som tillverka dem – från underleverantörsstruktur till tillverkningslinan hos fordonstillverkaren.
– Om världen redan upplevs som komplex, så kommer den att bli komplexare samtidigt som förändringstakten kommer att öka. Därför har Stora Leverantörsdagen 2019 temat ”Navigate the future, avslutar Fredrik Sidahl.
Anmälan till SLD2019: https://fkg.se/aktiviteter/sld2019-navigate-the-future/
-
- 12 mars, 2025
”Sveriges förmågor måste bli en del av EU:s fordonsstrategi”
- Som en del av EU-kommissionens strategiska dialog om det akuta läget i europeisk fordonsindustri, har kommissionen lagt fram en handlingsplan...
-
- 12 mars, 2025
Strategiseminariet: ”Bra med input från branschen”
- Det är den tiden på året när de svenska underleverantörerna till fordonsindustrin slår upp sina kalendrar och gör plats för...
-
- 12 mars, 2025
Svensk säkerhet: ”Vi har viktiga specialkunskaper”
- Säkerhetsläget har förändrats drastiskt på senare år, för att inte tala om de senaste veckorna. I det ständigt pågående arbetet...
-
- 12 mars, 2025
Setterwalls om uthyrningslagen: Dom i Malmö ger indikation
- FKG:s juristpartner Setterwalls Advokatbyrå följer utvecklingen kring den så kallade uthyrningslagen. En stor fråga under 2024 har varit i vilka...
-
- 12 mars, 2025
Startupen Veyra vill modernisera kvalitetsarbetet
- Dagens mjukvarusystem för statistisk kvalitetskontroll inom fordonsindustrin är dyra, föråldrade och komplicerade. Det hävdar SaaS-uppstickaren Veyra som nu utmanar jättarna...