Nyheter från FKG
- 22 maj, 2024
-
Säkerhet och kvalitet har gett en stark position
Klassiska släpvagnskopplingar – där har VBG Group Truck Equipment AB etablerat sig som en leverantör med hög kvalitet.
Produkterna säljer de bland annat via grossister till eftermarknaden.
– Även en del OEM:er monterar, men det handlar om mycket små volymer, säger Kristoffer Lindgren, försäljningschef för den svenska marknaden på VBG Group Truck and Trailer Equipment.I Sverige är de en dominerande aktör när det gäller släpvagnskopplingar.
Även internationellt är ställningen stark.
– Vi har runt 55 procent av den globala marknaden, säger Kristoffer Lindgren.
VBG Groups position gör att det även finns gott om verkstäder som kan assistera ekipage som får problem ute på turen. Enligt Kristoffer Lindgren har varenda svensk stad någon verkstad som kan deras produkter.
Den del av eftermarknaden som rör ersättning av uttjänta delar är dock en mindre del av affären.
– Ungefär 70 procent handlar om nyinstallation.Snökedjor på modet
I hans ansvar som säljchef ingår även automatiska snökedjor av märket Onspot, ett varumärke som är del av VBG Group. Onspot-systemet har en uppsättning hängande kedjor som roteras in under däcken. Systemet aktiveras med en knapptryckning av föraren. En innovativ funktion som blivit allt vanligare på senare år, inte minst för brandfordon och sopbilar. Uppfinningen har dock många år på nacken.
– Första ritningarna är från början av 1900-talet, säger Kristoffer Lindgren.
VBG Groups komponenter säljs via en rad grossister, som Europarts, Släpis, Huzell Tunga Delar, med flera.
Men de säljer även färdiga kit med släpvagnskoppling och hela dragbalkssystem, och då sker det direkt från VBG Group själva. Monterat och klart från deras tillverkning i Vänersborg, med fördragen kronmutter etcetera.
– Det är ett koncept som de flesta av påbyggarna väljer.
Grossister och påbyggare har han och säljteamet löpande kontakter med, plus att de träffar dem på mässor som fokuserar på tunga fordon. För tillfället har de siktet inställt på Elmia lastbil i augusti.
– Absolut, där kommer vi att vara. En bra mässa där du kan hitta mycket spännande, säger han.
Ett annan skäl till att besöka mässorna är att de då även träffar åkare och andra slutkunder. Viktigt, enligt Kristoffer Lindgren, eftersom slutkunden har sista ordet kring vad han eller hon vill ha för produkter i sina bilar. Dessutom är det i kontakten med dem som VBG Group får nödvändig återkoppling kring förbättringar och idéer. Uppslag som kan leda till nya produkter.
Deras målsättning att jobba nära användarna och ständigt försöka ta fram nya innovationer som förenklar vardagen för chaufförerna är enligt Kristoffer Lindgren en betydande del av hemligheten med den stora marknadsandelen för släpvagnskopplingarna.
– Vi har också alltid satt säkerheten främst, plus att vi har sett till att tillverka högkvalitativa produkter som följer regelverken. Sedan handlar det om att göra ett gediget jobb på eftermarknaden, så att våra kunder inte tappar uptime, säger han.
Ett exempel på en innovation som förenklat jobbet för förarna är en lösning kallad VBG Driver Assist som med hjälp av en syntetisk röst guidar föraren rätt vid tillkoppling av släpet. Systemet har även ljudsignaler som varnar för så kallad överknytning – att vinkeln mellan fordon och släp blir för stor.Bidrar till minskat avtryck
Liksom för de flesta andra inom fordonsindustrin är hållbarhet starkt i fokus för VBG Group. De finjusterar sina tillverkningsprocesser i riktning mot lägre koldioxidavtryck och har investerat i en solcellsanläggning som ger 114 kilowatt till produktionen i Vänersborg. Företaget har också satsat på saker som elektriska truckar med mera.
– Vi har även gått in för att hitta leverantörer så nära Vänersborg som möjligt, det gör också sitt till.
Men, säger Kristoffer Lindgren, även produkterna i sig är en del av förändringen.
– När jag var uppe hos Kaunis Iron för ett tag sen fick jag se ett 90-tons-ekipage komma åkande. Släpet var kopplat med en av våra släpvagnskopplingar. I sådana ögonblick känner man stolthet. Fler ton per kilometer … det sparar miljön.
Enligt Trafikverket kan så kallad High Capacity Transportation – med längre fordon som klarar tyngre laster – minska bränsleförbrukningen med upp till 40 procent. Enligt myndigheten minskar det också slitaget på vägarna.
Vikterna innebär dock att det är kritiskt att leverera tillförlitliga saker. En koppling som släpper skulle kunna orsaka stora skador. Men enligt Kristoffer Lindgren är det något som i princip aldrig inträffar.
– Nej, under mina elva år här på företaget har jag aldrig hört att det skulle ha skett. Annat, som att infästningar rostat av, det har hänt. Men inte att kopplingarna har gett sig, säger han.
Kristoffer Lindgren beskriver sig om en tekniknörd. Från början satsade han på att bli ingenjör, men lade ned de planerna halvvägs genom utbildningen och slog sig på försäljning. Efter några år med att sälja fritidsbåtar hoppade han på ett jobb som resande försäljare på VBG Group och ”på den vägen är det”.
– Här finns det en kultur kring att ta fram saker som användarna inte visste om att de behövde. Jag tycker att det är fascinerande att hela tiden arbeta framåt på det sättet, att det aldrig står still.
Vad är bäst med jobbet?
– Jag har gått från att sälja båtar som folk ska ha på semestern till en bransch som ser till att vi får mat på bordet. Det är ändå en viss skillnad, man känner sig mer behövd.Fakta: VBG Group
Företaget, med säte Vänersborg, är en industrikoncern med cirka 2 000 anställda i 15 länder. Nettoomsättningen 2023 landade på 5,7 miljarder. VBG Group har tre divisioner – Truck & Trailer Equipment, Mobile Thermal Solutions och Ringfeder Power Transmission – varav de två förstnämnda är direkt knutna till fordonsindustrin, bland annat med släpvagnskopplingar till tunga fordon och klimatanläggningar för bussar.
-
- 12 februari, 2025
Strategiseminariet – bättre bild av läget i en svårnavigerad tid
- Det börjar bli hög tid att lägga in FKG:s strategiseminarium i kalendern – den 2 april på Södertälje Science Park....
-
- 12 februari, 2025
Kommissionen vill stärka fordonsindustrins konkurrenskraft
- Europeisk fordonsindustri har inlett en strategisk framtidsdialog med EU-kommissionen. Syftet är att genom rätt politiska förutsättningar och gemensamma krafter påskynda...
-
- 12 februari, 2025
”Produktionen hamnar i länder med en starkare strategi”
- För den som rest runt i SME-delen av Industrisverige är det alltid lika fascinerande att möta leverantörer i världsklass, mer...
-
- 12 februari, 2025
Ny EU-reglering: Snart blir de digitala produktpassen lag
- För en tillverkare inom automotive går det aldrig helt att slappna av. Konjunkturer, pandemier och disruptiva förändringsprocesser … för att...
-
- 12 februari, 2025
Lösningen som kan spara miljoner åt elektroniktillverkare
- Genom att förenkla den snåriga processen med att hitta rätt komponenter ur ett compliance-perspektiv* gör startupen Certainli tillvaron enklare för...