Nyheter från FKG

  • 19 juni, 2024
  • Så ska mässchefen locka generation Z till hallarna

  • De stora motormässorna laddar för hösten, och nyligen kom Automechanikas vd Olaf Musshoff till Stockholm på sin Europaturné för att få med branschen på tåget. FKG var där och bytta några ord med honom, om suget att träffas som uppstått efter pandemin, om att inte kunna något om fotboll och varför däckbranschen verkar vara på väg tillbaka till mässan.

    Över huvud taget är Olaf Musshoff en motormäss-chef som verkar lite otraditionell. Bara en sådan sak som att han helt saknar förväntningar på att vi ska förstå fler tyska ord än ”auto”.
    – Vi märker att det är ett starkt fokus på att träffas igen, säger Olaf Musshoff.
    En av talarna på Automechanikas CEO Breakfast är den italienska fotbollsdomaren Pierluigi Collina, med ett smått ikoniskt utseende. En superkändis i sportvärlden, nästan lika känd som Svennis och Zlatan.
    – Får väl erkänna att jag var tvungen att googla honom. Nej, jag vet inte så mycket om fotboll.
    Men hur klarar du dig genom det oundvikliga småpratet om sport på affärsmöten?
    – Före sådana träffar googlar jag alltid serietabellerna, så att jag har lite koll.
    Sedan har han andra typiska kallpratstalanger som väger upp.
    – Vin kan jag en hel del om, säger han.

    OEM:erna på plats – men som besökare
    Automechanika är en utpräglad business-to-business-mässa som riktar in sig på eftermarknaden. Här samlas tillverkare av reservdelar och tillbehör. För verkstadsägare och ambitiösa tekniker är det en plats att få veta mer om de senaste produkterna inom plåt- och bilskador.
    Mässkonceptet innebär dock att de stora OEM:erna brukar välja bort att delta som utställare, utan medverkar på andra sätt.
    – Absolut, de är på plats som besökare. Allihop. Det vet vi, säger han.
    Lackbranschen är ett annat segment som länge varit rätt osynligt på Automechanika. Nu är de på väg tillbaka igen enligt Olaf Musshoff. Skälet?
    – Det kan vara det stora fokuset på hållbarhet som gör att de vill visa upp sig och sina nya produkter.
    Många aktörer inom däckbranschen håller sig också till stor del borta. Där tror Olaf Musshoff dock att ett skifte kan vara på gång. För även i det segmentet finns en miljöaspekt som företrädarna vill lyfta fram. Framförallt handlar det om att eldrivna fordon drar betydligt mer däck än fossilbilarna. Det gör att däckindustrin har en potential att sälja in sig hårdare mot verkstäderna och den lönsamma eftermarknaden.
    Ett nytt inslag i årets Automechanika är mässavdelningen Ambition. Där kommer det att vara fullt med e-gaming, in-car gaming, e-racing och liknande. Målgruppen är rätt given. Ja, det handlar om att locka generation Z till mässan, medger Olaf Musshoff.
    – Nu för tiden vill utställarna attrahera ungdomar, säger han.
    Syftet är dels att jobba för att motverka den kompetensbrist som bland annat Tyskland lider av just nu, dels om att vinna de unga som framtida kunder.

    Ökat utställarintresse efter pandemin
    Under Automechanika 2022 pågick pandemin fortfarande, vilket påverkade antalet utställare. När de sedan började planera för Automechanika 2024 fanns förhoppningar om ett bättre läge i år. Enligt Olaf Musshoff var dock förväntningarna rätt blygsamma. Nu ser allt annorlunda ut.
    – Vi har fått utöka med ett par extra hallar, säger han.
    Liksom industrin i övrigt jobbar Messe Frankfurt på med att få ner sin egen miljöpåverkan med fokus på klimatet. En mässa är resurskrävande men har också fördelar.
    – Att ha en mässa av det här slaget är betydligt mer hållbart än att alla åker och möter varandra, en och en.

     

    FKG-medlemmar bland utställarna
    I utställarlistan på årets Automechanika återfinns två av FKGs medlemsföretag; CTEK med produkter och lösningar för batteriladdning och Autocom Diagnostic Partner med mjukvara för fordonsdiagnostik, ADAS-lösningar och fordonsspecifik data.

    Foto: Thomas Drakenfors