Nyheter från FKG
- 13 november, 2024
-
Så bra är kunderna på att samarbeta – FKG:s rating ger besked
Med gott samarbete når man bättre resultat. Det är utgångspunkten när FKG nu lanserar en egen OEM-rating – ur leverantörens perspektiv. Ratingen är menad som en signal för behovet av en hälsosam relation mellan kund och leverantör, där det råder ekonomiskt hållbara villkor och ömsesidig respekt. Det handlar om att tillsammans tackla de utmaningar industrin står inför.
I en tid då fordonsindustrin är hårt pressad med volymer och kinesisk konkurrens är också mer kostnadspress att vänta. Tuffa diskussioner sätter relationer och samarbeten på prov. Leverantörer betygsätts och mäts mot varandra på isolerade parametrar som styckpris. Under året har FKG jobbat med en rad initiativ för att främja mer dialog och samverkan inom fordonsbranschen. Under det arbetet föddes idén om en rating av OEM-kunder – likt en medarbetarundersökning – där arbetsgivare anstränger sig för att få bra rating och därmed får ett kvitto på att de har nöjd personal som presterar väl samt att de attraherar de bästa talangerna.
– Ratingen är ett sätt att i positiv anda förbättra samarbetet mellan kund och leverantör, säger Peter Bryntesson, VD på FKG.Koll på vilken relation som väntar
För leverantörerna är det ett sätt att få veta mer om vilka kunder som är mest attraktiva att arbeta med, och vilken relation de kan förvänta sig av dem.
– För kunderna belyser det vilka områden som har förbättringspotential.
Ratingen innehåller nio påståenden inom områdena Hållbarhet, Affärsvillkor och Samarbetsklimat samt kommunikation. Respondenterna får bedöma varje påstående på en 6-gradig skala.
Första upplagan av OEM-ratingen är öppen för svar fram till 22 november och har skickats till en person per medlemsföretag. Resultatet presenteras i slutet av november.
– Vi ser tecken på att våra medlemmar aktivt söker kunder i andra branscher. Det är tufft att vara leverantör till fordonsindustrin. Men höga krav i sig är inte problemet, det pushar snarare företagen att vässa sin verksamhet. Men ska vi långsiktigt ha en stark industri i Sverige så måste mer fokus läggas på samarbete för en hållbar affär genom hela kedjan. Det är det vi vill uppnå med vår rating, säger Peter Bryntesson.Foto i montaget: Cottonbro Studio, Pexels.
-
- 12 februari, 2025
Strategiseminariet – bättre bild av läget i en svårnavigerad tid
- Det börjar bli hög tid att lägga in FKG:s strategiseminarium i kalendern – den 2 april på Södertälje Science Park....
-
- 12 februari, 2025
Kommissionen vill stärka fordonsindustrins konkurrenskraft
- Europeisk fordonsindustri har inlett en strategisk framtidsdialog med EU-kommissionen. Syftet är att genom rätt politiska förutsättningar och gemensamma krafter påskynda...
-
- 12 februari, 2025
”Produktionen hamnar i länder med en starkare strategi”
- För den som rest runt i SME-delen av Industrisverige är det alltid lika fascinerande att möta leverantörer i världsklass, mer...
-
- 12 februari, 2025
Ny EU-reglering: Snart blir de digitala produktpassen lag
- För en tillverkare inom automotive går det aldrig helt att slappna av. Konjunkturer, pandemier och disruptiva förändringsprocesser … för att...
-
- 12 februari, 2025
Lösningen som kan spara miljoner åt elektroniktillverkare
- Genom att förenkla den snåriga processen med att hitta rätt komponenter ur ett compliance-perspektiv* gör startupen Certainli tillvaron enklare för...