Nyheter från FKG
- 30 oktober, 2024
-
Regelverk kring sanktioner: ”Handlar om ansenliga bötesbelopp”
Internationella sanktioner och exportkontroll är metoder för att dra åt de ekonomiska tumskruvarna på länder som Ryssland och Iran. Men åtgärderna definieras olika i EU respektive USA och för att slippa dras in i dyrbara rättsprocesser bör företag inom den globala fordonsindustrin vara på sin vakt inför regelverken.
– USA:s definitioner är mycket vidare än EU:s. Därför är det viktigt att hålla koll på vilken jurisdiktion som transaktionen berörs av, säger Ylva Kornegård Björklund, customs compliance advisor och tullansvarig på speditionsbolaget Scan Global Logistics.Enligt Ylva Kornegård Björklund följer exportkontrollen i USA den kontrollerade produkten. Det gör att ”re-export” inte är tillåtet.
– Kontrollen gäller även produkter som är producerade i tredje land som innehåller amerikanska komponenter eller är ett resultat av amerikansk teknologi, säger hon.”Smittade” produkter
Exportkontrollen gäller också teknik och mjukvara från USA.
– Vissa undantag finns naturligtvis, sett till minimiandel i en procentskala.
Därför krävs det väldigt lite för att en exportprodukt ska bli ”smittad” av de amerikanska regelverken kring exportkontroll och sanktioner.
– Förutom att reglerna omfattar alla US persons*, så gäller de amerikanska reglerna även om den har en amerikansk nexus**, säger Ylva Kornegård-Björklund.
Men det är inte slut där.
– Inom begreppet amerikansk nexus är det viktigt att nämna att utöver amerikanska komponenter och amerikansk teknologi omfattas även betalning i USD, transportvägar via USA och motpartens ägarförhållanden. USA:s regler gäller även extra territoriellt, oavsett anknytning till USA. Exempelvis handel med Iran, Kuba eller Venezuela.
Vad är då konsekvenserna av att inte följa regelverken? Det kan enligt Ylva Kornegård Björklund handla om företagets renommé, avtalsbrott, uteslutning från upphandlingar, svårigheter att få finansiering, böter i mångmiljardklassen eller fängelse.
– USA är duktiga på att kräva in företagsböter, och det är ansenliga belopp det handlar om. I Sverige ligger ett förslag på en skärpt sanktionslagstiftning som beräknas träda i kraft i maj 2025. Där förslås fängelsestraffet öka från fyra år till max sex år. Det förslås dessutom att även försök, medhjälp och anstiftan till sanktionsöverträdelser ska kriminaliseras.Fem kontrollfrågor
För att göra en compliance-klassificering inför en exportaffär bör ett företag ställa sig fem frågor:
Jurisdiktion? Vad? Varför? Vem? Var?
– När de frågorna är besvarade, gå då över till att klassificera er vara utifrån tulltaxan. Där får ni ytterligare vägledning huruvida det behövs exporttillstånd eller inte. Er transportör eller ett tullombud kan guida er när det gäller tulltaxan, säger Ylva Kornegård Björklund.* Fotnot: Med ”US persons” avses: bolag bildade enligt amerikansk lag och deras filialer, personer som har anställning i amerikanska bolag oavsett nationalitet, amerikanska medborgare samt personer med permanent uppehållstillstånd i USA (green card) oaktat hemvist eller anställning, varje fysisk eller juridisk person som fysiskt befinner sig i USA även om det bara är temporärt.
** Fotnot: Amerikansk nexus
Uttrycket nexus innebär här att det finns en fysisk eller ekonomisk koppling mellan ett förtag och en stat.Bakgrund, exportkontroll och sanktioner
Det exporterande företaget är ansvarigt för sina respektive produkter och sin regelefterlevnad. Det är inget som går att lämna över till någon annan part i leveranskedjan.
Alla har ett ansvar för att följa regelverken på området. Ett transportbolag eller tullombud måste begära in ytterligare information från företaget för att kunna göra rätt och inte agera som en möjliggörare till exportkontrolls- eller sanktionsbrott.
Syftet med både exportkontroll och sanktioner är att förhindra och förebygga:
• Brott mot mänskliga rättigheter
• Brott mot folkrätten
• Spridning av massförstörelsevapen (nukleära, biologiska och kemiska vapen)
• Internationell terrorismExportkontrollen fokuserar på produkten:
• Krigsmaterial
• Produkter med dubbla användningsområden (PDA/DU ”dual use”)
• ”Catch all”, vilket kan vara en liten komponent som han användas i ”fel” sammanhang.Sanktioner träffar personer och länder – fysiska- och juridiska personer listas i ekonomiska sanktioner.
-
- 12 februari, 2025
Strategiseminariet – bättre bild av läget i en svårnavigerad tid
- Det börjar bli hög tid att lägga in FKG:s strategiseminarium i kalendern – den 2 april på Södertälje Science Park....
-
- 12 februari, 2025
Kommissionen vill stärka fordonsindustrins konkurrenskraft
- Europeisk fordonsindustri har inlett en strategisk framtidsdialog med EU-kommissionen. Syftet är att genom rätt politiska förutsättningar och gemensamma krafter påskynda...
-
- 12 februari, 2025
”Produktionen hamnar i länder med en starkare strategi”
- För den som rest runt i SME-delen av Industrisverige är det alltid lika fascinerande att möta leverantörer i världsklass, mer...
-
- 12 februari, 2025
Ny EU-reglering: Snart blir de digitala produktpassen lag
- För en tillverkare inom automotive går det aldrig helt att slappna av. Konjunkturer, pandemier och disruptiva förändringsprocesser … för att...
-
- 12 februari, 2025
Lösningen som kan spara miljoner åt elektroniktillverkare
- Genom att förenkla den snåriga processen med att hitta rätt komponenter ur ett compliance-perspektiv* gör startupen Certainli tillvaron enklare för...