Nyheter från FKG

  • 23 april, 2025
  • Raka rör när FKG träffar OEM:erna

  • Relationen mellan leverantörerna och OEM:erna är stark. Två sidor av samma mynt, och helt och hållet beroende av varandra. Men också med en del meningsskiljaktigheter som behöver stötas och blötas.
    – Därför brukar vi se till att träffas, öga mot öga, och diskutera högt och lågt på ett rakt och otvunget sätt, säger FKG:s vd Peter Bryntesson.

    En gång i halvåret bokar de in möten, ett vardera mellan FKG och de största svenska OEM:erna på den tunga sidan.
    – Initiativet kom faktiskt från deras håll säger Peter Bryntesson.
    I juni ska han träffa Andrea Fuder, inköpschef på Volvo AB. Nyligen samtalade han med John van Rossum, inköpschef på Scania. De regelbundna mötena har nu pågått i två år.
    – När vi ses är vi helt raka med varandra, det är bra feedback åt båda hållen. Vi är inte överens, men har ändå en bra dialog, säger Peter Bryntesson.
    Från FKG:s sida är betaltider en fråga som är högt upp på agendan, och något som verkar svårt att nå en konsensus kring.
    – Det är ett stort problem för oss, en sak som gör det svårt för våra medlemmar att bedriva långsiktigt hållbara verksamheter, säger Peter Bryntesson.

    Stöd från Wallenbergsfären
    I den striden har FKG och Föreningen för effektiva affärstransaktioner i näringslivet fått stöd av bland andra Marcus Wallenberg, styrelseordförande för SEB och tidigare vd för Investor, samt styrelsemedlem i flera av Wallenbergstiftelserna med betydande innehav i svenska industriföretag.
    I ett brev till FKG tidigare i år skrev Marcus Wallenberg att ”det är centralt att ingångna avtal hålls och att avtalade betaltider följs för att bibehålla näringslivets konkurrenskraft” samt att Wallenbergsfären har ”understrukit vikten av efterlevnaden” för sina innehav.
    Ett annat ämne som är uppe till diskussion på mötena är leverantörernas alltför skrala marginaler. FKG:s europeiska paraplyorganisation CLEPA gjorde nyligen sin återkommande enkätundersökning Pulse Check där de undersöker tillståndet för leverantörerna.
    – 75 procent har lägre vinst än 5 procent. 40 procent går till och med back.
    Före årsskiftet lanserade FKG en egen OEM-rating, och den pekar enligt Peter Bryntesson i samma riktning: mot låga marginaler och allmänt hårda villkor. Vilket bekräftades igen av den färskaste FKG-undersökningen nu före påsk.
    Hur automotive-jättarna ställer sig till det här? Vill de inte ha långsiktiga relationer med leverantörer som har en stabil affär? Jo, säger Peter Bryntesson.
    – Det vill de, och de tycker att det är viktigt med livskraftiga partners. Men de vill också sätta press för att hålla nere kostnaderna. För dem är det en slags förhandling som pågår.

    AI kan bli en hjälp
    Ur OEM:ernas perspektiv borde leverantörerna kunna jobba effektivare, kapa kostnader och på så sätt öka sina marginaler.
    Enligt Peter Bryntesson pågår dock redan en ständig kamp i den riktningen.
    – Leverantörerna vänder på varje sten, säger han.
    Nu har han förhoppningar om att AI-teknologin ska kunna bli en hjälp för medlemmarna.
    – Den skulle kunna bidra till att få ner kostnader inom både utveckling och produktion.
    När det gäller de långa betaltiderna har de olika parterna diametralt olika ståndpunkter.
    Betaltiderna behövs, menar OEM:erna.
    Helt oacceptabla, enligt FKG.
    – Små och medelstora företag får agera bank åt jättar, det är inte schyssta affärsvillkor. Vi måste ha en mer balanserad situation.
    En enighet finns i alla fall kring att parterna behöver jobba närmare varandra, särskilt i tidiga utvecklingsskeden när det fortfarande finns utrymme att skruva på saker.
    – Bättre samverkan, helt enkelt.
    I en del frågor står ni ganska långt från varandra. Går det att nå fram?
    – Jag tror att vi är tvingade till det. Vi ser också att man i andra delar av världen jobbar på ganska bra med frågorna.

     

    Illustration: Thomas Drakenfors